Gå til innhold

Farlig med brukt madrass...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette:

 

Madrass til spebarnet

Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst.

 

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

 

Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

 

-----------------------------------------

Mer informasjon kan dere finne på foreningen sin nettside:

http://www.sids.no

 

Håper dette var klarleggende:o)

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å skremme, men tenkte jeg kunne komme med litt tilleggsinfo ang krybbedød når det først lå en tråd her. Aldri la barne ligge på magen under noen omstendighet.. dette gjelder ikke bare når babyen sover, men også når du sitter i nærheten og ser på. Mange syns det er viktig at babyen lærer å strekke nakken osv, men la den lære det ved å ligge på ryggen. Det er bevist at krybbedød skjer oftere hvis barnet ligger på magen de første månedene. Barnet kan heller prøve å ligge på magen etter et halvt år.. er ikke noe hastverk med det. Babyen skal ikke sove i et varmt rom, men heller ikke kjølig - rundt 19 grader er tryggest. Og babyen skal aldri sove i et helt mørkt rom, la alltid et lys stå på! Dette høres kanskje rart ut, men det vil faktisk minke sjansen for at babyen deres vil dø på den tragiske måten. Håper ingen syns det var upassende og komme med sånn informasjon, men husker på det når dere har fått babyen deres :-)

Skrevet

enig der...lar min baby ligge på magen,når han/hun klarer og rulle rundt sjøl....smukk skal visst vere bra for og forhindre krybbedød og....

 

nei,brukt madrass vile eg aldrig ha brukt....kjøpe ny til vugga som går på rund gang i familien....og det var for 4 år side,og det er født 3 barn til i familien,og samme madrassen ligger oppi enda!!!!! koster ikkje så mangen kronene for n ny!!....synst det er ekkelt eg....

 

så denne gange skal eg ha ny vugge og madrass...=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...