Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Mi kan telle til 10, noen ganger 11 og 12. Hører av familien at ho er så flink etc, og at det ikkje e vanlig. Men er dette kun stolthet?
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 jenta mi er to år og en mnd. Hun kan fargene (de fleste) ca 20 bokstaver og hun teller til 20. Også snakker hun i lange setninger og kan masse sanger.. Jenta di er kjempeflink:-)
Gjest ->>- Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Vel, ja, ganske vanlig - i hvert fall hos barnehagebarn, hvor det jo gjerne øves litt på slikt. Men det er heller ikke uvanlig at de roter litt med rekkefølgen og slikt.
RajaPia Skrevet 31. oktober 2007 #4 Skrevet 31. oktober 2007 Mi er også 2 , og synes det er veldig stas å kunne telle til 10 . Må ha litt hjelp på å huske alle innimellom , men veldig stas. Kan noen farger , og prater som en foss i både korte og lengre setninger. Noen ganger må jeg oversette for andre da. Store forskjeller på unger , og det er normalt. ;o)
3barn+en spire Skrevet 31. oktober 2007 #5 Skrevet 31. oktober 2007 min 2 åring kan telle til 14 han var veldig tidlig med og snakke,men han har en bror som er 3 år,så han lærer av han.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #6 Skrevet 31. oktober 2007 i fare for å fremstå som en gledesdreper, tror jeg at når så små barn teller, er det fordi de har lært seg rekkefølgen på tallene, akkurat som en regle, eller teksten til "bæ,bæ lille lam". Man kan ikke si at barn kan telle før de kan bruke betydningen av tallene, f.eks ved å vise 7 fingre når du spør hvor mye mange fingre 7 er osv. Altså å kan bruke et tall ut fra sin sammenheng i tallrekka.....Men at en 2-åring har lært seg tall-regla helt til 10 og 14 er veldig imponerende likevel, selv om det ikke har noen med den matematiske tallrekka å gjøre! Min 2-åring kan kun synge bæ-bæ lille -og så er det stopp. Så atter en gang, det er en prestasjon når så små barn kan huske så mange tall! Signerer med anonym nå, for regner med jeg får litt hets for å ha sagt dette, men det var virkelig ikke meningen å være belærende.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Snuppa er to år og hun teller til tretten, snakker lange setninger og kan nesten alle fargene (roter litt med de innimellom). Klart de er flinke, alle sammen Men det er nok ganske vanlig å kunne telle litt i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #9 Skrevet 31. oktober 2007 Sier som anonym over her, at det er vell mere det at dem ha lært seg tall rekka slik som dem lære seg en sang eller rim. Min på 2 år og 8 mnd, kan tallrekka til 15, men å spørre om han kan finne 5 ting det får han ikke til. ) Så det er mere det at han kan tallene på rams. En anna ting min sønn er flink til men som ingen nevner i sånn "skryte" tråder er: han viser masse empati, trøster når noen er lei seg og trist, gir klemmer til dem som trenger det. Og det syns jeg er viktig at dem lære seg.. ) han snakker og som en foss, så vesle voksen at jeg setter kaffen i halsen mange ganger når han snakker..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #10 Skrevet 31. oktober 2007 Som du nok allerede har skjønt - ganske vanlig. Min kan på engelsk og norsk.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2007 #11 Skrevet 31. oktober 2007 Min gutt gjør også det. Hvet ikke om det er vanlig
Ranveig R Skrevet 1. november 2007 #12 Skrevet 1. november 2007 Trur det er ganske vanleg. Guten vår (2 år 1 mnd) teller til 13-14, og har gjort det i alle fall 1 mnd. Det er nok ikkje særleg meir avansert enn å lære seg ein sang eller regle. Dersom 2-åringen derimot FORSTÅR kor mykje f.eks. 8 er, og at 12 er meir enn 4, begynner det å bli avansert. Eg trur nok at for dei fleste på den alderen så er forståelsen av tall/telling framleis på "ein - to - mange!"-stadiet.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2007 #13 Skrevet 1. november 2007 Både og, er slettes ikke alle to åringer som kan det. Er jo naturlig at det er de som har barn som også klarer som svarer her. Men noe eksepsjonelt er det ikke. Har ei på 16mnd som teller til 10 på rams, men hun teller ikke. Min eldste som blir 3 år på søndag begynte også på den alderen men er først de siste mnd som hun teller på ordentlig og vet hvor mange det er om jeg viser henne 7 ting f.eks. Til slutt, de er alle flinke, mer flinke på hver sine områder, som det er med oss alle:)
Mille** Skrevet 8. november 2007 #15 Skrevet 8. november 2007 Snuppa på 2 år og 2 mnd kan teller til 15, hopper over 16 og så teller hun 17. )
Anonym bruker Skrevet 13. november 2007 #16 Skrevet 13. november 2007 Min 2-åring kan ikke telle til 1 engang han
mamma sin kompis Skrevet 17. november 2007 #17 Skrevet 17. november 2007 Han kan herme tallrekken. Men ikke noe vi terper på nei. Han kan noen sanger, og snakker i setning. Blir mer å mer for hver dag. De er unike alle sammen
*jaja* Skrevet 17. november 2007 #18 Skrevet 17. november 2007 Mi kan telle nesten til 10, men er ikke 2 år ennå da.. Men jeg tror det er helt vanlig at de klarer det. Og det er helt vanlig å IKKE klare det også. Utviklingen til barna skjer i forkjellig tempo.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2007 #19 Skrevet 18. november 2007 Det er så forskjellig. Kan nevne et eksempel: Vennina mi har en sønn som er 2 år og 3 mnd, han kan ikke snakke i det hele tatt. Han kan rett og slett ingen ting. Om dere forstår, ingen snakking, telling, synging osv osv., Han går ikke i barnehagen. Sønnen min er 2 år og 9 mnd har siden han var 2 år, snakket i lange setninger, talt til 15. Nå i det siste har han begynt å intresere seg for bokstaver og barnehagen har vært så flinke til å ta tak i dette, så nå har han lært seg mange av bokstavene, og kan også se forhold på mitt navn og sitt eget navn på post ol. Han kjenner bokstavne så godt at han ser om det står farfar, onkel, tante ol. Han har også fått være med på språksprell som 5 åringene har, og han stor koser seg. Det som er med barn er at dem utvikler seg forskjellig. Men når dem alle blir voksne kan dem like mye som alle. Ikke sikkert alle vi mødrene lå på samme stadie når vi var to, men alle mødrene kan da lese og skrive og telle i dag Men en ting er sikkert, det er altid koselig når ungene lærer noe nytt. Synes jenta di er flink uansett
aanonym Skrevet 18. november 2007 #20 Skrevet 18. november 2007 Kjenner igjen det der, sånn var min syvåring i den alderen. Men så mistet han interessen for bokstaver og sånt. Men kunnskapen var der, og da han begynte på skolen tok det ham 2-3 uker å lære å lese:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå