Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 I år skulle vi egentlig vært på østlandet hos svigers, men siden det på det tidsunktet kun er 2 uker til termin kommer de hit i stedet noen dager. De har aldri feiret jul utenfor sitt eget hus før, så det er en liten sensasjon i seg selv dette. De har veldige tradisjoner med juleribba, som legges i saltlake, kokes etc. Ikke vanlig måte med sprø svor og sånn. Men vi bor på vestlandet, og her er det pinnekjøtt som er virkelig julemat. Tenkte å lage det julaften, og la svigermor stelle på kjøkkenet 1. juledag - med svineribbe på den måten de pleier. Er det "slemt" å ikke ha svineribbe julaften, siden de er her ? Hva mener dere ?
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Vi har pinnekjøtt på julekvelden når svigers er her, og så lager svigermor ribbe 1 juledag. Når vi er hos dem lager vi pinnekjøtt 1 dag - akkurat som du har tenkt. Skulle bare mangle:)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Tror vi gjør det sånn. Når vi er hos dem er det jo den hersens ribba da (ikke noe glad i det) - og det er ikke alltid de har pinnekjøtt engang. Det er mest elg det går i der i huset...
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde helt seriøst begynt å gråte om jeg fikk servert pinnekjøtt på julaften hehehe julaften er så hellig for meg så ingen tradisjoner kan brytes. I tillegg til at jeg synes pinnekjøtt smaker pyton også da Kan dere ikke ha begge deler da? jeg er vokst opp med både skinkestek og ribbe på julaften, dette fordi pappa kom fra en familie som spiste skinkestek og hos mamma spiste de ribbe.. Hadde jeg giftet meg med en fyr som spiste pinnekjøtt måtte vi hatt 3 ting på julebordet hehe
nr2eprins Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Synes ikke det er frekt. Nå kommer de til dere, og får ta del i deres tradisjoner. Tror nok din svigermor setter pris på å bli vartet opp. God jul:0)
*FiskeLine* Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Korfor ikkje ha begge deler på julaften? :.) Det er det kvar jul aften hos oss, ingenting er som eit bord som bugner med eit stort utvalg. No er vi til og med åpne for at de barna som er litt "kresne" får det de vil. Hehe, og favorittpizza av alt. Jaja, julafta skal vera ein kjekk dag, og mat skal ikkje vera hindringea. Eine svigerinna mi meiner det er idioti å servera pizza, at ungane får lera å eta det som blir servert.... ( Er søstar mi sine som er litt "kresne"). Vel, ikkje på julaften ein tar det, seier eg då :-)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Nei, det er ikke aktuelt med flere middager til 4 voksne. Sambo er veldig glad i pinnekjøtt, selv om han er vokst opp med ribbe. Svigers liker det også godt - så da tenker jeg ribba får vente til 1.dag. Da kan svigermor få hele kjøkkenet :-)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Der støtter jeg deg. Jeg fikk grillet kylling og pommes frites til jeg var konfirmert omtrent, kusina mi ville ha grandis - hehe. Kjipt nok for ungene å vente en eeeevighet mens de voksne skal bli ferdig å spise, om de i tillegg ikke liker maten...
*FiskeLine* Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Hehe, slik eg og hadde det. Hotdog og grandis varierte det vel mest i, hehe. Men eg er fremdeles ikkje glad i pinnekjøttet, så eg et svineribba :-)
___ Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ikke frekt, men husk å snakke masse om hvordan dere gjør ting i jula sån at ikke svigermor tar det som en selvfølge at det skal være ribbe julaften eller at noen andre av deres tradisjoner følges. Va satte til og med opp tidsskjema de første årene der vi skrev ned hvem som skulle gjøre hva og når hva skulle skje. Det var faktisk greit. Vi skrev for eksempel: 14.30: alle skifter til pentøy, 14.50: avreise til kirken, bil 1 med a,b.c,d, bil2 med x,y,z, sjåfører a og x. Vi skrev opp alle selvfølgeligheter og fikk på den måten ungått alle diskusjoner. Anbefales selv om det virker litt tåplig mens man holder på :-)
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Svigermor en nok bare glad for å slippe å styre hjemme selv i jula - men svigerfar er mer tradisjonsbunden og omstendelig. Satser på det går greit - får informere på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå