hysterika Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Alle dere som gruer dere til julaften fordi dere ikke vet hvordan dere skal få lagt barna til riktig tid, hva i all verden gjør dere når dere har vært på middagsbesøk hos noen og kommer hjem ut på kvelden? Eller når dere er på kveldsmat hos venner?
Reflexia Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 ja,det lurer jeg også på?.. av og til må det jo gå ann å svikte rutinene litt eller? det er jo jul bare en gang i året!! la heller ungen evt sove en lur på dagen,så er de i farta litt utover kvelden..får med seg gaver og er blide og fornøyd når de legger seg..hva hadde vel jul hvert uten barn egentlig? for meg betyr det masse..unger som fryder seg og er spente fra morra til kveld...(de helst minste har også glede av det..)
Mom2Two Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Det må være slitsomt å være så opphengt i rutiner at man ikke greier å ta noen ting som de kommer... Det er jammen meg mange mødre som er slik,og jeg synes faktisk litt synd på dem, jeg... Er da bedre bare å roen ned, se hvordan ting går, og ta det derfra. Min teori er at det er disse mødrene som stresser sånn med alt som får de mest ufleksible barna, som ikke kan sove borte, ikke tåler å holde seg våkne 1 time etter leggetid osv. osv. Sukk, for et kjedelig liv, og ungene får ikke opplevd stort..
Storebror & Lillesøster Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 De som er sååå opphengt i leggerutinene,går vel ikke ut på middagsbesøk eller spiser kveldsmat hos venner he,he... Jeg liker og ha rutiner,men er langt i fra nøyen på det,julaften skal vi jo kose oss alle sammen. Barna har ikke tatt noe skade av det.
snartmammapåny Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Vil tro at de som stresser med rutinene også i jula neppe går på ettermiddagsbesøk som varer etter leggetid, de gir nok heller ikke kveldsmaten borte. De har nok samme rutinene hver kveld og er nok veldig fast i sit eget hjem. Helt enig med dere over her. Det er bare jul en gang i året, la nå barna få styre dette selv. Om de er trøtte så sovner de, og om de ikke vil legge seg, så la de være våken. Ikke verdt å stresse med det.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Har ikke vært på middagsbesøk eller kveldsmatbesøk hos noen jeg. Det er da ganske dårlig gjort og dra med seg en baby som egentlig vil legge seg på middag syns jeg.
Hjertefamilien Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Er jo noen som sikkert lar leggerutinen være årsak til at de ikke kan feire jul med noen som de kanskje ikke vil være sammen med på julaften?? *rar setning* På spesielle dager syns jeg ikke man skal være streng med hverken leggerutine, matrutine eller noen andre som helst slags rutiner. Er julaften bare en gang i året.
hysterika Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. oktober 2007 Det er jo ikke bare babyen det dreier seg om, da. Vi er jo tre mennesker til i familien som gjerne vil gjøre hyggelige ting, og jeg tror ikke babyen tar skade av det, virker osm han har det riktig hyggelig. Vi skal jo LEVE også. Livet er ikke bare rutiner...
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Nei nei, det er jo klart. Men nå tenkte jeg mer på min egen familie. (Vi har bare en fem. mndgammel jente) Kommer til å holde på rutinene i år selv om det er julaften, hun er syv mnd. og får ikke noe særlig utytte av juleaften alikevel.
dumme mamma Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 ja, har liksom ikke skjønt helt problemet jeg heller, julekvelden er jo noe spesielt da, rutinene er vel ikke så viktig da?
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Vil bare si at de for mer med seg enn hva du trur. Hun kommer kose seg skikkelig hvis du gir henne lov. Er du en av dem og som ikke kjøper julegave til babyen 'for den skjønner ikke noe enda'. Kan fortelle deg at mine to jenter har storkost seg på sin første jul begge to. De var 3 1/2 respektive 5 1/2 mnd da. Tenk så gøy. Et fint juletre å se på, masse levende lys og avdventstaker i vinduene. Masse folk og så den spesielle spenningen som blir. Og tenk så moro å få masse nye leker å leke med. Å si at en baby på 7 mnd ikke får noe ut av jul er å undervurdere barnet sitt litt for mye. Gjør nå som du vil men jeg hadde aldri snytt barna mine på sin første jul.
Magandang anak ko Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 De aller fleste barn (med få unntak) klarer fint å sove borte i en reiseseng, babybag osv. Det er ikke værre en å vekke dem når dere skal hjem. Synes det blir for dumt å ikke dra bort i julen før barna er omtrent i skolealder. De fikser fint å være våkne lenger en vanlig innimellom. Små babyer sover stort sett hvor som helst så lenge de er tørre, mette og trøtte:o)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #13 Skrevet 31. oktober 2007 Så det er bedre å plage barnet, tvinge det til å være oppe? Regner med at min jente er like trøtt og vil sove klokka åtte på julaften som hun er andre kvelder. Kanskje tilogmed mere trøtt, i og med at der er mye som skjer den kvelden.
Honningmelon Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg syns ikke man skal være streng på rutiner på dager som julekvelden, men det kommer jo selvfølgelig ann på barnet. Eldste har vært enkel sånn. Kunne bare flytte litt på dagsovinga osv. Med minste nytter ikke det. Hun er bare sånn at hun vil sove til samme tid, og nekter å sove hvis det blir senere enn vanlig. Hun er også svært vanskelig å få til å sove borte i reiseseng (har prøvd maaange ganger). Så jeg kan jo forsåvidt forstå at noen syns det kan være litt vanskelig.
mayaya Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg synes det er trist om man skal sette livet på vent fordi om man har fått en baby. Selvfølgelig legger vi opp dagen etter han, men om det skjer noe annet noen ganger, tror jeg det er positivt for babyen også. Jeg lar iallefall ikke være å gå på besøk før småen er blitt stor, da tror jeg han hadde fått en kjip og mistilpass mamma.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor ikke få henne å hvile litt ekstra på dagen da? Det har ikke noen av julene mine jenter vært med på vært noe problem å ha dem oppe lengre. Det har vært for mye spennende for at de har hatt tid å sove. Men selvfølgelig må man ta hensyn til barna. Men det går jo å feire litt tidligere så ikke barna går glipp av moroa da.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Vi har også rutiner på små'n.. .. men om jeg gir han mat hjemme eller borte.. det spiller ingen rolle.. og hvis vi skal bort så har jeg bare med reiseseng.. så sover han der.. er ikke så lett å legge han senere for da er han bare overtrøtt... men reise seng er med..og på dagtid så lar jeg ikke rutinene styre hva vi skal gjøre.. om han innimellom blir vekt fra luren sin for at det er noe vi skal så er ikke det krise. og som regel så "henter han seg inn" på neste lur.. Ting er som man gjør det til.. Ba broren min og svigerinna mi på middag en lørdags kveld.. men de kunne bare komme så de fikk dratt hjem til leggetid halv åtte...... ! ( HALLO sier jeg da... )
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 MIn sover tre timer fra halv tre til halv seks, noe lenger en det er hun ikke intressert i å sove. Og er da klar for sengen klokka åtte. Gå glipp av morroa? Mener du pakke opning da?
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Speeking of, nå er det en som er våken her;)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #20 Skrevet 31. oktober 2007 Hvorfor kan man ikke legge sine egne lyster (middagsbesøk på kvelden) til side for en stund sann at barna her det best egentlig? Plage ungene sann at man selv skal få leve akkurat sann som før?
~sjiraff~ Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 Er det noen som gruer seg til det? Hmm.. jaja.. hva skal man si. Noen barn er vel faktisk så avhengige av rutiner at hvis man tuller med det så blir det bare hyl og skrik og lite hyggelig. Heldigvis har jeg ei jente selv som tilpasse seg situasjonen og fint kan være oppe til midtnatt uten at det påvirker humør eller dagen etter.
mayaya Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Hvor lenge skal man gjøre det da? Og vi tenker jo å ha flere barn... Blir maaange år til neste middag da, skjønner jeg. Og jeg plager ikke ungen min! Han er alltid 1.prioritet, vi legger opp etter han. Men han klarer da fint å være med ut en kveld nå og da også! Han har uansett godt av å ha lykkelige foreldre :-)
~sjiraff~ Skrevet 31. oktober 2007 #23 Skrevet 31. oktober 2007 Plage ungene? Tror ikke mitt barn har væt spesielt plaget av at vi harvært på middager borte fra hun var 6 uker gammel. Hun sovner greit i både vogn og andres senger.
manonym Skrevet 31. oktober 2007 #24 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er en av disse som er så trasig og kjedelig (som det høres ut på dere) som faktisk velger å holde meg hjemme nå når jeg har liten baby. Men jeg har ikke noe fælt liv for det om, slik som det høres ut som om dere har om dere ikke får gå ut. Jeg har liten baby nå, og velger å gjøre det som passer han best. Men for all del, de klarer seg fint uten den faste leggetida en gang, men kan man ikke selv gjøre som man vil??? Jeg kan godt innrømme jeg at rutiner er veldig viktig for meg, kan bli ganske stressa om ting ikke går helt som jeg hadde tenkt. Men en liten baby (9 mnd er min) åpner en pakke og så er han lei. Hvorfor skal denne åpnes etter leggetid? Samme for dem når de er så liten, de skjønner jo ikke hva som foregår uansett!
manonym Skrevet 31. oktober 2007 #25 Skrevet 31. oktober 2007 Så nei, HI, går ikke på middagsbesøk til noen på kvelden. Om vi gjør det så har vi barnevakt til gutten hjemme der han er god og trygg, og ikke minst, sover best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå