Gå til innhold

Progesteron...

moni-65-mamma til 6:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) er det noen her som enkelt kan forklare meg virkningen av progesteron?? Har sett noen nevne dette her, håper en av dere kloke jentene kan svare meg??

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg holdt på med dette.... men husker jeg riktig må nivået av østrogen og progesteron avstemme hverandre. På slutten av kvinners fruktbare periode er det relativt vanlig at nivået av progesteron synker uten av østrogennivået synker. Dette medfører østrogendominans som gir div småplager, men også kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Litt lavt østrogennivå gjør det vanskelig for egget å feste seg, hvis man har blitt befruktet. Lavt progesteronnivå gjør at man ikke har eggløsning. Progesteronnivået kan måles ved blodprøver, men jeg husker at en som jobbet med dette som skrev endel innlegg for et par år siden sa at det var bedre å måle progesteron ikke som blodprøve men i spytt e.l.??

På helsekost kjøpte jeg først progesteronkrem. Jeg ble gravid 1. måned med progesteronkrem (etter å ha prøvd i over 1 år), men aborterte. Derfor ville jeg heller benytte Ullevår apotek sin krem ettersom der ville jeg være helt sikker på progesteronnivået. Men på helsekosten fikk jeg flere brosjyrer som forklarte mye om progesteronens virkemåte. Meget informativt. Etter aborten ble jeg gravid igjen etter 2 måneder (41 år), og fikk en flott datter som nå er 1 år! Min gynekolog sa hun ville slett ikke avvise at jeg hadde blitt gravid pga. kremen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...