Krokka og prinsessa Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Hun er fire uker, og dersom jeg ikke får henne til å rape etter ammingen blir hun sutrete av luftsmerter. Jeg bruker etter maten å holde henne opp mot skulderen, og bysse litt. Noen ganger er det nok for å få rapen opp. Men hva kan jeg gjøre når dette ikke hjelper? Noen gode råd????
oktoberjentene;) Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 Skal prøve å forklare en metode jeg bruker.. den funker nesten alltid Sett henne forsiktig på rompa på fanget ditt.. sånn at hun krommer ryggen liksom.. pass på hodet. støtt det gjerne med hodet ditt.. panne mot panne..... hm.. skjønte du hva jeg mente??? så vanskelg å forklare. må liksom vise deg det.. men det blir jo litt vanskelig..... ;p
Grorüd.. Skrevet 31. oktober 2007 #3 Skrevet 31. oktober 2007 Pleier og funke å trykke henne ved skuderbladene og rundt der, med snuppa mi....
Julie83 Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Hei! Det kan være lurt å la henne rape halvveis i måltidet hvis hun svelger mye luft, og dessuten ta henne opp for å rape så fort som mulig etter måltidet. En teknikk jeg synes funker fint er å holde henne på fanget, sittende el "stående", hvilende med magen mot hånda mi(med tommelen under den høyre armen, og lillefingeren under den venstre...skjønner?, mens jeg evt klapper henne forsiktig på ryggen.
Lillegullet130707 Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 Alviola & Noah, det skal sies at denne metoden som du bruker ofte fører til mye gulping, men det funker om du absolutt ikke får opp rapen, men bør ikke være første løsning for å si det sånn. Snakker av egen erfaring og mange andre som sier det. (Du legger press på magesekken når du gjør dette og en 4 uker gammel baby har ikke like bra lukkemuskel mellom spiserør og magesekk som litt større barn. Gå opp og ned trapper funker veldig bra, viktig at du holder ungen opp, ellers kommer det ofte mat med rapen! ;-) Noen bruker mer tid enn andre barn, så smør deg med tålmodighet! ;-)
Solmamma Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Du kan sette henne på rompa på det ene låret ditt (slik at at den ene armen er vendt mot deg). Len henne litt forover, men pass på hodet hennes. ha den ene hånda både på bryskassa og ansiktet (tommelen og pekefinger på hver sin side av munnen - litt vanskelig å forklare!) Den andre handa bruker du til å støtte hodet bak. Len henne forover, til siden og bakover - som i en sirkel. Når hun lener forover kan du også stryke henne litt over ryggen -nedenfra og oppover. Slik kan du veksle mellom å ha henne på fanget og på skulderen til rapen kommer. Jeg synes dette har fungert kjempefint og fått opp mange vanskelige raper!!! Håper du forstår! Litt vanskelig å forklare uten å vise!! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Hei jeg har vært til osteopat med mi lille jente pga luftplager og vanskeligheter med å få opp rapene. Der fikk jeg et råd som jeg syns funker veldi og som ho mente var den absolutt beste metoden. Rett og slett bare la de sitte på fanget, da får de et lett trykk på magen. For oss funker det kjempebra, og blir overhodet ikke mye gulping ut av det, slik som andre her inne mener. Men jeg tror det er mange forskjellige måter å gjøre det på, barn er forskjellige. Prøv deg litt fram du:)
oktoberjentene;) Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Stor forskjell på de små ja.. den metoden funker bra hos oss gulper ikke noe mer når han sitter sånn en når jeg løfter han opp mot skulderen.... men håper noen av rådene her hjelper deg da lykke til....
Krokka og prinsessa Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 31. oktober 2007 mange gode råd ser jeg. Skal prøve det meste! ;o)
Krokka og prinsessa Skrevet 22. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. november 2007 Dytter.... Flere med tips?? Har prøvd alt her, men jeg plages enda veldig med dette.....
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 22. november 2007 #12 Skrevet 22. november 2007 Legg babyen på magen på fanget ditt med det ene låret ditt litt høyere enn det andre slik at han får trykk på magen. Stryk over ryggen. Kommer ikke rapen mens babyen ligger så kommer den kanskje når du løfter den opp igjen. Hvis ikke, gjenta.
Loglady Skrevet 22. november 2007 #13 Skrevet 22. november 2007 Her er et råd jeg fikk av mamma, som hun hadde fått av bestemor: Stryk barnet på ryggen med litt fast trykk i en retning - fra rompa mot nakken. Gjenta til hun raper. Funker hver gang her.
Loglady Skrevet 22. november 2007 #14 Skrevet 22. november 2007 PS: Her holdes hun loddrett, ikke vannrett, når vi gjør dette.
Trønderjente82 Skrevet 22. november 2007 #15 Skrevet 22. november 2007 Jenta mi gulper samme hva vi gjør hun:( Er bare 4 uker. Vi prøver å stoppe opp og rape undeveis også, men det er svært sjelden at vi får henne til å rape uten at det kommer mat opp.
Krokka og prinsessa Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. januar 2008 dytter opp igjen jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå