MyBabyGirl<3 Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Har selv fått MYE strekkmerker på rompa, spesielt lårene også øverst på leggene. Ingen på magen ennda, men har forsatt 71dager til termin så de kommer vell.. Smører magen med Apo Base creme morgen og kveld.. Vet det finnes sikkert hundrevis av kremer som skal fjerne strekkmerkene etter fødsel, men har hørt de fleste skal virke veldig dårlig. Har også hørt noe om at solarium skal være bra, da lysner noen av merkene mens noen forsvinner helt etterhvert.. Er selv førstegangsfødene, og synes det hadde vært kjempe kjekt å høre erfaringer fra andre
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har selv en del strekkmerker på rompe og lår + litt nederst i ryggen. Dette er fra før jeg ble gravid, da jeg kan gå opp 2 kg og ned 2 kg bare på et par dager.. skikkelig jojo-vekt.. Etter at jeg ble gravid har jeg fått bittelitt strekkmerker på puppene, men ikke sånn at det er skjemmende. Magen er fortsatt fri for strekkmerker og jeg har 25 dager igjen til termin. Har siden ganske tidlig av smurt meg med jordnøttolje på magen etter jeg har dusja, hver morgen.. så tvitvi sier jeg bare jeg!
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er førstegangsfødene selv så har jo ingen tidligere erfaring. Men kan kanskje gi noen tips. For å unngå strekkmerker, prøver i alle fall, så smører jeg mage, hofter, rumpe, lår og pupper med body shops cocoabutter, som er en fet krem som visstnokk skal være bra, hver morgen og kveld. Hver gang jeg dusjer bruker jeg skrubbehansker og skrubber huden godt, dette får i gang blodsirkulasjonen i huden som også skal forebygge strekkmerker. Også en veldig viktig ting er å drikke MYE vann. Det er det innerste hudlaget som sprekker og gir strekkmerker så fuktighet fra innsiden er et must. Om dette fungere eller ikke vet jeg ikke, det sies jo at strekkmerker er genetisk, men det er jo verdt å prøve. Jeg har ikke et eneste strekkmerke så lang og er 31+2 i dag, har stor mage og lagt på meg 20 kg. Lykke til:)
likkjepetra Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Har dessverre fått mange strekkmerker på magen. Fikk en del i første svangerskap til tross for iherdig smøring med spesielle(og dyre) oljer og kakaosmør. Dette svangerskapet har jeg ikke smurt magen med noe annet enn vanlig bodylotion etter dusjing. Har fått flere strekkmerker nå, men tror ikke at det har noe med smøring å gjøre eller ikke. Det er nok gener og hormoner som bestemmer dette. De blekner noe etterhvert, men blir ikke borte. Kjedelige greier, men har lest noe om at laser kan fjerne noe.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 venter nummer 3.har fått lite strekkmerker,men har bare ett råd:DEAL WITH IT!!!!er ikke noe du kan gjøre fra eller til likevel!!de blekner endel.det er eneste trøsten.....
Mamzen Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Sorry, men det er nok hudtypen din som avgjør om du er disponert for strekkmerker eller ikke..Jeg har ingen og har heller aldri smurt meg(og jeg har blitt stoor på kort tid). Hudtypen arves fra mor eller far, så da kommer det an på hvilken hud man arver. Min mor hadde ett strekkmerke.
jan.mam Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg smører meg 1-2 ganger daglig med Spenol som jeg blander med litt olivenolje og en olje fra helsekost som lukter litt godt. (For tiden roseolje fra Weleda). Dette gjorde jeg også med første graviditet. Da gikk jeg 10 dager over, men fikk litt strekkmerker på magen 3 dager før jeg fødte. Har ikke følt det som ille. Som flere sier: de blekner med tiden. Men jeg har hørt at en skal være forsiktig med sukker, og passe på å drikke mye vann. Og selvfølgelig spiller genetiske forhold inn. Sånn er det bare. Ikke verdens undergang. Det finnes verre "ulykker" enn litt strekkmerker........
Vetlemori Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg var sikker på at jeg kom til å få mye strekkmerker, da jeg fikk det i puberteten på lår, bryst og korsrygg. -Men jeg har ikke fått et eneste ett! Jeg har smurt mage, korsrygg og hofte med weleda svangerskapsolje fra ca uke 25 (er nå i uke 38), før det brukte jeg vanlig babyolje etter dusj. De 3 siste ukene skrubbet med body shop sin cocoa butter body scrub ett par ganger i uken og smurt meg med cocoa stick morgen og kveld. Viktig å skrubbe vekk alle lagene med olje/krem. I tillegg drikker jeg 2 liter vann og tror at det har noe av æren! Vet ikke om det er oljene/kremen som har hindret strekkmerker, men det er uansett deilig med litt egenpleie:-) Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 hei. har nesten ingen strekkmerker selv,men kjenner flere som har mye..tror generelt ikke at de kommer for at huden strekker seg ,men heller av hormoner kroppen produserer... ville nok ha annbefalt en god homeopat og akupungtur da jeg tror dette kan hjelpe.fks..har jeg vert mye plaget med bekkenet og de fleste tror jo at man får vondt fordi bekkenet får press pga barnet,men fakta er jo at hormoner gjør leddene i bekkent myke...var hos homeopat og fikk redusert mine plager,da hun behandlet meg etter hormonivået...
Tutla84 og ICSI turneren Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har ingen strekkmerker og er 34+0 i dag. Har plutselig fått mage og lagt på meg en hel del. Men fra puberteten har jeg strekkmerker på rumpa og lårene........ Har ikke smurt meg med noe annet enn når jeg har følt at huden var tørr. Da har jeg brukt Agrysan (fås på Fellesskjøpet). Den er veldig effektiv. Tror nok ikke det har så mye med smøring å gjøre hvor mange strekkmerker en får, men heller med hudtype og hormoner.
snartmammatil4 Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 jeg smurte meg med decleor sin strekkmerke krem i første sv.skap og fikk ingen merker. denne gangen har jeg vært sløv med smøringa og har begynt å få:/ så anbefaler den kremen, men hvis du har skikkelig anlegg for å få så er det nok lite som hjelper desverre:)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #12 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er i uke 32 og har ingen strekkmerker. Jordmoren min mener det er fordi jeg har trent mye før jeg ble gravid og siden jeg trener mye nå. Jeg mener moderat trening 3 ganger i uken hjelper mye på slapp hud både sent og tidlig i svangerskapet. Til slappere, mer utrent hud med mye underhudsfett i utgangspunktet, vil det danne seg flere strekkmerker. Fettet gjør at vevet blir mer elatisk. Det er som med appelsinhud. dersom man trener og spiser sunt, vil man ikke få like mye appelsinhud, fordi huden er mer "beskyttet" mot fetthuler. Hun sa blant annet at bransjen som selger strekkmerkekremer tjener grovt på uvitende gravide. De hjelper ingenting, for det er underhuden som strekkes.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #14 Skrevet 31. oktober 2007 Må nesten le litt av dere som tror at det funker med alle disse kremene og kjærringrådene mot strekkmerker! =) Strekkmerker ER hormonelt,noen får strekkmerkene på magen, mens andre får strekkmerker kùn på rompa, MUSA (huff), hoftene, bak lårene, armene, brystene...og hvis du er riktig uheldig får du de overalt:p Det er faktisk hele 90% av alle gravide får de på et eller annet tidspunk iløpet av svangerskapet. Heldige er de 10% som slipper unna!!! Så lykke til til dere som bruker x-antall kroner på dyre kremer, som faktisk ikke hjelper en dritt Synes folk er overhysteriske over disse strekkmerka. Vær heller stolte av de og tenk at de faktisk er bevis på at du kan bære frem et barn, at de blekner med tiden og at 90% av alle som har barn har de en eller annen plass på kroppen!!!!=)
Krokodillemor Skrevet 31. oktober 2007 #15 Skrevet 31. oktober 2007 Det er ingenting som kan forhindre strekkmerker. De er hormonelt betinget og kommer i underhuden. Det vil si at kremer ikke hjelper.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #16 Skrevet 31. oktober 2007 .....og det med at de som er godt trente ikke får strekkmerker har jeg også liten tro på! er selv en utrolig godt trent jente med lite fett og mye muskler - strekkmerkene på magen kom de:P
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #17 Skrevet 31. oktober 2007 Se på din mor evt. søstre med barn, så vet du om de kommer eller ikke:-)
Smellt P. Tjukka Skrevet 31. oktober 2007 #18 Skrevet 31. oktober 2007 I første svangerskap var jeg flink og smurte mage/rompe med Bodyshops cacaobutterstick ( Eller hva den heter ) Fikk ikke ett strekmerke ! Denne gangen har jeg ikke smurt meg og jeg ser ikke ut ... så jeg tror på smøring !!! Dere som ikke ha sprukket , kjøp den sticksen fra Bodyshop og smør dere !
Prinsessemamma:-) Skrevet 31. oktober 2007 #19 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har smurt ca 1 g pr. uke med babyoil både forrige sv.skap og nå (32 uker) og ikke et eneste strekkmerke - la på meg ca 24 kg første sv.skap og 15 kg foreløpig i dette (gikk ned igjen mellom da) Mamma hadde mye strekkmerker etter sine 2 svangerskap. Så jeg vet jo ikke om det er pga oljen - men det kan jo hende :-)
Maigullet Skrevet 1. november 2007 #20 Skrevet 1. november 2007 Er en av de heldige som foreløpig har sluppet unna strekkmerker. Har ikke smurt, og er nå i uke 29 i mitt tredje svangerskap. Forrige svangerskap la jeg på meg 21 kg, som kom jevnt og trutt. Har ingen tro på disse vidunderkremene, - har mere tro på at det er hormonelt og arvelig betinget ( mamma og min søster slapp også unna strekkmerker) og i tillegg tror jeg det er større sjanse for å få det dersom man legger på seg mye på kort tid. - Men, men. Det gjør jo bare godt å smøre uansett da,- for de som gidder det! - Men ville nok ikke kjøpt av de dyreste kremene nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå