Gå til innhold

Når drar dere til legevakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 19 mnd har halsbetennelse/ streptokokker. Vi har vært hos legen i dag og startet penicillin behandling som han fikk til lunsj og nå til kvelden. Men feberen har steget, nå var den 40,1 etter å ha ligget mellom 38 og 39,9 i to dager. Han frøs veldig og var blåfrossen på hender og føtter som tyder på at den stiger ytterligere. Har fått paracet nå og prøver å sove litt.

Er selvfølgelig veldig bekymret her, når ville dere evt tatt han med til legevakten? I og med at behandling er startet er jeg redd for at det bare gjør værre å dra han ut igjen, men er veldig i tvil. Som man jo alltid er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville ihvertfall ringt ned dit...

Skrevet

Vi ringte legevakt da snuppa hadde liknende feber og fikk beskjed om å måle, gi febernedsettende og måle igjen etter 5 kvarter. Hadde den ikke gått ned da skulle vi komme inn. Bruker det som regel, evt "feber i 3 dager = ring lege". Ring å hør hva de mener hvis du er i tvil. Hvis paraceten gir virkning ser jeg ikke noen hensikt i å dra ham ut unødig heller, spes ikke hvis ikke dere får komme rett inn...

Skrevet

Takk, ett litt mer fornuftig overveid svar enn "hiv dere i bilen og kom dere i køen på legevakten... "

Godt å få noe konkret man skal gjøre, da måler vi igjen om 45 min og ser. Bruker også samme regel som dere med feber i 3 dager, ring lege, var jo der før i dag, så jeg er litt redd for at det skal sette ham tilbake og slite unødvendig å dra ham av gårde igjen. Bor i Oslo, så vi kommer nok garantert ikke rett inn...

Takk igjen, da måler vi, tar evt en telefon tl legevakten og ser an.

Skrevet

Ja, bare mål igjen etter en liten stund. Etter en time bør den ha begynt å virke. Har ikke feberen gått ned da, så tar dere en tlf.

Skrevet

Når min eldste datter var baby var jeg i samme situasjon som deg. Hadde vært hos lege, men tilstanden forverret seg utover kvelden. Jeg insisterte på å få legevakten hjem til oss, og de kom etter mye om og men. Da hadde hun fått kraftig ørebetennelse i tillegg til øye+hals betennelse... Det er vanskelig å få lege hjem, men det er jo verdt et forsøk? Ellers ville jeg sett an litt og heller dra på legevakten hvis situasjonen tilsier det. God bedring til sønnen din!

Skrevet

Takk for svar, han har hatt ørebetennelse for bare 2 uker siden så dette var det første vi så etter hos legen i dag og den var helt borte heldigvis. Det er åpenbart halsen som plager ham.

Snakket med barnelege på Aleris i sted og fikk beskjed om å prøve å dempe feberen med paracet, og passe på at det er riktig dose, han ligger i grensen mellom 125 mg og 250 mg og hadde fått for lav dose. Feberen er på vei ned, han har løpt rundt i huset som en propell i 45 min så allmentilstanden er det ingenting i veien med:) Prater og leker og koser oss og var lykkelig for å være sent oppe:) Nå prøver vi å legge ham litt igjen. Legen ba oss sjekke en gang til i natt og mente penicillinen ville begynne å virke utover natten heldigvis.

Så da slapper vi av hjemme så lenge.

Skrevet

huff, jeg er nok for slapp med det der. Det skal være ganske akutt i så fall. Nå har jeg tre barn, så vi har blitt litt herdet.

Jeg ville gitt ham paracet, hvis feberen går ned så trenger du ikke til legevakten. Det er faktisk ikke unormalt at feberen stiger litt, før den går forholdsvis raskt nedover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...