Gå til innhold

Huff huff huff, hvor farlig var dette???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er prøver og har EL i disse dager sansynligvis. Men idag måtte jeg ta lungerøntgen.

Hva kan skje pga det? Er det noe risk når en eventuell befruktning er så fersk?

Ante ikke hva jeg skulle gjøre, men de bildene var super viktige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nok ikke farlig i det hele tatt :))

Skrevet

Takk takk, håper du har rett.

Skrevet

Har lest et sted at man måtte stå ved siden av røntgenmaskinen i 1200 timer eller noe slikt for at det skulle kunne være skadelig. Det er visst så lite stråling som trengs for å ta en rtg thorax nå "for tiden". Bare å senke skuldrene!

Skrevet

Tja..ikke helt sikker jeg...En av legene på jobb ble mektig irritert da de tok rtg.uten å si ifra til henne og hun sto i rommet.Hun er gravid da,men vises ikke.

Skrevet

DEt er ikke riktig!

En bør unngå stråling som hovedregel, fordi fosteret/babyen er så lite at cellene er mere sårbare for forandring av feks stråling, enn et voksent menneske. Det tas rgt ved feks setefødsel, så det går jo bra i små mengder.

Ved røntgen thorax, vil jo bestrålingen skje på lungene, mens den spredte strålingen vil komme ned til evt foster. Mengden stråling som må til, avhenger av feks hvor stor eller fyldig pasienten er, så det varierer.

Skrevet

Jeg er så tynn at det ikke er langt unna at de kunne sett gjennom meg uten røntgen. Betyr det at de da benyttet mindre stråling enn ved en større person?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...