Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Har et spørsmål når det kommer til eggløsning.. sorry hvis det er ekle detaljer, holder meg anonym denne gangen.. ü Okei, jeg har notert dagbok gjennom måneden, for å prøve å finne ut om jeg har EL (pga veldig uregelmessig syklus over lang tid). Jeg fikk først mensen 2. oktober. Deretter opppdaget jeg at den 13. okt. var jeg veldig våt, måtte sjekke - mye sekret, slik jeg tror EL-sekret skal være, denne gangen kom det med en liten anelse rosa (litt blod skal jo være fruktabarhetstegn?) Trodde dette var dagen. Men den 17. når jeg sjekker, har jeg, tross i en følelse av å være knusk tørr, faktisk også mye sekret av dette berømmelige EL-slaget (etter hva jeg kan bedømme..). Blir usikker. Trenger vel ikke ta hele dagboka med alle detaljene, men bare lurer. For idag, 31. okt., kom mensen igjen. Dvs at fjorten dager før var 17., ikke sant? Kan jeg slå fast at det som skjedde rundt 13. ikke hadde noe med EL å gjøre, selv om det absolutt virket sånn? Noen som skjønner hva jeg spør om?=) (kan jeg ha fått 2 EL etter hverandre, er det mulig?!) Ok..hvis dere har orka å lese hele innlegget, og har noen tanker, setter jeg pris på svar!: )
-Mariposa- Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Hmmm, har ikke peiling. Jeg anbefaler at du spør på Bli Gravid, de har jo full peil på sånt mange av dem:)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Hei! Jeg har, som Frøkna, heller ikke mye peiling, men har satt meg bittelitt inn i dette da. jeg bruker jo BabyComp, så det hjelper jo meg, men er greit å være observant på fysiske tegn også. Slik jeg leser det, tror jeg kanskje du kan ha blandet EL - slim med annen type sekret som lages i perioden; kanskje blandet med vanaktig eller melkeaktig? Jeg tror altså at du hadde eggløsning den 17. i måneden, og at dagen (den 13.) med blodspor indikerte at eggløsning nærmet seg. En er vel fruktbar noen dager før eggløsning også, grunnet at sædcellene kan overleve en stund. (opp til en uke?) Står veldig mye på www.pernille.info; der finner du generelt om syklusen og sekret, måling av basaltemperatur etc. Her er et lite utdrag: Hvordan finne eggløsningen ut fra livmorhalssekretene: Som hovedregel sier man at eggløsningen kommer på siste dag med eggløsningsslim eller dagen etterpå. Dette trenger ikke være den dagen med mest slim eller med mest strekkbare slim. Noen får en lett blødning eller blodspor i sekretene rett før eggløsning. Dette er et tegn på at man er veldig fruktbar akkurat da. Det kommer av at livmorslimhinnen kan lekke litt midt mellom østrogenstupet som kommer før eggløsningen og før det har blitt produsert nok progesteron til å opprettholde livmorslimhinnen. Kvaliteten på sekretene er viktigere enn kvantiteten. Den dagen eggløsningsslimet har tørket inn igjen, er eggløsningen som regel overstått. Tommelfingerregelen er: Mensen > spotting > tørr > klebrig > lotion > melk > eggløsningsslim > lotion/klebrig > tørr > (lotion/melk >) mensen. De forskjellige typer sekret: Menstruasjon - rød blødning. Spotting - brun/rosa liten blødning eller lett blodtilblandet sekret. Tørt - ingen sekreter. Klebrig - ofte hvitt. Føles "tørt" og smuldrete, kan være litt klumpete. Kan ikke strekkes, kan av og til danne små topper ved strekking. Lotion - hvitt eller (lys) gult, ser ut og føles som fuktighetskrem. Danner små topper ved strekking. Melk - hvitt eller (lys) gult, ser ut og føles som melk. Danner ikke topper ved strekking, men holder seg tyntflytende på fingeren. Vann - blankt og glatt, nesten som eggløsningsslim, bortsett fra at det ikke kan strekkes. Eggløsningsslim - oftest blankt, men kan også være hvitt, gult, blankt m/ litt hvitt/gult/rosa/rødt/brunt i, hvitt m/ litt gult/rosa/rødt/brunt i eller gult m/ litt hvitt/rosa/rødt/brunt i. Ligner veldig på eggehvite, er veldig glatt og sleipt. Kan strekkes alt fra 1-25 cm, avhengig av kvaliteten. Det vil ikke absorberes av dopapiret, men legge seg oppå. Hjalp dette deg noe? Hilsen
Babyønske �� Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Det er ikke uvanlig å ha eggløsningslim flere dager i forkant av eggløsningen. Men eggløsning trenger ikke nødvendigvis komme 14 dager før mensen (selv om det er mest vanlig), jeg har lest at det kan være fra 12-16 dager før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå