tone med ny spire :) Skrevet 31. oktober 2007 #1 Skrevet 31. oktober 2007 Fikk i går påvist toxoplasmose. Er det noen andre her inne som har hatt det under graviditet? Noen erfaringer?
canutten Skrevet 31. oktober 2007 #2 Skrevet 31. oktober 2007 har du fått det nå eller viste testen at du har hatt det?
tone med ny spire :) Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2007 Svaret på det er vel ja på begge. Jeg har det nå, men har også antistoffer...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Vil det i så fall bety, at en kan få smitten igjen, til tross for at man har antistoffer i blodet?
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 tydeligvis. Det blir jo det samme som feks vannkopper. Har du fått det en gang så får du det aldri mer, sies det. Mannen min har hatt det fem (!) ganger.
Erisa* Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 Nei, jeg tror egentlig at det er slik at hvis man har antistoffer, så har man enten hatt det og får det ikke igjen, eller man har det, men har hatt det lenge nok til at kroppen har laget antistoffer mot det. Unntak er hvis man har et litt nedsatt immunforsvar for eksempel. Er ikke helt 100% sikker, men jeg tror det er slik med toxo også.
Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Hvis du har fått påvist toxoplasmose, betyr det vel at du har smitten fra før slik at du er imun og ikke kan bli smittet i svangerskapet? Ca 10 prosent har toxo fra før i Norge. Om legen (eller du) er usikker på om det er gammel eller ny smitte, så må prøven sendes videre for undersøkelse. Jeg regner med at det blir gjort? Hvis du har blitt smittet i svangerskapet, går man videre med fostervannsprøve mm for å se om fosteret et smittet. Det er 10% mulighet for at det overføres til fosteret i 1. trimester, 50-60% i tredje trimester. Mulighet for større fosterskader jo tidligere smitten skjer. Håper det bare er "gammel" smitte, da er du jo imun og kan spise spekemat og kose med alle katter du ser :-)
Linni PuseGal Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Ganske sykt, jeg er katteoppdretter (har vært det i over 5 år) og har over 6 katter.. men jeg har ikke vært smitta
Aprilfrø :) Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har ei venninne som hadde toxoplasmose. De færeste huskatter har vel smitten, men her vi bor er det masse vilkatter. Hun hadde katter selv også. Uansett. hun måtte ta fostervannsprøver etter hvert pga toxoplasmosen for å se om babyen hadde smitte, og de var usikre på om de skulle ta keisersnitt før tiden pga det også. Det endte med at hun kom på sykehuset til termin med rier (etter turer hit og dit med helikpoter til andre sykehus hvor de vurderte keisersnitt osv, men hun ble sendt hjem igjen), Hjertelyden var ikke stabil etter noen timer på føden, så hun måte ta hastekeisersnitt. Om det var pga toxoplasmosen eller ikke, visste de ikke. Tror ikke babyen hadde smitte. Jeg hadde i alle fall krevd skikkelig oppfølging og prøver når det gjelder smitten. Det er jo ikke for ingenting at det kan være farlig for gravide å få det heller... Toxoplasmose kan komme fra andre steder enn bare katter, man kan få det fra bla.a mat også.. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=81&id=1550 http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php
tone med ny spire :) Skrevet 1. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. november 2007 Sitter for tiden og venter på prøvesvar. Jeg fikk påvist toxoplasmose på tirsdag da prøveresultatene mine kom tilbake fra 1. kontroll. De viste at jeg hadde både antistoff og aktiv toxoplasmose. Har ingen anelse om når jeg har fått det. Prøver å finne ut av det med de nye prøvene. Håper på svar i dag eller i morgen. Rikshospitalet er spesialister så prøvene mine blir analysert der. Jeg er 13+0 i dag og er supernervøs for at dette skal ha smittet barnet. Visstnok skal sannsynligheten være veldig liten i følge fastlegen min. Kommer nok til å få ganske grundig oppfølging. Det verste er egentlig å sitte å vente. Mange spm som har dukket opp i det siste. Tusen takk til dere som har svart.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #11 Skrevet 1. november 2007 Jeg testet også postitivt for toxo men legen min sa at jeg var immun så det bare var å spise rødt kjøtt og spekemat. Har reist mye så har vel plukket det opp en gang for lenge siden uten å merke noe til det. Men jeg trodde ikke man kunne få det flere ganger??? Der forandrer jo en hel del...
Bæibi1+2 Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Jeg testet også positivt på begge testene... Vil det si at man kan ha det i kroppen? Legen min nevnte ikke noe om det da jeg fikk prøveresultatene, sa kun at jeg hadde hatt det. Hmm, noe som vet? Skal man egentlig ha fllere tester da?
ganesha Skrevet 1. november 2007 #13 Skrevet 1. november 2007 Fikk påvist antistoffer da jeg var gravid for 3 år siden og var jo svært fornøyd med det. kan spise det jeg vil uten å være redd for smitte . Nå er gravid igjen og testen blir automatisk tatt på nytt ved svangerskapskontroll, og har selvfølgelig fortsatt antistoffer. Har forstått det sånn at har man antistoffer så har man det. De blir ikke "borte", er som andre har nevnt, som med barnesykdommer. Man hører om spesielle tilfeller i forhold til vannkopper at noen får det selv om har anti stoffer, dette er ekstremt sjeldent, så ikke noe å begymre seg for om du har fått påvist antistoffene.
tone med ny spire :) Skrevet 2. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2007 Jeg har toxoplasmose nå under graviditeten. Er derfor VELDIG bekymret. Vet bare ikke hvor lenge jeg har hatt det... Vet heoller ikke om barnet er smitta.
gabi83 *med lillebebisen* Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Hei Tone med spire! Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for noen uker siden.. Etter 1. kontroll ble det påvist at jeg hadde antistoffer, men at disse var av en sann sammensetning at det tydet på nyere smitte, og ikke gammel smitte. Det ble derfor tatt blodprøve igjen, som ble sendt til rikshospitalet. UL ble også gjennomført, med tanke på utviklingsanomalier som vannhode etc som er en komplikasjon til toxoplasmisesmitte i fosterlivet. Alt så heldigvis fint ut, men tårene rant under hele undersøkelsen fordi jeg var så redd:( I mellomtiden besluttet fastlegen min og spesialistene på nasjonalt senter for fostermedisin her i trondheim at jeg burde ta en fostervannsprøve, for å se om smitten var gått over i foster. Det var litt ubehagelig, men det gikk helt greit! Så var det en laaang ventetid..Jeg begynte på antibiotika (acitromax), som er en kur som går over 3 uker, der man tar 3 tabletter over 3 dager hver uke. Blodprøvesvarene kom, og disse var vanskelig å tyde, men ble tolket dithen at jeg hadde fersk smitte (altså de siste 6 mnd), og derfor var det riktig å behandle meg med antibiotika. Så kom svarene på fostervannsprøven, og den var negativ! Så babyen var ikke smittet:)) Kjempelettet! Legen min sa til meg at noen ganger er antistoffprøvene vanskelig å tyde, men ofte tydelig nok til at man beslutter å følge det generelle behandlingsregimet for toxoplasmose sånn at man ikke risikerer smitteoverføring til fosteret. Dersom det hadde vist seg at fosteret var smittet hadde det vært aktuelt å behandle med en annen type antibiotika som i større grad krysser morkaken. Med toxoplasmose er det slik at har man først vært infisert så har man antistoffer og man utvikler ikke aktiv sykdom igjen. Det er imidlertid noen få enkeltstående rapporter der kvinner med alvorlig sykdom fra før (eks. HIV, tuberkulose etc) har blitt reinfisert, og smittet foster, men såvidt som jeg forsto så har jo disse et svekket immunforsvar fra før. Så de som har antistoffer er trygge;) Mor utvikler sjelden noen kliniske tegn på at hun er smittet, jeg tror det bare er 20% som får litt sykdomsfølelse som ved mild influense, så det er umulig å si ut ifra dette om man er smittet. Jeg personlig synes det er helt utrolig at jeg skulle bli smittet, for jeg har reist mye i asia de siste årene, og trolig blitt eksponert i mye større grad der.. Men så var det den tyrkiaturen i begynnelsen av sommerferien som mest sannsynlig førte til at jeg ble smittet (mye rå biff- jeg visste jo ikke at jeg var gravid!) Det verste er ventingen! Men jeg krysser fingrene for deg, og husk at du har statistikken på din side..) Til meg gikk det helt fint, selv om det var grusomt da det sto på som verst! Nå har jeg en frisk og herlig gutt i magen som sparker massevis- snart i uke 22. Bare sende en PM om du lurer på noe mer! Ble langt dette... Go' klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå