Gå til innhold

Siste innkjøp til babyen kommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner nå å få det meste i hus og tenkte jeg skulle få kjøpt stelleartikler og slike småting. Men dette har jeg liten peiling på.

Hva trenger jeg av stelleartikler til babyen? Hva slags febertermometer er best å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidlig ute du!

Jeg venter nr 2, da, så jeg er ikke helt på shoppern denne gangen.

Stelleartikler, ja. Du trenger en masse vaskekluter. Våtservietter og engangstørrservietter finnes, ja, men hjemme er det veldig kjekt med vaskekluter. Er jo ikke bare rompa som skal vaskes. IKEA har store pakker med vaskekluter.

Babyolje og sinksalve. Mer enn det trenger du ikke.

Neglesaks er fint, de blir faktisk født med lange negler.

Mannen min måtte bare kjøpe en sånn nesesuger, han synes det var en rasende festlig oppfinnelse. Og den var også ganske kjekk noen ganger.

Febertermometer må du ha - kjøp et digitalt rompetermometer. Om du ikke liker det, kan du kjøpe et øretermometer eller smokketermometer i tillegg - men rompetermometer er og blir det sikreste og enkleste. Vi kjøpte et som var spesielt for barn, nå døde det etter 2 år (man skifter ikke batterier på sånne), og jeg kjøpte et nytt på apotek 1 som bare hadde en type, men virker helt fint å bruke på små barn. De hadde også engangstupper man kan ha over tuppen, det kjøpte ikke jeg, har fått god rutine på å desinfisere termometeret for hvert bruk.

Vet ikke hva slags bleier du skal bruke, men vi brukte tøybleier og oppdaget også at brettebleiene (store gasbleier) var fin-fine stelleunderlag. Det kan være kaldt for babyen å ligge rett på stellematta, og ofte må stelleunderlaget skiftes for hver gang, så da blir det mye vask om man bruker hånklær feks. Så en pakke med gasbleier er fint. Får du en storgulper vil du også ha glede av dem som gulpekluter.

Det var mine tips for i dag!

Skrevet

Dette brukte vi når snuppa ble født;

- tøy bleier (til å ha under hode, gulpeklut, på stelle bordet, myk og god)

- mjuke vaske kluter (billige på sparkjøp)

- våtsevietter

- neglesaks

- termometer (digitalt)

- babyolje (snuppa va veldig tørr, brukte olje i badevannet

- zinksalve

- hudkrem (ok om babyen e veldig tørr i huden)

- Klorhexidin ( til å rense navlestumpen m, her i huset stinket den)

- badesåpe (babyene trenge jo egentlig ikkje d, men vi brukte d til snuppa vår)

- smukk (greit å ha om sugebehovet e stort)

komme ikkje på mer i farten..

men apotekt 1 selger en toalettveske som e en slags startpakke for nybakte foreldre, den inneholder mange av disse tingene her + et lite fleeceteppe. veldig ok, koster 199kr

Skrevet

Heji...

jeg vil bare nevne at her hjemme har vi ALDRI brukt zinksalve mer enn et par ganger...det fungerte ikke her.

vi brukte heller noe som heter øsypuspasta NAF og fåes på apoteket. Den er ganske dyr men nå er vår lille 7 mnd og vi har fortsatt en god del igjen av den. Det som er så fint med denne er at den kan brukes på alt av tørhet, sårhet og rødhet selv om det ikke er på stumpen.

Vår hadde en tendens til å klore seg i ansiktet, men smurte vi litt av denne kremen på forsvant det nesten over natten.

Ellers brukte vi pudder under armer og hals og gjerne på stumpen...

Når du kjøper vaskekluter er det greit å ha med to forskjellige farger eller fargekanter rundt. da ser du forskjell på hva som skal brukes på stumpen og hva som skal brukes på resten av kroppen...

lykke til og må si at du er jammen tidlig ute... hehe

Skrevet

Oj, skal si du er tidlig ute :)

Har kun kjøpt et par plagg jeg...

Skrevet

Er 27 uker på vei da, så synes det er greit å ha ting klart. Litt fordi man aldri vet når ting skjer, men også for å spre handlingen litt utover. Vet jo aldri hvordan formen er de siste månedene heller. Dessuten er det jo utrolig koselig å handle inn til babyen kommer! :-)

Skrevet

Ja da vår lille kom handlet jeg hele tiden...hehe...skuffene var fulle kjempe tidlig. Og alt annet kom også fort i hus. nå er han jo bar 6 mnd så vi har jo alt som trengs til neste mann allerede i hus...men blir kos når vi får vite hvilket kjønn det blir, for da blir det nok litt handling igjen tenker jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...