Gå til innhold

Trenger litt hjelp med en skoleoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal med ca 300 ord si litt om hvordan personalpolitikken bør utformes og utøves og hvilke områder den bør omfatte.

Er helt tom her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags bedrift(!?) og hvor mange mennesker?

Skrevet

Mellomstor bedrift. Ikke spes hvilken slag. Står at jeg skal ta utgangspunkt i min egen, noe jeg ikke har (er ikke i jobb heller) så jeg må vel heller skrive litt mer generelt om hvordan denne skal være i en mellomstor bedrit da.Kan jo kanskje si at det er for eksempel den og den typen bedrift kanskje for å begrense oppgaven?

Skrevet

Ingen som har noen synspunkter å komme med?

Noens tikkord jeg kan ta utgangspunkt i?

Eksempler?

Er som sagt helt tom her nå.

Skrevet

Ingen?

Begynner å bli litt deperat her nå.

300 ord vil jo si at jeg skal si en del om dette. Men kan likevel ikke gå i dybden.

Er redd jeg kommer til å blande inn personaladministrasjon for mye og få for mye om konkrete HMS tiltak etc. Vanskelig å si noe om parsonalpolitikken i seg selv.

Skrevet

300 ord er nesten ingeting, en drøy side. Du starter med å definere rammen din - typen bedrift, overvekt/fordeling av unge/gamle ansatte, faglærte/ufaglærte, kvinner/menn, og om det er dagarbeid eller skift, for eksempel, som vil innvirke. Tenk å et arbeidsforhold du selv har vært i.

Viktig i personalpolitikk vil for eksempel være:

1) informasjonsflyt - hvordan og gjennom hvilke kanaler er det informasjon når ut i bedriften?

2) jobbsikkerhet - kjører de med deltidsansatte og tidsavgrensa arbeidsforhold når de egentlig kunne oppnådd mer ved å være villig til å ansette fast - tenk kontinuitet, lojalitet, kollegaforhold, behov for nyopplæring, trygghet (som igjen vil innvirke på sykefravær)

3) Medbestemmelse

4) Ryddig forhold til organisasjonene

5) Forhold til den enkelte arbeidstaker når det gjelder sånt som behandling av sykemeldinger (hvordan møter man en syk ansatt på telefon? sier man god bedring eller sukker man over at det er et problem)

6) - du kommer sikkert på mer

Lykke til!

Skrevet

Antakelig skriver du så maskina går varm, men jeg dytter litt i tilfelle du bare har en pause mens du river deg i håret og spiser ting du vil angre på seinere.

Skrevet

Problemet er bare at skal jeg gå så nøye inn på det så vil jeg ikke klare å holde meg til 300 ord. Og da beveger jeg meg også inn på detmed HMS blant annet som kommer senere i studiet.

Hvordan finne en mellomting mellom det å beskrive hva personalpolitikk er til det du skisserer over her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...