Gå til innhold

har du hatt GU under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke hatt noen undersøkelser oppi der!

(og nå når terminen nærmer seg, vil jeg heller ikke ha jm der inne! har bestemt meg for å ikke bli sjekka dersom jeg går på overtid, tror jeg ville blitt mye mer utålmodig dersom jeg fikk beskjed om modning og ev en liten åpning! vil heller leve i uvisshet!!)

hva med dere? hvor vanlig er det egentlig med GU mens man er gravid?

(trodde man hadde slutta med GU på gravide, men synes jeg leser om d her inne ofte!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble spurt om det var lenge siden forrige GU på første kontroll hos legen. Siden det ikke var mer enn et år siden kunne jeg velge om jeg ville ta en da eller vente til etter ungen var født. Dette var altså med tanke på cellevekst og sånt - så jeg har ikke hatt GU i svangerskapet

Skrevet

Jeg tok en GU på første kontroll av den enkle grunn at jeg ville forsikre meg om at jeg ikke bar på noen sykdommer som kunne skade barnet når det ble født...ser selv absolutt ikke noe problem i en slik undersøkelse? :)

Skrevet

eneste gangen noen har "vært oppi der" under svangerskapet var da jordmor sjekka om jeg hadde åpning=) ellers har jeg ikke hatt noe nei...

Skrevet

jeg hadde GU når jeg gikk med Sander men da var jeg bare 5-6 uker på vei...legen tok en celleprøve også + andre prøver...

hvis man skal ha en GU så synes jeg man skal ta det tidlig i svangerskapet og ikke på slutten.....men jeg hadde ikke GU med nr 2...

siden det er bare er litt over 1år siden sist jeg tok det..

jeg ser heller ingen problem med å ta en GU når man er gravid hvis det er lenge siden sist man hadde det !

Skrevet

Det er visst ganske vanlig med en sjekk i begynnelsen. Jeg slapp det, da jeg hadde vært til GU bare ett par måneder før jeg ble gravid. Har så hatt en GU hos legen etter det, grunnet sopp.

Skrevet

Jeg hadde på første kontroll. Nå får ingen fingre oppi der før fødsel! Er jo så hoven om øm...

Skrevet

Aldri hatt det, å aldri blitt spurt om å ha det.. viste ikke det var så vanlig en gang.. er i uke 31 nå, burde jeg hatt det?

Skrevet

jeg har ikke hatt, men min lege sa at hun ikke ville ta noen GU på meg, da jeg var tidelig i svangerskapet, for hun hadde nettop opplevd at en kollega av henne hadde gjort det med en dame, som da mistet i uke 13, som kunne tyde på at hadde vært på grunn av GU undersøkelsen.ikke vet jeg! har iallefall ikke hatt noen. jordmor sa hun ikke kom til å ta noen GU før termin ca.

Skrevet

Jeg hadde ikke GU i starten av svangerskapet, trolig pga. det var et år siden sist. Men i dag var jeg på ordinær kontroll (uke 32+2), og legen sjekka om jeg hadde modning/åpning helt etter eget initiativ. Dette fordi jeg går med masse kynnere, tidvis vonde og regelmessige. Heldivis hadde ikke disse sammentrekningene hatt noen effekt til nå, men det var likevel greit å få det sjekka... Hadde aldri villet sjekke dette hvis det ikke hadde vært nødvendig! :-)

Skrevet

Jeg var til gynekolog for første kontroll, og hun tok en gu.

I tillegg har jeg vært sjekket et par ganger pga kraftige kynnere.

Men ellers har jeg ikke hatt noen (er 29 uker).

Tror det er litt forskjellig fra lege til lege. Går man til en gynekolog, så vil de nok sjekke oftere enn en allmennlege, tenker jeg.

Skrevet

I følge retningslinjene som er kommet, så er det ikke nødvendig med GU. Mange som går bort fra dette, mens andre fortsatt holder på gamle rutiner.

Jeg ble ikke sjekka forrige gang, og har heller ikke blitt det nå. Er snart 34 uker på vei. Eneste var på 6-ukerskontroll hos lege etter fødsel i fjor for å sjekke at alt var som det skulle, han tok i tillegg en celleprøve. Regner med det blir det samme nå, men vet det er fler som er på 6-ukers kontroll uten å bli grafsa oppi det helligste... Så vi får se nå da... :)

Skrevet

For min del syntes jeg det var ALT for tidlig med celleprøve allerede etter 6 uker... Skrekk og gru... Men så revnet jeg ganske kraftlig også da. Men det er likevel viktig å gjennomføre 6 ukerskontrollen, for å sjekke urin og Hb og sånn. Celleprøven kan godt drøye litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...