Gå til innhold

Seteleie - noen flere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i dag og fikk bekreftet at bebisen min ligger i seteleie. Ettersom jeg er i uke 35 og førstegangs sa jordmor at det er svært lite sannsynlig at babyen vil snu seg. Jeg skal inn til undersøkelse på sykehuset neste uke, da vil de ta en vurdering på om babyen vil snu seg eller om vi må belage oss på en setefødsel.

Jeg synes setefødsel er virkelig skremmende, ikke for min egen del, men for barnets ve og vel. Det er jo lang mer risikofylt for barnet. Så jeg må jo velge å ta stilling til vaginal fødsel eller keisersnitt. Er bare enda litt i tåka, trenger nok litt tid til å tenke igjennom, men vil gjerne hør fra andre som er i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Informasjonen jeg fikk hos min jordmor, faktisk nå på mandag var :

Hvis de ser at barnet ligger i seteleie i uke 37 , vil de forsøke å snu barnet fra utsiden.

Hvis barnet da igjen snur seg inni magen , å legger seg i seteleie, vil de ta en UL , for å sjekke barnets nøyaktige vekt , så vil de ta en røntgen av bekkenet til mor for å sjekke evt plass.

Hvis det viser seg at det er plass nok , vil mor måtte føde vaginalt. Hvis det viser seg å være trangt , vil barnet forløses med Keisersnitt.

Har ikke hørt at dette er noe enn får avgjøre selv ut i fra hva man har lyst til.

Ergo: Hvis barnets str & bekkenet passer sammen er det ingen risiko for verken mor eller barn , eneste er at det vil "kjennes" mere...

Men man kan få ulik info , og prossedryene er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus.

Lykke til , dette går så det suuuuuuuuser :-)

Skrevet

Jeg fikk en sønn i 2006, han satt i seteleie. Var på ultralyd hver uke fra 35-38. Han satt fortsatt i seteleie, de spurte om jeg ville prøve vending. Jeg sa nei, etter å ha lest litt om det i legeforskninger etc på nettet. kunne da velge om jeg ville føde vanlig eller ha keisersnitt. Jeg valgte keisersnitt!! De fleste gir deg valget siden seteleie er en mer risiko fødsel!

Jeg fødte på sykehuset i Tønsberg..

Skrevet

Var også på ultralyd i uke 35, og fikk se at tvilling en ligger i sete og tvilling to i tverrleie. De sier at til og med tvillinger faktisk kan snu seg helt frem mot fødselen, så man kan jo håpe.. har jo min tvil da. men.

Tenker også evt mest på risikoen for barnet, og ikke meg, når det gjelder fødsel. Veldig usikker iallefall.

Legen sa de ikke er enige på sykehuset om hva som er best (men det var sikkert når det er tvillinger).

Tenker selv at valget mellom ks og seteleie også har litt å gjøre med hvor stor de er. Jeg får jo sikkert noe før, så de er vel max 3 kg. Om det hadde vært ett stort barn, vet jeg ikke hva jeg ville valgt.

Skrevet

jeg har også baby i seteleie. Var på sykehuset i dag (fullgåtte 37 uker idag) og fikk det bekreftet på UL. Jeg ble enig med legen om å forsøke vending nå til fredag. Han sa de merker fort om det vil la seg gjøre eller ikke, og at de ikke pusher på hvis den ikke lar seg rikke. I følge han er det ikke store faren for barnet, den største påkjenningen er for mor. Babyen kan bli stresset og få økt hjerterytme og da gir legene seg, og alt blir nøye overvåket underveis. Så jeg og min mann kom fram til at det var verdt et forsøk. Skulle det ikke gå, blir det vurdering og måling av barnets hode og mitt bekken. De har store marginer å gå etter, det tas ingen sjanser. Så lenge alt ligger til rette, er det ikke så mye skumlere enn å føde vanlig. Man får veldig god oppfølging under fødselen. Og så sa han at den siste delen av babyen som regel blir tatt med en spesialtang (som vissnok er helt vanlig på setefødsel). Jeg ble ihvertfall beroliget i forhold til det å evt velge en setefødsel. Men så er jeg og veldig lite lysten på ks. Og hvem vet - det er utrolig hvor sent noen babyer snur seg, så det er alltids håp :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed i uke 32 at ungen satt i sete. Nå er jeg i uke 34 og babyen har enda ikke snudd seg, føles faktisk mer ut som om h*n har sett seg enda bedre til rette i magen min......

