Gå til innhold

Dere som sliter med migrene; har dere noen gode tips for å forebygge migreneanfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter mye med migrene, og skulle gjerne ønske at det fantes diverse metoder jeg kunne benytte meg av når jeg merker at jeg kommer til å få et migreneanfall... Men kanskje det ikke fins? Om noen har hadde det vært ypperlig om dere ville dele:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninna mi drikker kaffe. Det skal visst forhindre migrene. Og du kan også dempe belysningen noe og slappe av.

Gjest irismor
Skrevet

Cola hjelper meg innimellom, altså koffeinen.

Eller så merker jeg at jeg kan få migrene av appelsinjuice, sitrusrelaterteting og sjokolade.

Skrevet

Så om det på tv i går vel (tror det var nyhetene eller noe), og der snakket de om at kostholdet er ekstremt viktig. Å holde blodsukkeret på et så konstant nivå som mulig.

Var ei jente som hadde fått redusert antallet migreneanfall fra flere i uka til noen få i mnd.

Kanskje noen andre husker dette innslaget mer i detalj (hvem som jobbet med det osv...)? Fulgte ikke så nøye med siden ingen av oss har migrene.

Skrevet

Det er nok individuelt - men generellt blir man frarådet rødvin, sitrusfrukter, sjokolade og for lite søvn.

For meg har jeg funnet ut at det hjelper å :

Unngå sterkt sollys / blitz etc.

Unngå å grue eller glede meg veldig til noe.

Sørge for å få rikelig med søvn

Unngå stress

Skrevet

Jeg spiser egentlig ikke matvarer som inneholder enorme mengder sukker, så akkurat det med kostholdet er jeg viktig på... Men jeg får anfallene ganske ofte fordet..... Jeg har ikke forsøkt så mye koffein, men kan være en ide. Takk:)

Skrevet

for meg var det faktisk å slutte på pilla...har hatt 1 svakt migrene anfall på 1.5 år...hadde ett mens jeg gikk gravid..

vanlige piller kan gi migrene mens cerazette(som jeg går på) kan de med migrene gå på..

Skrevet

-ikke stresse

-spise regelmessig

-drikke rikelig med vann

-få nok søvn

-unngå rødvin

-koffein kan hjelpe

Skrevet

Tusen takk for masse tips til alle:)

Skal sjekke ut linken tingeling!!

Skrevet

enkelte reagerer på meieriprodukter og ved å kutte det fra kostholdet reduseres eller blir migreneanfallene helt borte..

Jeg har prøv en hel haug med dietter og gode råd som skal hjelpe, men ikke kommet frem til noe som fungerer for meg. -har loggført kosthold og anfall men ikke kommet frem til noe fornuftig:)

Så for meg funker KUN medisinering . maxalt 10mg - var et helvete når jeg gikk gravid og ikke kunne ta medisiner - men hadde en betraktelig nedgang i antall anfall når jeg gikk gravid... Nå står flaskene og mme klart i skapet så om jeg får et anfall så er det bare å putte i seg medisiner og gi ertstattning i ett døgn.. Hs og legen på h.stasjonen mente jeg måtte amme amme amme og fikk ta paracet når jeg fikk litt hodepine (som hun kalte det) - yea right!! skal jeg ligge å spy med en hamrende hodepine og nesten ikke klare å holde meg på beina med en baby i huset...ikke aktuelt - så tok en tur til fastlegen da gitt - fikk resept og hs er grinete, men I DONT CARE :) (forbanna ammepoliti hu burugla der ass..)

Skrevet

Cozaar!! Blodfortynnende som man kan bruke med en gang man kjenner migrenen kommer, kan også brukes daglig som forebyggende også tror jeg.

Skrevet

Mange gode råd ellers her :-)

Min erfaring at jeg ofte kan stoppe det om jeg tar en real dose med ibux med en gang jeg merker første symptom. Ibux virker på noe av den samme måten som migrene medikamenter gjør(utvider blodårer) og derfor kan dette hjelpe.

Ellers så er det bare imigran spryta som hjelper :-(

Skrevet

For en tulling!!!

Folk som sier sånt, forstår virkelig ikke hvor ille migrene kan være!! Hadde det bare vært å slenge i seg en paracet så var alt bra!! Det er heller umulig å fungere når man har fått anfall! I hvert fall for min del - spesielt de som varer i veeeeldig mange og LANGE timer!!

Teite HS!!!

Skrevet

kiropraktor...Det kan hjelpe hvis du har låsninger eller spenninger som utløser et anfall. HJalp meg mye i allefall.. Men mange får migrene dagen etter en kiropraktor behandling pga at man er tøyd/bøyd/knekt opp...

Skrevet

man skal j ikke utvide årene ved migrene. De trekker seg faktisk sammen nar man tar migrene medikamenter.

Skrevet

Ja, var ikke videre imponert over de kommentarene jeg fikk nei...

Er vel strengt tatt ikke imponert over ho i det hele tatt:)hehe

Jeg tar medisinene med engang jeg kjenner at et anfall er på vei - så da klarer jeg å fungere resten av dagen, bare tar et litt roligere tempo- om jeg våkner med migrene tar det hvertfall bort smerten sånn at jeg orker å holde på litt med mini, men holder meg hjemme og legger meg hver gang mini hviler.

Skrevet

Hiver meg på tipset om å holde seg unna p-pilla, jeg blir betraktelig værre på den..

Ellers er det nok søvn og hvile som gjelder. Får anfall med en gang hvis det blir for mange dager med lite søvn, jeg har blitt mye flinkere til å legge meg på senga og slappe av litt på dagtid når jeg føler meg trøtt og sliten.

Skrevet

Faren min tar koffeintabletter når han kjenner det komme og har siden han begynte med det ikke hatt en eneste dårlig dag!

(utrolig men sant)

Og man har jo det punktet mellom tommel og pekefinger som bare gjør vondt å klemme på når migrenen enten er kommet eller er på vei, som det hjelper å massere, iallefall for noen.

Jeg bruker kun det trikset når jeg er grvid, men jeg har kun svangerskapsmigrene, ikke til daglig ellers.

Skrevet

Jeg har migrene men holder den unna med akupunktur, det er helt utrolig hvor bra det fungerer =) Prøv!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...