karanja Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Noen som har erfaring med gutt som har fått urinveisinfeksjon? 2-åringen min har fått det, har vært hos legen og fått penicillin og han er bedre nå, men lurer på om ikke dette bør undersøkes nærmere. Forstår det som om det er ganske uvanlig at gutter får det, og at det kan være bakenforliggende årsaker som bør utredes? Noen som vet?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Så fremt han bare får denne ene uvien, er det nok ikke noe problem. Det er helst ved stadig tilbakevendende uvier man undersøker årsaksforhold! God bedring! :-)
mamma til 2 små:=) Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har erfaring kun med meg selv...jeg tror nok at hvis han blir frisk av pencillinen så burde det være bra:=) Veldig viktig å oppdage urininfeksjonen tidlig for hvis ikke så kan en utvikle mer alvorlige sykdommer Min infeksjon utviklet seg til nyrebekkbetennelse en gang..jeg har hatt urinveisinfeksjon tusen ganger!!! Vondt!
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Hvilke symptomer og plager fikk gutten din av uvi'en da? Spør fordi jeg har en 6-åring som har snakket om svie/vondt når han tisser og litt ellers.
mamma til 2 små:=) Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Regner med at du fikk beskjed om at c vitamin hjelper mot urinveisinfeksjon?Jeg drikker mye appelsjuce og spiser mye appelsiner:=) Det er også ekstra viktig at man er godt kledd og ikke går barføtt eller sitter på kalde steder
♥Tullerusk♥ Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Mye C-vit skal være bra...har jeg hørt... Gutten min var vel litt over 3 år da han fikk sin første UVI... han dro i tissen sin hver gang han skulle tisse eller hadde tisset...Og gråt veldig og sa at han hadde vondt i magen/tissen sin...Var en stund jeg trodde han skulle rive av seg hele tissen sin...Stakkars gutten min... Vel, uansett, så dro vi til Legevakten og få han til å tisse litt var en stor prøvelse...Da de sjekket urinen ga den utslag. Den var kraftig...Han fikk penecilin/antibiotika (husker ikke helt) og den funket nesten så og si med en gang...Men han verget seg veldig med å gå på do dagen etter... Etter en uke skulle vi ta en ny urinprøve og se om det var noe mer av UVI..Han var frisk... Litt mer enn det jeg skulle si, menmen... Årsaken til at de bør sjekke er at faren for at det skal sette seg i blæra/nyrene... Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare tatt med en urin prøve til legekontoret så kan de bare teste det...Gir det utslag får du vel en time til gutten, eventuelt nye runde med penecilin...Hvis jeg ikke tar helt feil nå da=o) Godt det går bra med gutten din nå da..Ikke godt med UVI.. Hatt det selv...
karanja Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2007 Han fikk veldig vondt for å tisse, gråt og tok seg til bleien og sa at det gjorde vondt i "rompa". Han fikk også litt feber, men vet ikke om det er pga uvi eller forkjølelse m øyekatarr som han også har. Fikk ham ihvertfall til å tisse i en kopp og tok med urinprøve til legen, fort gjort å sjekke - det kan du jo gjøre for sikkerhets skyld.
karanja Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. oktober 2007 Takk for svar alle sammen. Vi har vært hos lege m urinprøve og fått det påvist, skal også tilbake med ny prøve når penicillinkuren er ferdig. Lurte eg. på om det var noen som hadde fått videre utredning m. røntgen m.m som jeg ser noen leger anbefaler ved uvi hos gutter ( det er visst noe ganske annet enn hos jenter...) Vi får kanskje smøre oss m tålmodighet og vente til vi har levert kontrollprøven, så ser vi jo hva som skjer videre... Inntil da skal vi kose oss med noen hjemmedager (som lillebror er veldig fornøyd med - bare mamma er kjedelig!) og spise masse appelsin :-)
mamma78 med spire:-)))) Skrevet 1. november 2007 #9 Skrevet 1. november 2007 Hei! Er kanskje for sent å svare deg nå, men prøver likevel. Jeg har en gutt på nå 4 år som er frisk, men da han var 1/2 år gammel fikk han sin første uvi. Det tok tid før jeg fikk pressa igjennom en urinprøve pga alt helsepersonell mente dette var sjeldent osv.. tilslutt hadde det gått til nyrebekkenbetennelse..Ble innlagt og fikk behandling, og vi måtte være obs på nye uvi\er. Det gikk kun kort tid så ble hansyk igjen, med samme resultat. Da ble det utredning med røntgen og ultralyd av urinveier og nyrer, og det viste seg at han hadde reflux fra urinblæra til nyrene. Han var så liten at vi forebygde med antibiotika i ett år og heldivis tettet det hele seg selv. Andre kan være nødt til å operere. Poenget mitt er at dere burde være obs på om han får flere uvier, noe som ikke er så vanlig hos guttene pga urinrørets lengde. Men gutten din er jo 2 år og hadde han hatt reflux vil jeg tro dere hadde merket noe tidligere, da de ofte er født med denne "misdannelsen". Men det skader ikke å være obs! Uansett, lykke til videre, håper alt står bra til med gutten din!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå