Gå til innhold

Strikking - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært litt vel optimistisk av meg og satt i gang med å strikke en kjørepose. Har strikket litt fra før av, men mønster er ikke min helt store styrke og etter kun ett par pinner står jeg fast. Håper derfor noen kan hjelpe. Mønsteret er som følger:

2. p.: 1 r kantm, 3 r, X 1 m. løst av, 5 r., gjenta fra X ut p., og slutt med 1 m. løst av, 3 r., 1 r. kantm.

3. p: 1 r kantm, 3 r, X 1 m. løst av, 5 r., gjenta fra X ut p., og slutt med 1 m. løst av, 3 r., 1 r. kantm.

Og slik fortsetter det. Slik jeg forstår det så vil "X 1 m. løst av" si at man flytter en maske over til neste pinne uten å strikke den. Problemet er at det er snakk om de samme maskene på hver pinne, og det er jo begrenset hvor lenge man kan holde på å flytte en maske uten å tilføre mer tråd. Eller?

Blir veldig takknemlig om noen kan prøve å forklare meg denne oppskriften for posen var så veldig søt og jeg har så lyst til å få det til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strikke du på rundpinne ell strømpepinne?

Skrevet

Hei hei.

Dette var ikke så vrient (uff nå var jeg slem, hadde sikkert revet ut håret i frustrasjon forca to år siden)

X'en er bare at fra her skal du repetere mønsteret (med unntak av de siste 5 maskene). 1 m løst av er ganske riktig som du sier å la den gå ustrikket fra en pinne til den andre. At det er samme maske er uproblematisk. Nå kjenner jeg ikke mønsteret, men det varer vel neppe evig? blir fint mønster av en slik strukket maske. (holder på med noe tilsvarende selv). Så vidt jeg har sett er det gjerne en 4-6 rapporter før den stukkede masken strikkes vanlig før en ny runde. Om du skjønner mine knotete forklaringer.

lykke til, håper du viser frem resultatet.

Forøvrig er det masse hjelp å få om du melder deg inn i hobbyboden på nett. (bare søk, så finner du det)

Skrevet

Sliter litt med den X'en selv, men takk for linken!

Skrevet

rundpinne, men vanlig frem og tilbake.

Skrevet

X'en er der nok bare som et merke for at du skal repetere det som står fra X'en og utover. Ofte står det en * i stedet for X. Mønsteret blir da:

2. pinne: strikk 1 rett kantmaske, så strikker du *1 maske løst av fulgt av 5 rette** (repeter fra * til **) til du har 5 masker igjen, og avslutt med 1 maske løst av, 3 rette og 1 rett kantmaske.

MEN som du sier så er det nok begrenset hvor lenge man kan fortsette å flytte på den masken uten å tilføre mer tråd ja.. så der har jeg desverre ikke noe å tilføye. Håper du finner ut av det! Lykke til!!

Skrevet

Det var slik jeg tolket mønsteret, så da er jeg ikke helt ute å kjøre allikevel :) Problemet er at jeg skal fortsette med dette mønsteret til det måler 44 cm...

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Slik hjelp kommer godt med når man er litt for optimistisk og setter igang med større prosjekter enn hva man strengt tatt har evner til :)

Legger inn hele mønsteret med en liten tolkning på slutten så kan jo dere se om jeg har kommet frem til riktig konklusjon?

1. p. = vrangen; Vr. (denne klarte jeg :))

2. p.: 1 r kantm, 3 r, X 1 m løs av, tråden skal alltid være på vrangen når man tar 1 m. løs av, 5 r., gjenta fra X ut p, og slutt med 1 m løs av, 3 r, 1 r kantm.

3. p.: 1 r kantm, 3 r, X 1 m løs av, 5 r, gjenta fra X ut p, og slutt med 1 m løs av, 3 r, 1 r kantm.

4. p.: 1 r kantm, 3 vr, X 1 m løs av, 5 vr, gjenta fra X ut p, og slutt med 1 m løs av, 3 vr, 1 r kantm.

5. p.: Vr. Gjenta fra 2. p hele tiden

Og der tror jeg kanskje at jeg forstod mønsteret. Det betyr at på 5 p. skal jeg strikke en enkel runde på vrangen og så begynner jeg på mønsteret igjen på 6. p, eller?

PS! Innser nå at jeg kanskje burde ha lagt inn hele mønsetert med det samme. Jaja, lett å være etterpåklok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...