Gå til innhold

Stemødr se her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er biomor.

Jeghar hatt mine problemer med at faren til mitt barn ikke velger meg men velger en annen kvinne.

Flere år med sorg og fortvilelse gikk.Jeg ville ha mannen min tilbake og følte at stemor stjal mannen min fra meg. Det tok flere år å komme seg gjennom og forbi dette.

I møtet med min eks og hans samboer må jeg si at de ikke oppførte seg særlig hyggelig i flere år da de hentet og leverte sønnen min til meg... jeg forsøkte å vær ei møtekommende til tross for min egen sorg og smerte... men de var kalde og ufølsomme i flere år...

De har forandret seg...

Jeg har forandret meg ...

De har fått ett barn sammen..

Jeg har fåt ett barn til med ny mann...

Jeg og stemor hadde en samtale for mange år tilbake.. da var jeg i sorg. ville ikke ha henne som en del av mittt ,iv, ville ikke se henne, høre henne... i det hele tatt... det var vanskelig. Jeg følte hun ødela det som var min familie.

Vi snakket sammen, på en kafe.. hun ble sinna på meg, jeg sa at det var JEG som var mor til barnet.. hun kunne ikke bli med på møter. Dette ble ett problem senere... de var sinne på meg for dette.

Jeg ville bare at FAR skull estille opp lit mer.. at han skulle bidra. jeg hadde ikke lyst til å samarbeide med denne kvinnen jeg ikke kjente, og som jeg følte stjal mannen min og ødela en familie.

Det har vært mange ting... orker ikke nevne alt.. tar for mye tid...

Men.. i dag. Kunne ikke falle meg inn.. kunne ikke klare å tenke tanken på å dele livet med min eks igjen. Tiden har gått, jeg er så ferdig som jeg kan bli. Forsøker å se på han med positive øyner.. men vi har vel våre ting. han vil nok helst ikke høre stemmen min (selv om han sjelden hører den... )

Men... jeg tenker mer og mer at kanskje.. det er stemor jeg burde samarbeide med. For han følger ikke med på noe som helst. Hun er kanskje litt mer med på hva som skjer..hun virker mye mer koordinert. Jeg har jo bodd sammen med denne mannen i mange år.. og vet en god del av hans svake sider... samarbeid med en eks er ikke hans sterkeste side for å si det sånn.. han skye meg som pesten.. bare fordi jeg er. Han har kvittet seg med meg som ett minne for lenge siden... elle ri hvert fall så forsøker han på det. Ferdig med noe... FERDIG! og det er greit. Men han er utrolig håpløs på avtaler, møter og tider. vet aldri om han kommer elle rikke. Om han ringe rog gjør de avtaler på vegne av sitt eget barn som han trenger.. osv osv...

Det jeg lurer på er om jeg kanskje på nytt burde snakke med stemor.. etter "alle" disse årene (5-6år)... fordi far ikke har styring på ting.. men kanskje hun har det.

Og om det er noen som lurer. Ville ikke hatt eksen om noen kastet han etter meg. Ville kanksje hatt han for flere år tilbake. Men jeg er lykkelig gift med ny mann... og vil bare at mitt barn med min eks skal ha det best mulig her i livet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et innsiktsfullt innlegg :-) Både når det gjelder deg, pappan og stemor.

Jeg er stemor, var på den andre siden enn deg og opplevde det samme. NÅ har vi et flott forhold, det har vært mange kameler å svelge for oss alle, men det virker!!

Jeg ville blitt kjempeglad som stemor for å få lov til å bli innvolvert på den måten du beskriver. Det jeg har merket er at MENN er mindre "interessert" (de er ikke det, men de tenker bare ikke på alt som oss :-) og at når jeg har kontroll på barna, er det lettere for han å stille opp. Da kan jeg lettere trekke meg tilbake. Dette har nok biomor og jeg funnet ut i et stilltiende fellesskap, og det funker.

Lykke til, jeg syns du er tøff jeg!!!!

Klem

Skrevet

Hei.

Som stemor ville jeg følt meg beæret om biomamma hadde ringt meg for å få bedre kontakt og et godt samarbeid. For det er ingenting som er viktigere enn at familiene kan samarbeide! For barnets del!

Men samtidig så føler jeg at det er like viktig at samarbeidet dreier som om begge, altså far og stemor.. For i bunn og grunn er det faren som er viktig for barnet oppe i alt dette her. Men om det er via stemor det må gå for at det skal fungere så er det verdt det.

Synes du er en moden mamma som klarer å si at du har skyld i det dårlige samarbeidet, og at du nå ønsker å gjøre en innsats for å bedre dette forholdet.

Ønsker dere masse lykke til!

Skrevet

Ja hjernen til menn virker ikke på sammen måte som en kvinne sin... Og det skal en kanskje være glad for.. (tenk om to kvinner skulle regjert i ett å sammen hus???? *grøss). Både menn og kvinner har vel gode og mindre gode sider. Jeg har mine som ikke er så gode.. og heldigvis plager ikke mannen min livet ut av meg for det :)

Bra du og bio mor har et godt samarbeid....

Skrevet

Ja, jeg kan jo håpe hun vil se det som positivt. Men vi er veldig ulike. Har veldig forskjellige grenser, normer og regler. har veldig forskjellig oppdragelse.. i det hele er det veldig mye vi tekner ulikt på.

Jeg har sagt til min eks mann at jeg er villig til å diskutere grenser og normer og regler. Kanskje vi kan møtes på midten på noe som er viktig for barnet. Men, det vil de ikke. For de vil ikke endre noe hos dem.. de tenker ikke på at jeg også måtte endret på noe. Gi og ta liksom. Me, men....

Jeg får vel uansett kanskje på en forsiktig måte, samarbeide mer med henne enn med han.

:) du skriver at heg er moden mamma som kan si at jeg har skyld i det dårlige samarbeidet. Og ja jeg mener jeg har skyld i det. Men ikke all skyld, håper ikke dere trodde jeg mente det. Men at vi har 50 % skyld hver. Jeg tar min del av kaka og skjønner at jeg har bidratt til dårlig samarbeid... men jeg ønsker i hvert fall å bedre forholdet.. så får vi se om det kan komme noe godt ut av dette :)

Skrevet

Sikkert en god ide å ta en ny prat med stemor, særlig siden det forrige møtet ikke var så vellykket. Som du sier har det jo gått flere år og det er sikkert fint å få renset lufta og lagt ting bak seg. Det er jo en komplisert situasjon for alle, og det viktigste er vel å innse at alle gjør så godt de kan utfra sitt ståsted.

Jeg som stemor syns det er helt flott de gangene mor til barna kontakter meg i stedet for far, for eksempel i perioder hun vet at han har mye å gjøre på jobb eller hvis det gjelder områder som hun vet at jeg har bedre kontroll over. Det er både mer praktisk og komfortabelt enn at både jeg og mor går og maser på hver vår side av far (min mann) om noe vi to egentlig kunne snakket om selv. Min mann er en veldig ansvarsfull og deltakende far, men han klarer heller ikke alltid å holde oversikten på alt, og noen områder er jeg bedre på enn ham.

Jeg syns det er fint å ta en prat for å koordinere praktiske ting med mor til barna innimellom, og også kanskje snakke om andre ting, oppførsel og oppdragelse ol. Men samtidig måtte det vært helt klart at min mann og jeg gjør det vi syns er riktig i vårt hjem, at det først og fremst er vi som samarbeider som foreldre i hverdagen - og så vil vi som er par gjerne samarbeide og koordinere med mor til barna der vi føler det er hensiktsmessig. Jeg ville nok fått piggene veldig ut hvis jeg fikk inntrykk av at mor ville møte meg fordi hun ville fortelle oss hvordan vi skulle leve med og oppdra hennes barn, det hadde ikke vært noen god ide. Hvis mor opprettet kontakt med meg for å få mer kontroll over livet hjemme hos oss ville et slikt møte virket mot sin hensikt.

Kan være greit å tenke på hvis du skal møte stemor, at du signaliserer at du respekterer henne og hennes mann og tilskriver dem like stor legitimitet som foreldre som deg selv.

Skrevet

Så bra at du misforsto meg rett.. Det skulle være et også der.. At du også tar på deg skyld.. Det er faktisk sånn at det må 2 til for å skape konflikter. Så nei, du bærer ikke all skylden på deg...

Vi er heller ikke enige om alt mellom begge husstandene, og jeg må si at innimellom drar vi oss i håret i frustrasjon over hvordan ting blir håndtert og gjort hos biomor og stefar. Men i bunn og grunn er ikke det noe vi kan tvinge den andre parten til å gjøre en forandring.

Her har endringene kommet sakte men sikkert, når hun har innsett at vi gjør ting på måter som fungerer og som datteren tydelig setter pris på. Dette kommer frem oftere og oftere, og en dag kom biomor til oss og spurte hvordan vi gjorde ting.

Kanskje dere også en dag kommer dit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...