Bebis120408+150511 Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 fikk vite idag at jeg har rhesus negativ og at jeg må ha ekstra oppfølging i svangerskapet.. hvorfor det? skulle visst få sprøyte under fødselen og noe styr.. hmm..noen som kan forklare!??
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg kan ikke veldig mye om det, men det har noe med at de skal passe på at du ikke danner antistoffer mot barnets rehsusfaktor. Du får vel en eller to ekstra blodprøver mot slutten av svangerskapet, hvor de sjekker om du har dannet antistoffer, og sjekker hvorvidt det vil være behov for behandling etterpå. Tror det er "vanlig" at barnet får gulsot dersom dine blodlegemer "angriper" barnets. Mamma har også rehsus negativ, mens meg og min søster begge er positive. Hun hadde to problemfrie svangerskap, men min søster hadde gulsot da hun kom til verden.
line_n & sara Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 jeg er også rh -! velkommen i klubben! det er absolutt ikke noe farlig/skummelt! men det kreves at man tar to blodprøver under svangerskapet, uke 32&36 mener jeg å huske.. det taes også en blodprøve fra navelstrengblodet til babyen v fødsel, for å finne ut av blodtyoen, er baby rh-, skjer det ingenting, men er den +, som er mest vanlig, får du en "vaksine" hvis du ikke får denne vaksinen, kan du i værste fall få litt prob v neste graviditet, sjangsen er svææært liten, men hvis noen komplikasjoner skulle skje, kan kroppen din danne antistoffer mot fosteret (akkurat som en allergisk reaksjon) men ved normale svangerskap blandes ikke blodet til mor&foster.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Regner med at det er A Rh- da? Andre blodtyper skal ikke ha noe problem med å ha rhesus minus. Det som kan skje, er at dersom babyen har blodtype med rh+, så kan kroppen din danne antistoff mot babyen. Derfor er det viktig med tett oppfølging. (rh+ betyr at du har proteinstoffer på blodcellene dine, rh- mangler disse)
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er rh- også, man må bare ta blodprøve i uke 32 og 36 for å sjekke at kroppen ikke danner anti stoff mot babyen. Men det var visst sjeldent det skjedde så verken legen eller jordmoren min hang seg så veldig opp i det.. Så du har ingenting å bekymre deg for...
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 jeg har blodtype rhesus - O! måtte ta blodprøve i uke 28 og 36 tror jeg det var:-P rundt der;) men de tfår du jo beskjed om, du får også et lite hefte hvor alt står forklart om hva som kan skje osv når man er rh-, men det får du ikke før ganske sent, jeg fikk det da jeg tok den siste prøven.. du kan jo sikkert be om å få det før da:) også om du har blødninger er det viktig at du drar på føden, for da skal du ha den samme sprøyta som du får etter fødsel. jeg har fått den tre ganger allerede pga blødninger. men det er ikke noe å uroe seg over, de fleste danner ikke antistoffer:)
2 barns-mor :-) Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 jeg er også rhesus minus... får ta ekstra blodprøver ja... og du får sprøyte etter fødselen hvis barnet er annen blodtype... ja.. står vel ganske bra forklart lengre opp her... jeg er nå gravid med nr to og har ikke hatt noen problemer med svangerskapet fordi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå