Gå til innhold

Kan jeg spise parmesan (ubehandet melk)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at parmesanosten jeg spiste i dag er laget av ubehandlet melk. Bør jeg ungå denne når jeg er gravid?

Hvordan er det med småbarn og upasteuriserte produkter? Er det farlig for en toåring å spise dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopiert fra matportalen.no:

Melk og ost

Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned i teksten.

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

upasteurisert melk

ost av upasteurisert melk.

Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen.

Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området.

I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”.

Er du usikker på om melke- eller osteproduktet du skal kjøpe er pasteurisert bør du spørre i butikken. Det kan også være lurt å være spesielt oppmerksom på dette i utlandet.

Myke og halvmyke oster

Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.

Ang om sønnen din kan spise denne osten, så skulle jeg tro at han skulle kunne det. Er vel helst babyene i magen, som er utsatt for fare ved smitte, men kan ikke svare deg sikkert, da jeg ikke vet helt.

Kankje du kan sjekke matportalen, om du finner svaret der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...