Gå til innhold

TRENGER RÅD ang undervekt og ny graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistanker om ny graviditet, har en sønn på snart 8mnd. Ønsker to tette da,av mange grunner, og abort er uaktuelt for meg.

Hadde en tøff fødsel sist, ble satt igang pga sv.skapsforgiftning(moderat) og masse annet styr rundt/under/etter fødselen. Alikevel gruer jeg meg ikke til en evt ny fødsel, da det nok ikke kan bli verre enn sist gang tror jeg.

Rett etter jeg hadde født hadde jeg nærmest en innover-mage.. gikk bare opp ca 10kg i sv.skapet..så hadde ikke lagt på meg noe selv. Noen kaller vel det et luxusproblem, men det er langt fra min idealvekt.

Var mye kvalm under sv.skapet, og klarte ikke synet av sjokolade o.l.

Følte meg utmattet og underernært, og føler det slik fortsatt.

Jeg veide 65kg da jeg ble gravid, og nå er jeg nede i 57-58kg. Klarer ikke legge på meg, prøver å spise endel. Gutten vår er nokså krevende, og føler det går endel energi i det.

Noen råd om hvordan få opp vekta? sliter kroppen min dersom det blir/er en ny graviditet? har begynt å ta tabeletter som heter "gravid" med ulike vitaminer,mineraler og folat. Noe mer jeg bør ta??

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med råd?? lurer poå om det kan være farlig for meg eller babyen..

Skrevet

Huff vanskelig det der. Det viktigste er vel å være disiplinert og spise ofte. Minst fire ganger om dagen - gjerne mer. Var også mye kvalm under graviditeten og måtte "jobbe litt" for å få i meg nok mat. Spis sunt og variert men vær raus med majones og lignende. Vær snill mot deg selv og unn deg litt luksus - jeg spiste mye godt pålegg som reker, krepsehaler, egg og hjemmelaget tunfisksalat, dyre skinker og gode oster o.l. i graviditeten. Tok meg litt flid med å lage ekstra gode sandwicher m. ekstra mye pålegg og grønnsaker slik at jeg fikk bedre matlyst - eller jeg kjøpte gode baguetter på sandwichbar. Vi spiser middag på kveldstid så da tok vi oss god tid til å lage ekstra god mat - akkurat det jeg hadde lyst på den dagen. Hvis du spiser middag tidlig er det kanskje en ide med et ekstra varmt kveldsmåltid? Drikk juice, smoothies og melkeprodukter i tillegg til vann - da får du en del kalorier gjennom drikken også.

Skrevet

Takk for svaret ditt:) andre med råd eller kunnskaper ang dette? Vet jo at babyen tar det den skal ha uansett, men føler meg ganske tynn og at lageret i kroppen er nokså uttømt.. Tar jo en stund for kroppen å bygge seg opp igjen.. varierer dette eller er det så og så mange mnd etter en fødsel? vil dette bli et problem for meg eller babyen tro? bare lurer..

Skrevet

Det "ideelle" for kvinnekroppen er visstnok å vente i 18 mnd etter fødsel før man blir gravid på nytt. Dette for at mor skal kunne bygge opp igjen lagrene sine av f.eks. jern og mineraler. Dersom du ikke er veldig høy (over ca. 180) så er du jo ikke sykelig tynn med en vekt på 57-58 kg. Jeg veide det samme da jeg ble gravid med nr to (15 mnd etter forrige fødsel) og er 175 høy. La fint på meg og var i god form hele svangerskap nr to, selv om jeg fortsatt ammet elsta de første tre månedene av svangerskapet. Men i og med at det virker som om du føler deg sliten, så har nok kroppen din ikke hentet seg inn helt etter forrige svangerskapet. Hva med å ta en tur til legen og stille spørsmål til h*n om kosthold? Der kan du også ta prøver for å sjekke f.eks. jernlager, B12-lager mm. Har dessverre ikke andre råd å gi deg enn dette, bortsett fra selvfølgelig at du bør spise regelmessig og sunt. Viktig å få i deg nok kalsium!

Skrevet

jeg var 44 kg og 173 høy når jeg var 3-4 mnd på vei. det var jo pga sykdomm men tenkte jeg kan gi deg noen tips:)

-spis ofte ikke mer enn max 4 timer mellom hvert måltid.

-kjøttdeig og lasange og slike ting har mye kalorier. nudler...

-på apoteket har de ernæringsdrikker, men vet ikke og du får det... må visst være veldi syk. men kan jo spørre legen din.

-fikk beskjed om å ta multivitaminer, og kalsium tab på grunn av jeg ikke tåler melk.

-drikk mye , men ikke bare vann, brus, juce,saft....

det jeg kom på i farten..

babyen tar det den trenger , det er deg det går utover. det kreves litt å hele tiden rekne timer med tanke på mat, alltid ha med drikke ol. men det fungerte på meg jaffal:)

lylle til

Skrevet

Ok, jeg er rundt 170 høy.. jeg veide rundt 65kg før svangerskapet, og gikk bare ned i vekt etter fødselen..

Får snakke med legen om dette hvis mine mistanker om graviditeten stemmer.. uansett må jeg bare prioritere kostholdet fra nå av.

Tusen takk for gode råd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...