I uke 32 sa legen at det kunne være en viss mulighet for at den lille snur seg, men jeg måtte begynne å tenke over hva jeg ville dersom det ble setefødsel. Mine tanker er da:

- Jeg vil ikke forsøke vending

- Er bekkenet mitt stort og babyen normal vil jeg føde vaginalt

- Er det noe som taler for ks, lite bekken eller stor baby, ja da blir det ks

- Dersom legene anbefaler ks, da lytter jeg til deres anbefalinger

Slik jeg har forstått det er det opp til den fødende å selv bestemme om hun vil forsøke vending, og om hun vil ha ks eller ikke. Uansett størrelse på baby og så videre. Men jeg tror nok at noen sykehus er mer restrektive med tanke på ks enn andre..........

Håper du finner ut hva du ønsker og hvordan du vil gjøre det. Spørr og grav både hos leger, jordmødre og viss du kjenner noen som har født i sete.

Lykke til!

Skrevet

Takk for alle svar! Blir overrasket over hvor ulik prosedyre det er fra jordmor til jordmor, sykehus til sykehus. Jeg fikk i allefall beskjed av min jordmor om at jeg selvsagt kunne avgjøre selv om jeg ønsket keisersnitt eller vagianl fødsel ved seteleie.

Jeg heller veldig mor KS ettersom jeg vet at hodet til barnet kan bli sittende fast i bekkenet om pressriene uteblir på slutten av fødselen, noe som kan hindre barnet i å puste og at navlestrengen blir sittende fast. Jeg vet ikke om jeg er villig til å ta den risiskoen, dessuten er jeg også redd for skader i bekkenet om noe slikt skulle skje.

Det blir en lang uke, men det blir greit å komme på UL i neste uke å få fastslått en eventuell setefødsel eller KS. Vil jo gjerne nyte denne siste tida, ikke bekymre meg. Dessuten har mange eksamener som skal i box innen den tid, så det hadde vært greit å eventuelt vite om en står ovenfor et inngrep eller en fødsel.

Skrevet

Min vennine fikk snudd sitt barn vellykket på Ullevål og var kjempefornøyd med det. Det er ca 5 mnd siden nå.

Skrevet

Heisann

Er i uke 32 og legen sa i dag at nurket ligger i seteleie,men fortsatt har god tid til å snu seg.

Oppfattet det som om hvis han ikke snur seg, vil de forsøke vending en gang, hvis ikke det går, ta ultralyd og måle størrelsen + røntgen av bekkenet, og hvis ikke babyen er for stor eller bekkenet for lite, gå for vaginal fødsel.

Fikk også beskjed om at man burde føde liggende på ryggen så ikke navlestrengen kommer rundt halsen? Likte ikke det helt...

Må si jeg håper han snur seg, hadde gledet meg veldig til vanlig fødsel, men hvis det er noen som helst fare for barnet vårt, skal jeg grine meg til keisersnitt!

Skrevet

Jeg fødte i seteleie for 2 år siden og det er en del ting jeg fikk vite i ettertid som jeg reagerer på nå. Derfor ville jeg tatt keisersnitt hvis det ble seteleie en gang til(er fra 2.trimester) Det er mange risikofaktorer for barnet under setefødsel, med meg gikk det ganske bra. Lang og hard fødsel men man glemmer med tiden. Lovte meg selv aldri å gjennomføre det en gang til. Men det er vel som alle fødsler, ingen er like!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...