Gå til innhold

Fortvilet mamma trenger gode råd !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 3.3 år, og hun nekter å bæsje i do eller potte. Hun vil bare bæsje i bleie og blir helt fra seg når vi foreslår doen eller potten. Hun har sluttet med bleier på dagtid og det er ikke noe problem med å tisse på do, og hun tisser aldri på seg.

...det er bare dette med å bæsje, og får hun ikke bleie så nekter hun å bæsje, og hun holder det inne selv om hun får vondt.

Jeg ver ikke hva jeg skal gjøre lenger - trenger desperat noen gode råd.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig. Venninnen min hadde det sånn med sin sønn, og hun lot ham få på bleie hver gang han måtte bæsje. Da han var 4 sa hun bare klart fra at nå gidder jeg ikke dette mer, og så sluttet han... Hun vil nok ikke fortsette i all evighet, så det er egentlig unødvendig å lage et kjempeproblem av det. Min datter er så innmari hard i magen, så når hun ikke vil på do tør jeg overhode ikke presse henne. Da holder hun seg enda lenger og blir enda hardere osv. Spørs hvordan det kommer til å gå:o)

Men altså... Selv om det er irriterende tror jeg det er lurt å bare la henne bestemme en liten stund til. Mange barn tisser jo i bleie også fram til de er fire år, så egentlig er hun jo ikke sen.

Skrevet

Dette er en helt vanlig problemstilling som mange foreldre møter når det gjelder bleieslutt hos mange barn. Så det du skal gjøre er å puste dypt, og ta det helt med ro. Barnet ditt er ikke unormalt på noen som helst måte, du har ikke gjort noe som helst feil med bleiavveningen, og det vil ordne seg med tid og stunder. Det best vil være å innse at han trenger litt mer tid på å venne seg til tanken om å bæsje på do, og si at det er helt greit for dere at han bæsjer i bleia si en stund til. Bare forsøk å få til en avtale der han skal si i fra når han må bæsje slik at dere kan sette på han bleien, og at dere tar den av igjen når han er ferdig. Alternativt at han går med bleier hele tiden, men at han skal tisse på do allikevel.

Skrevet

så rart.. vi hadde akkurat samme problem, trodde det var noe galt med sønnen vår:=) han var redd for bæsjen sin:)!

Start med potte og gi henne "bæsje-gave hvis hun er flink! Tok en uke her! han fikk små tog, biler og div leker som er hans favoritter. men dere må kunne snakke sammen om det og kanskje gå på do sammen? det gikk fort over her etter at vi startet med bæsjegave:)

Skrevet

Fetteren min har det samme problemet med datteren sin. Hun er snart 4 år, så det er ikke uvanlig :o)

Hva med å lage et belønningssystem? begynn med at hun får en liten ting når hun har bæsjet på do første gangen. Når hun har bæsjet 5 ganger kan hun f. eks få en stor ting. Noe hun har ønsket seg lenge. Forhåpentligvis vil det lokke henne.

Lykke til :o)

Skrevet

Vi har en gutt på 3.3 som vi så vidt får til å tisse på potta... Vi belønner et hvert potteøyeblikk med klistermerker og saster på at det kommer av seg selv. Pleier å si at jeg kjnner svært få konfiramnter som bruker bleie ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...