Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er prøver og har EL i disse dager sansynligvis. Men idag måtte jeg ta lungerøntgen. Hva kan skje pga det? Er det noe risk når en eventuell befruktning er så fersk? Ante ikke hva jeg skulle gjøre, men de bildene var super viktige.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Var nok ikke farlig i det hele tatt )
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Har lest et sted at man måtte stå ved siden av røntgenmaskinen i 1200 timer eller noe slikt for at det skulle kunne være skadelig. Det er visst så lite stråling som trengs for å ta en rtg thorax nå "for tiden". Bare å senke skuldrene!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Tja..ikke helt sikker jeg...En av legene på jobb ble mektig irritert da de tok rtg.uten å si ifra til henne og hun sto i rommet.Hun er gravid da,men vises ikke.
alvefrøken Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 DEt er ikke riktig! En bør unngå stråling som hovedregel, fordi fosteret/babyen er så lite at cellene er mere sårbare for forandring av feks stråling, enn et voksent menneske. Det tas rgt ved feks setefødsel, så det går jo bra i små mengder. Ved røntgen thorax, vil jo bestrålingen skje på lungene, mens den spredte strålingen vil komme ned til evt foster. Mengden stråling som må til, avhenger av feks hvor stor eller fyldig pasienten er, så det varierer.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Jeg er så tynn at det ikke er langt unna at de kunne sett gjennom meg uten røntgen. Betyr det at de da benyttet mindre stråling enn ved en større person? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå