Bebis120408+150511 Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 fikk vite idag at jeg har rhesus negativ og at jeg må ha ekstra oppfølging i svangerskapet.. hvorfor det? skulle visst få sprøyte under fødselen og noe styr.. hmm..noen som kan forklare!??
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Rhesus negativ er svært skjeldent,og vist barnet ditt har rhesus posetiv som er mer vanelig så kan kroppen din lage antistofer mot blodtypen din. Sprøyta du får etter fødselen er for å hindre at kropen din lager disse antistoffene. Mener de sa det når jeg spurte i forbindelse med min søsters fødsel i fjord hun var også rhesus negativ og fikk en sprøyte i låret like etter fødselen.
Bebis120408+150511 Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2007 men kan det være farlig for det nurket som finnes inni magen nå??
Mamma_25 Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 jeg er og rhesus negativ. og skal ta blodprøver igjen i desember for å sjekke blodtypen til babisen sånn eg har forstått det!
Blå + en i magen Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Hei! Jeg er selv rhesus negativ, men kan ikke så mye om dette. Men har fått beskjed av legen at dette ikke er farlig for babyen i magen nå.
Bebis120408+150511 Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2007 det er bra.. slik jeg forstår det rett da skal vi få sprøyte etter fødselen for å lure kroppen slik at det går bra med neste svangerskap.. el noe sånt!?? jaja.. går nok fint!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Det tror jeg ikke,men er du besymret for dette så ville jeg tatt det opp på neste kontroll. Min søster hadde ikke noen eksta oppfølging på grunn av dette. Men har du prøvd å lette litt rundt på nette kansje du finner ut noe mer om det der.
Mars pia08 Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er også rhesus negativ. Når man er Rh-neg, og faren er Rh-positiv er muligheten stor for at barnet også er Rh-positiv. Under graviditeten og spesielt under fødselen. kan det skje at blod fra fosteret kommer over i ditt blod. Fordi du ikke har D-faktoren på dine rødeblodlegemer, kan immunsystemet begynne å danne antistoffer mot barnets D-faktor. Dette kan gi problemer ved neste graviditet,men ved at du får sprøyten vil du ikke bli immunisert(d.v.s at du ikke danner egne antistoffer mot d-faktoren) Men jordmoren sa at det er svært sjeldent problemer med dette,så det er bare å ta det helt med ro.
3troll blir til 4troll Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 jeg er også rhesus negativ, fant dette på nett: Hva er rhesusimmunisering? Rhesusimmunisering skjer som oftest i forbindelse med svangerskap. Rhesusimmunisering kan kun oppstå hvis mor er RhD- og far er RhD+. Fra far vil fosteret da kunne arve RhD-antigenet. I løpet av et svangerskap, og særlig under fødselen, forekommer tidvis blødninger slik at noe av fosterets blod lekker over i morens blod. Fosterets RhD+ røde blodlegemer vil da kunne føre til at mors immunsystem danner anti-RhD-antistoff. Som ved all annen immunisering er rhesusimmunisering en prosess som virker bedre for hver gang den gjentar seg. Derfor vil rhesusimmunisering kunne være relativt lite problematisk ved første svangerskap, men bli alvorligere for hvert svangerskap kvinnen gjennomgår. Hva er symptomene på rhesusimmunisering? Moren blir ikke syk av sine anti-RhD-antistoff i og med at hun ikke har RhD-antigenet på sine blodceller. Morens anti-RhD-antistoff, som transporteres over til fosteret, vil derimot binde seg til fosterets RhD+ røde blodlegemer og skade disse. Fosteret får derved blodmangel. Siden fosteret ligger godt forankret i livmoren og ikke er tilgjengelig for direkte undersøkelse, vil man som regel ikke oppdage symptomer på rhesusimmunisering før etter at barnet er født. RhD+ barn som blir født av mødre med anti-RhD-antistoff vil kunne være helt friske, men vil også kunne ha symptomer som varierer fra mild gulsott til alvorlig hjerneskade. I de mest alvorlige tilfellene forårsaker anti-RhD-antistoffene fosterdød. Hvordan kan legen stille diagnosen rhesusimmunisering? Alle gravide kvinner får tilbud om blodtyping i forbindelse med svangerskap. Hvis kvinnen er RhD- vil hun bli fulgt opp med jevnlige antistoffundersøkelser utover i svangerskapet for å undersøke om hun danner anti-RhD-antistoff. Kvinner som danner anti-RhD-antistoff er per definisjon rhesusimmunisert, og antistoffene vil kunne være til fare for fosteret. Kvinnen blir derfor henvist til vurdering ved fødeavdeling. Der vil man ved hjelp av ultralyd og eventuelt fostervannsprøve kunne vurdere om barnet er påført sykdom av antistoffene. Sykdom forårsaket av rhesusimmunisering kan behandles ved hjelp av blodoverføring. Dette gjelder også fostre som ligger i livmoren. Hvordan forebygge rhesusimmunisering? RhD- kvinner som føder et RhD+ barn får i tilknytning til fødselen en sprøyte anti-RhD-antistoff. Ved dette "narres" morens immunsystem til å tro at hennes eget immunsystem alt har laget antistoff mot RhD-antigenet. Dette fører til at morens immunsystem ikke selv danner slike antistoff. I motsetning til ved aktiv immunisering (for eksempel vaksinering mot stivkrampe, kikhoste, eller røde hunder) der man tilfører kroppen et antigen, får moren altså tilført antistoff mot RhD-antigenet. Dette betegnes som passiv immunisering. Disse tilførte antistoffene brytes ned etter et par måneder. Hvis kvinnen på ny blir gravid, begynner hun så å si på nytt ved at hun ikke lenger har anti-RhD-antistoff i sitt blod. Ved dette unngår man at hennes neste svangerskap med et RhD+ foster får et forløp som er alvorlig for fosteret. Forebyggelse av rhesusimmunisering ved passiv immunisering er en meget effektiv behandling. Etter at denne behandlingen ble innført i Norge i 1969 er antall immuniseringer med dannelse av anti-RhD-antistoff hos gravide redusert med mer enn 80 prosent.
Mars pia08 Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ikke farlig for babyen du bærer nå! Det er ved evnt neste svangerskap det kan bli problemer,om dette barnets blodtype er positiv og du ikke får sprøyten etter fødselen. Fordi da danner kroppen antistoffer mot barnets blod, slik at ved neste svangerskap vil kroppen frastøte seg fosteret
Leirha Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er også rhesus negativ. I mitt første svangerskap fikk jeg ikke noe ekstra oppfølging av den grunn. Men nå i mitt neste må jeg inn til ekstra oppfølging fra uke 32. Da jeg fikk førstemann var han rhs+, noe som gjorde at jeg fikk denne sprøyta etter fødelen. Trodde ikke det var nødvendig hvis jeg fikk en beibi som var rhs neg, da det ikke dannes antistoffer i neste svangerskap da. (min mor er også rhs negativ, hun fikk ingen sprøyte med meg, men derimot med min søster som var nestemann, hun var rhs+) Det kan bare dannes antistoffer hvis ungen er rhs+. kroppen vår danner da antistoffer mot barnetsblod, noe som fører til at denne akn bli veldig syk, i verste fall dø. Derfor ekstra oppfølging i de neste svangerskapene (sprøyte eller ikke sprøyte) de tar å sjekker om det er dannet antistoffer på din første kontroll (dette skjer automatisk da alle prøver blir sendt inn) senere tar de en ny prøve i uke 32, er det da dannet antistoffer må de sannsynligvis ta keisresnitt. Vet ikke om du skjønnte så mye avd ette, da det ble litt rotete.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er også rhesus neg. Den eneste ekstra oppfølgingen i løpet av svangerskapet er at du må ta en ekstra blodprøve 8 uker før termin
Hvitkløver2020 Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Er negativ her også!! Gravid med nr 2.. Man sjekker ved hjelp av blodprøve, to ganger i 3.trimester om kroppen din danner antistoffer mot BARNET! Det er den ekstra oppfølgingen du får. Du får en sprøyte etter fødtselen, men den har med evt. neste svangerskap å gjøre:) Det er hvist større risiko at kroppen danner disse anti-stoffene ved andre svangerskap.. Lykke til!! Jeg tar dette helt med ro:)
mirr Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er ogsaa Rhneg. Men det er pappaen ogsaa Flaks, eller hur!
3troll blir til 4troll Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 jeg har barn med en som også er rhesus negativ, men man må ta den sprøta selv om begge foreldrene er rh-neg, jeg gjorde det den gangen . Sønnen min er Rh-pluss.Selvom både jeg og pappaen er rh-negativ. Pass på !
Katla79 Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Hmm, d hørtes litt rart ut. For er begge foreldrene Rh negative kan ikke barnet bli Rh positiv. For å være sikker på at barnet og mor får riktig oppfølging, har man som rutine å kontrollere Rh negative mødre to ganger ekstra i 3. trimester. Og ta en blodprøve av barnet etter at det er født. Dette fordi det ikke er alle kvinner som er ærlige om farskap. Ikke at jeg sier at du ikke er ærlig om farskapet. Men man kan oppleve rhesusproblematikk også når mor har blodtype 0 og far har blodtype A.
3troll blir til 4troll Skrevet 1. november 2007 #17 Skrevet 1. november 2007 Eh,.. "kan ikke barnet bli Rh-positiv"... sjekk fakta før du opplyser andre feil.. Jeg HAR et Rh-positivt barn med en Rh-neagativ mann, og er Rh-negativ selv. Så jeg BØR vel vite at det faktisk går an ... Snakk med legen din du.. Jeg har ikke løyet om farskapet, men man kan arve blodtype fra andre familiemedlemmer enn mor og far. Selv er hele familien min ,mor,far, bror, Rh-negative, men sønnen min sin fars familie er mixet,, derav noen av de 6 søskene der er Rh-negative og noen av de er blitt RH-positive... ingen som har vært utro der heller. De er like som strå.. Samme med sønnen min og faren... "som snytt utav nesen " som de sier... Jeg har limt inn fakta om Rh-negative over. Men har faktisk selv lest på nett at det skulle være en selfølge at barn av Rh-negative foreldre også selv ble Rh-negative, snakket med legen min om det og fikk til svar at det var feil informasjon. Jeg har jo et levende bevis for det selv..så ... IKKE la være å ta sprøyta i den tro .... den skal tas .
Gjest Skrevet 1. november 2007 #18 Skrevet 1. november 2007 Hvis mamma er rhesus minus og pappa er rhesus pluss kan dette gi både et rhesus negativt eller et rhesus positivt barn. Hvis mamma er rhesus negativ og førstegangsgravid har ikke dette så stor betydning for graviditeten, men hvis det viser seg at barnet hun bærer er rhesus positivt (prøve tas alltid etter fødsel hvis mamma er rhesus minus), får mamma en sprøyte med Anti-D for å forhindre at et eventuelt neste barn som også er rhesus positivt skal bli støtt ut av mammas kropp fordi hennes kropp har dannet antistoffer mot rhesus positivt blod! Hvis mamma neste gang bærer er barn som er rhesus negativt vil en eventuell immunisering ikke ha noe betydning ettersom mamma og barn har samme type blod, men dette vil man ikke finne ut av før etter fødsel, og derfor blir den gravide sjekket for antistoffer ved første svangerskapskontroll, i uke 32, og i uke 36 av svangerskapet! Jeg er selv rhesus minus og fikk først en rhesus positiv sønn, da fikk jeg anti-D. Med andre mann viste det seg etter fødselen at han var rhesus minus som meg, og da slapp jeg sprøyte, men ble fulgt opp med blodprøver under svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #19 Skrevet 1. november 2007 Hei Jeg er også med i Rhesus klubben:-) Det er ikke noe økt risiko ved første svangerskap, med mindre du har hatt en abort tidligere uten at du viste om at du var rhesus neg og ikke fått sprøyte. Oppfølgingen man får i 8 og 4 uker før termin kan oppdage antistoffene før de kan skade babyen og det finnes behandlign man kan få da. Jeg ble skremt første gang jeg fikk vite om at jeg var rhs neg men jo mer jeg leser og prater med andre jo tryggere føler jeg meg. Lykke til!
liten frøken ventes i mai:) Skrevet 1. november 2007 #20 Skrevet 1. november 2007 Fikk vite i dag at jeg er rhesus negativ. Fikk en brosjyre og god forklaring av jordmor. Det er ikke farlig for første svangerskap, og sprøyten en får hvis barnet er positivt, er jo for å forebygge evt. trøbbel ved neste svangerskap. Altså, er det ikke så mye å bekymre seg for. Kom så til å tenke på noe: vi burde vel kanskje gi blod (en god stund etter svangerskapet selvfølgelig). Hvis kun 12% av befolkningen er rhesus minus, og kun en liten prosent av befolkningen gir blod, er det kanskje ikke så mye rhesus negativt blod i blodbankene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå