Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som synes Halloween er noe tull og tøys, egentlig.

Men hvem skal være med en gjeng småbarn rundt i nabolaget i ettermiddag?

Jo - jeg.....

Sukk..., jeg skal holde meg på god avstand når de ringer på dørene og tigger om nammenam... Vi mammaene har blitt enige om at vi får velge ut husene med omhu, hehehehe. Vi får holde ungene langt unna surpompene..

Barna gleder seg som om det er julaften omtrent, noe mamman overhodet ikke forstår hehehe. Snakk om å være fra en annen generasjon! Jeg synes som sagt ikke noe om Halloween i det hele tatt, men jeg har kapitulert... Verden forandrer seg stadig vekk, selv om jeg stritter imot.

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe... jeg stritter imot så det holder... her blir det ikke no' halloween"feiring".... :-) "mamma alle de andre får lov", "javel gutten min, men alle de andre er ikke deg"... jeg er sikkert fæl, men jeg gir meg ikke!

Men syns det er fint at du blir med dem, når de først skal gå litt rundtomkring i kveld. he he du får kose deg i regnværet.... de sa det var meldt storm i midtnorge denne ettermiddagen ;-))))

kan jeg friste med boller og kakao i stedetfor?

eller hva med et glass rødvin??

Skrevet

Hei lille venn! Jeg kommer gjerne på både boller, kakao og rødvin!

Boller og kakao først, så et glass rødvin etterpå før det blir natt - det høres fint ut! :-)))

Jeg synes forresten du er flink som holder på ditt - jeg tror det er sunt for barna i lengden, jeg! Mens jeg selv kapitulerer for denne massesuggesjonen.... Jeg skal innrømme at de til og med har mast seg til heksekjoler - jeg SKAMMER meg. Seriøst!

Det er ikke mange år siden jeg satt og sa at "dette skal aldri MINE barn få lov til!!"

Dette har vært (og er) er stooor kamel å svelge....

Ja-ja.. det blir nok morsomt for barna!

Det er meldt storm, ja - hei & hå det er liksom prikken over i-en, det! :-/

Sånn går no dagan!

:o)

Skrevet

......halloween,ja.....*sukk* jeg har i år til og med kjøpt inn noe å gi ungene som kommer på døra.....så kapitulasjonen er fullstendig,nesten. Til neste år er jeg vel med på moroa selv.....hi-hi... Halloween er nok noe som har kommet for å bli, og våre skolebarn lærer og hører om det på skolen til og med. Mine unger gleder seg og forbereder seg ved å lage kostymer og pønske ut hvordan de skal se skumlest ut. Minsten på snart 6 skal være løve, og hun på 7 heks - og de kan nesten ikke vente med å komme seg ut i mørket og feire de døde.....Jeg lar mine få lov, men modererer kjøpsfesten. De får ikke kostymer, det må vi lage av det vi har - men vi sminker oss jo tøft! -, vi pynter ikke opp med gresskarduppeditter og vi lager ikke stor fest.....og godteriet de samler inn fra foreldrene til vennene(det er de de går til....) spares til lørdag. Så har vi heller en halloween-dessert etter middag.....hva nå enn det kan være.....

Rart å kjenne på følelsen av at "det var bedre i gamle dager"....*smiler*...

Skjønner at mange ikke vil være med på dette, og det er vel ikke så vanskelig å holde stand så lenge det er barnehagebarn ihvertfall, men til deg som har blitt trukket litt inn i det; du er altså ikke alene*ler* Happy halloween!

Skrevet

halloween er nok kommer for å bli ja.

selv er jeg skeptisk til å lage feiring uten innhold og mening og håper skoler og foreldre gjør sitt til at barna faktisk begriper innholdet i feiringen. snuppelupp er alt for liten til dette ennå, men i barnehagen der jeg jobber er det mange med større søsken og de er veldig opptatte av halloween. uten at jeg kan så mye om denne tradisjonen syns jeg nok utrykket feiringen har fått er noe dramatisk for barn under skolealder................

men samtidig finner jeg det ikke helt stuereint å nekte barna å delta når de har vært med på å bygge opp forventninger og glede seg sammen i sitt nærmiljø.

vi skjønnte fort at vårt hus kom til å bli populært for barna i barnehagen og måtte innfri forventningene deres tross vår motstand både privat og i kraft av barnehagens profil.

vi bakte boller og tok imot utkledte barn og foreldre hele kvelden i fjor.

spent på hva som skjer i år..........................

Skrevet

Jeg har også latt meg overtale. For et par år siden hadde jeg aldri trodd det, ei heller at en så gjennomamerikansk greie skulle få så fotfeste i gamle Norge. For to år siden sa jeg nei, da var storebror en av tre i klassen som ikke gikk. I fjor gikk alle... Jeg er delt i hva jeg synes, deler av meg skulle gjerne gjort som Dritgrei og holdt igjen. Deler av meg tenker at det kan jgg nesten ikke. Det er jo en del av fellesskapet blant barna. Snakke om det på forhånd, tenke ut hva de skal kle seg ut som og glede seg. Snakke om det i morgen, hvor de har vært, hva folk sa og hva de fikk. Jeg lar defor storebror delta, kjøper også inn litt til de som ringer på. Ingen gresskar eller skumle effekter her hjemme, men jeg har altså resignert og lar meg smitte av storebrors forventningsfulle glede.

Skrevet

Mine skal ikke gå i år , de maser ikke å da gidder ikke jeg be de om å gå iallefall .0) Her har vi derimot julebukk tradisjon og da får ungene kle seg ut og gå fra dør til dør.Åhh gleder meg til jul..

Men jeg ser at Halloween er kommet for å bli. Opplevde det i USA da jeg var aupair og der planla ungene ett halv år i forveien hva de skulle være. Føler at her i norge er det bare monstre som gjelder .0(

Her STYRT regner det og blåser, så kommer det noen unger hit skal de jaggu få seg litt snop :0))

Men vi bor på bygda da, føler kanskje at dette er ett litt mer tettsted fenomen, der alle ungene går..

Skrevet

Må vel bare innse at denne tradisjonen har kommet for å bli. Har tent noen lys i vinduene,ellers lyser naboene opp i orange for hele feltet,de har bodd noen år i USA ;)

Storesøster har blitt for stor,og minstemann er i garagen å skifter dekk sammen med pappan.

Ellers er jeg redd han hadde blitt vettskremt.Selv flyr jeg skytteltrafikk å lukker opp døra.

Hittil har det vært 43 små og store her...hmmm..skjønner at vi bor et sted med maaaaange barnefamilier ;) Noen er knallsøte og har pyntet seg,og takker pent.Andre kommer i vanlig klær,sier de SKAL ha godteri,og rekker frem kiwi posene sine....hehe..til dem har jeg skrelt gulrøtter :)))

Synes julebukker er mye koseligere jeg,men den tradisjonen tror jeg har gått av moten...for de kommer aldri mere.

Skrevet

Jeg er fremdeles ihuga motstander av Halloween!!!

Men jeg opplever at det er mer vanlig enn jeg liker. De to eldste er på Halloween fest, hver hos sin klassekamerat. Det blir sikkert tiggerferd også vil jeg tro. Kostyme har de fått av sin mor, og phantom-mannen henter dem litt før 8. Begge måtte pent gjøre lekser for at det skulle vurderes i det hele tatt å la dem få lov...

(I barnehagen har de snakket mye om Halloweeen blant ungene, og flere der skal ut og gå...Men Junior godtok at vi gjorde noe annet hos oss...)

"Det er Halloween i hele verden, mamma, untatt her da, for vi gjør andre ting...." Sa han med medfølgende håndbevegelser.... 'smiler*

Junior, Måka, phantom-mannen har nydt god middag, bygget lego i over en time og nå sitter gutta og ser på barne TV.

Jeg har en skål med dundersuremegastorekuler om noen stakkare kommer innom, men jeg tviler..for vi har en lang og mørk bakke ned til huset... *ler* Grenser hvor skummelt det skal være.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...