Gå til innhold

Giftemål? Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kristen jegnte som nå har blitt gravid. Jeg er ikke gift og syns egentlig det er helt greit. Det jeg derimot ikke syns er greit er at jeg ikke vet om det er faren til barnet jeg til syvende og sist vil ha. Er så innmari usikker og vet ikke hva jeg kan/burde gjøre. Vil ikke at barnet mitt skal vokse opp i et skilt hjem, men vil ikke gifte meg med en jeg er usikker på. Og når er man egentlig sikker? Og hvordan jobber man best med et forhold? Er så ung og har så mange spørsmal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo

Dersom tanken ved giftemålet er å gjøre godt igjen det at man har hatt sex utenfor ekteskap f.eks så vil jeg si : ikke gift deg!Dette er nemlig en felle mange kristne går i - de vil liksom gjøre det hele godt igjen også gifte seg å grunn av dårlig samvittighet og religiøsitet.Jeg vet om ei som gifta seg etter å ha blitt voldtatt på gr. av skam og skyldfølelse og tanken om at hun skulle gjøre alt godt igjen....typen hun gifta seg med var ikke helt god og det endte med mye elendighet.Ja tenk sånt kan religiøsitet få oss til å gjøre.

Er du usikker så vil jeg råde deg til å ta tiden til hjelp, få bebisen og la ting falle på plass.Det er ingen hast og ingenting å dekke over.Det er vakkert å få et barn og det er ingen skam at man har hatt sex. Tiden hvor man skal gifte seg i all hast for å gjøre religiøse pekefingre fornøyd er forbi, tiden hvor man setter bort barna for å redde familiens ære er forbi , nå er det på tide å være ærlig , sann og ekte og relspektere de jentene som får babyer i ung alder .Det å få barn tidlig er kjempepositivt!Selv fikk jeg min første når jeg var 19 og jeg er veldig takknemlig for å ha opplevd å bli mor i ung alder.

Skrevet

Har du diskutert disse tankene med kjæresten din? Dere burde sette dere ned å diskutere ting som er viktig for at et forhold skal fungere best mulig. Ikke at dere skal ha fasiten på alt, men finne ut av hverandres verdigrunnlag og hvordan den andre reflekterer.

Bosted, barneoppdragelse, fordeling av arb.oppgaver i hjemmet, sex, ferier, venner, økonomi/karriere, foreldre, religion/livssyn, konflikthåndtering, hvordan ser man for seg at livet er om 10 år, etc

Som sagt, man kan jo ikke sitte å ha noen fasit, men man lærer både seg selv og partneren å kjenne når man hører hvordan man resonerer og reflekterer over slike ting. Det vil hjelpe dere i å bli mer sikker på om dere ønsker å leve sammen.

Hvis det er vanskelig å sette seg ned bare dere to, så finnes det ekstern hjelp å få. Spør på helsestasjonen. De arrangerer ofte prep-kurs.

Dere skal jo ha barn sammen, så uansett om dere velger å bo sammen, så må dere finne en måte å samarbeide på.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takkk for råd begge to. Det satt jeg veldig pris på.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Ser jeg er litt (mange mnd) seint ute, men svarer likevel!

Først, helt enig med det de to andre har sagt! Har sett altfor mange kristne som gifter seg veldig unge, og så er de skilt før de er 30. Det er så trist! Så ikke gift dere fordi dere føler dere 'må'!

Når det kommer til det å finne ut av hva man vil, om man faktisk vil gifte seg med den man er sammen med, så kan det være veldig vanskelig. Og noen ganger lett! Var sammen med en i over fire år, og lurte og lurte på hvordan jeg skulle finne ut om jeg virkelig skulle gifte seg med han... Så traff jeg han jeg nå er gift med, og i løpet av et par mnd bare visste jeg at jeg måtte gjøre det slutt med han andre, og at jeg VILLE gifte meg med han jeg nå er gift med. Men alle har forskjellige historier der!

En ting som jeg synes 'mangler' i norske kirker og egentlig generelt, er ekteskapsrådgivning. Det er liksom bare for de som er gift og der ekteskapet er på sammenbruddets rand... Der vi giftet oss (ikke Norge) var det obligatorisk rådgivning i kirka. Og det var ikke en liten halvtime med presten der man snakket om bryllupet! Det var flere kvelder, både i grupper og individuelt. Det var veldig nyttig, selv om vi hadde snakket mye, lest bøker om emnet og diskutert dem sammen osv. Så hvis du/dere har en person eller et par som dere stoler på og som har vært gift en stund, og som kan snakke litt skikkelig med dere om tingene, så tror jeg det kan være en veldig god hjelp! Selv om de fleste av oss liker å finne ut av ting selv, så er det av og til veldig nyttig å snakke med andre som har litt mer erfaring!

Lykke til uansett hva som skjer, både med babyen og forholdet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...