Gå til innhold

Myter om amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Mm gir høyere IQ". Tilbakevist.

"Mm barn blir slankere enn mme barn". Tilbakevist.

"Mm motvirker allergi". Tilbakevist. Etterhvert som forskningen skred fra, modererte de seg til å si at mm utsatte allergier. Nå viser en stor studie at barn som fikk mm fikk allergier dobbelt så ofte som barn på mme.

Nevner det for ordens skyld, så man slipper å høre slike argumenter om og om igjen i den evinnelige debatten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skred fram, skulle det stå.

Skrevet

Aldi hørt om noen av de, men det som er sant er at fettet i mm er mye sunnere enn fettet i mme. Derfor bryr ikke HS seg om jeg har et barn på 5 mnd som er veeldig stor. Bruker bare mm. Hadde jeg derimot bare brukt mme på han, så hadde jeg nok kommet til å få råd om å prøve ut grøt, gi litt mindre pulver eller noe slikt.

Så fettet i mme er ikke så bra, derfor de blir rådet til å begynne med grøt tildligere enn de som bare bruker mm.

Skrevet

må bare kommentere det med mindre pulver.....HS råder ALDRI til å ta mindre pulver, det kan være skadelig for barnet, heller mindre porsjoner :-) (måtte bare....)

ellers er jeg enig med HI

Skrevet

Det første du anonym 20.18 skriver, stemmer. Et barn som fullammes og legger på seg veeeeldig mye, slankes absolutt ikke. Men et barn som kun får mme og legger på seg veeeeeeldig mye vil få andre råd ala de du skriver.

Men grunnen til at man blir rådet til å begynne med grøt tidligere, er fordi ungene ikke får i seg ting som de andre får i seg via mm, som de da får i seg via grøten (klarer ikke huske komme på hva, dessverre).

Skrevet

HI ammer tydeligvis ikke selv. Har du dårlig samvittighet mon tro? Kan virke sånn.

mm er sikkert bare noe drit, som ikke gjør noe godt i det hele tatt.

Tror nok de lærde strides her også. Det er vel en god grunn til at kroppen produserer melk til babyer. Det du skriver om allergier skulle jeg likt og vist kilden til.

Håper for din skyld du vet at all informasjon på internett ikke er pålitelig.

Du virker en smule enkel, som tørr komme med slike tåpelige utsagn.

Skrevet

De tingene HI nevner, har jeg også fått høre via en bekjent, som sa hun hadde fått høre det fra en lege. Så du skal ikke være sikker på at det er tåpelige utsagt.

Skrevet

Fått høre via en bekjent??? Det er ikke holdbart for meg.

Syns man skal være forsiktig å komme med slike påstander. Kan føre til at folk med problemer mister motivasjonen. I faglitteraturen står det jo at mm er det beste for barnet.

Skrevet

Jeg sier ikke at det skal være holdbart for deg. Sier bare at jeg har også fått høre det, og jeg lurer selv på hva som stemmer. For som du sier, står det i faglitteraturen at mm er best. Men jeg har aldri sett det heller dokumentert. Kunne tenkt meg å sett dokumentasjon på det ene eller det andre, bare av nysgjerrighet.

Selv tror jeg at folk som slutter å amme, gjør det uansett egenskaper for mm. Og at de som velger å amme, gjør det likevel. Det er hva jeg tror, bare, men selv ser jeg fordeler ved både mm og mme, som ikke har noe med mormelkens egenskaper.

Skrevet

HI her igjen. Du som betviler kildene i de opplysningene jeg har kommet med, kan bare gå på forskning.no, eller søke andre steder på nettet. Dette er ikke tåpelige påstander jeg har funnet på selv, hvorfor skulle jeg det? Jeg referer bare til fakta, har ingenting med dårlig samvittighet å gjøre, jeg har ammet selv. Men jeg er lei av all feilinformasjonen folk sitter inne med. Det er ingen oppdatert helsesøster, jordmor eller lege som f.eks vil fortelle deg at ungen din får høyere iq av ammin, eller at det forhindrer allergier. Det har de ikke lov til.

Skrevet

Sier man noe mot ettellerannet her så har man dårlig samvittighet, bestandig! Den begynner å bli oppbrukt nå! Folk kan vel si hva de vet/mener/tror uten å ha dårlig samvittighet vel??

Jeg gir mme, men skulle gjerne ha amma. Men det gikk ikke=( Jeg vet at det i teorien er det beste for babyen. Men når det ikke er nok melk, så er jo mme best allikevel.. Jeg har en dårlig følelse fordi jeg ikke kunne amme, men jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet, for jeg gjorde/gjør det beste for gutten min.

Så hvorfor kommer det alltid en kommentar om at du sikkert har dårlig samvittighet, bare fordi du ser på fakta ang. f. eks. amming og det kommer frem noen sider som ikke har kommet frem før?

Alle kan ikke amme, å det er både positive og negative sider ved både mm og mme.

Men det jeg egentlig skulle si var at jeg fikk også beskjed fra hs om og ha litt mer vann i forhold til pulver, fordi gutten min er så hard i magen. Fikk også samme beskje av legen, da jeg hadde med lillegutt dit..

Hvorfor kan det være farlig? Gutten min får jo i seg faste måltider, så han får jo næringen han trenger. Kanskje derfor det ikke er anbefalt til de babyene som bare drikker mme?

Skrevet

Haha. Det har noen hørt en gang ja. Og det motsatte har andre funnet ut en million ganger!

Hihi. HI her ammer vist ikke og trenger å lette samvittigheten ja...

Skrevet

Har du litt vanskelige for det? Jeg skriver lenger opp her at jeg har ammet (ganske lenge til og med). Helsemyndighetene må imidlertid forholde seg til ledende forskning. Og de har altså trukket tilbake det med IQ, allergier og fedme. Så vet du det. Hva er det egentlig du blir så provosert over?

En annen ting: Selvfølgelig er det en grunn til at kroppen produserer melk, men det er også et faktum at vi i dag får i oss diverse stoffer som også går i melken, og som muligens ikke er bra. Visste du forresten at barn i afrika smittes av HIV gjennom morsmelk? Likevel oppfordres de av WHO til å amme, fordi det er flere som dør av sult enn av HIV. Dette kan du lett finne stoff om på nettet.

Skrevet

Gå på helsenett.no, eller British Medical journal 2007. Der står det om studien som viser at amming fremmer allergi.

Skrevet

Man er jo skapt for å amme sitt barn!

Min lille jente har vært mye syk, og alle steder jeg er lurer de på om hun er flaskebarn siden hun sliter til tider og deres erfaring er at barn som får flaske er mer syke enn mm barn.

Når jeg sier at man er skapt for å amme sitt barn, så sier jeg der fordi jeg føler at denne debatten rakker ned på amming. Det mest naturlige er å amme, men MME er et fint alternativ for de som ikke mestrer å amme.

Det viktige er at barna ikke mangler noe, og det gjør de jo ikke om spiser det ene eller det andre!

Skrevet

HI- kilder? uten så blir innlegget ditt passe meningsløst...

Skrevet

Gå på forskning.no og søk på morsmelk. Trodde forøvrig dette var veldig kjent, media har jo skrevet en del om det i det siste.

Skrevet

Gro Nylander:

Hvorfor er morsmelk bedre mat for barnet mitt enn morsmelkerstatning?

Heldigvis finnes det bra morsmelkerstatning å få kjøpt i Norge, men den er jo laget av kumelk og er vanskeligere å fordøye for barnet. F. eks. tar barnet til seg omtrent alt jernet i morsmelken, mens jernet i morsmelktillegg bare delvis fordøyes. Dessuten inneholder morsmelken din en rekke stoffer som bare kan lages i menneskekroppen, så som vekstfaktorer. Et annet eks: Fettet i morsmelken er spesielt gunstig for utviklingen av barnets hjerne. Slikt fett kan ikke tilsettes morsmelkerstatning fordi det harskner under lagringen.

Er det sant at brystbarn er friskere enn de som får kunstig ernæring?

Ja, helt fra de er nyfødte ser vi at barn som får melken fra sin egen mor er mindre utsatt for sykdom enn andre barn. Det gjelder også f.eks. på reiser i utlandet.

Men etter noen måneder er det vel ikke så farlig om vi går over til erstatning?

Jo, betydningen av morsmelken er kan faktisk sammenlignes med vaksinasjonsprogrammet barnet skal gjennomgå. Barn som får morsmelk har jo ikke bare mindre mage-tarm sykdommer som magesjau, men også mindre ørebetennelse, forkjølelse og lungebetennelse. Brysternærte barn har også mindre risiko for å få sykdommer som gjør at de må innlegges på sykehus, de får f.eks. sjeldnere hjernehinnebetennelse og urinveisinfeksjoner.

Blir barnet mitt friskere siden i livet også, hvis jeg har ammet?

Ja, faktisk ser det ut til at mennesker som starter livet med morsmelk også holder seg friskere senere i livet. De er litt bedre beskyttet mot f.eks. sukkersyke og visse tarmsykdommer, sannsynligvis fordi de får bygget opp et ekstra sterkt immun- eller forsvarssystem gjennom morsmelken.

Når er det best å begynne med annen mat?

Omtrent når barnet er 1/2 år. Det er sannsynligvis klokt å introdusere annen mat veldig gradvis, med små smaksprøver i tillegg til morsmelken, kanskje bare en og en ny matsort av gangen, og øke mengden svært langsomt.

Barnet mitt er snart 9 måneder - hvor lenge bør jeg fortsette å amme?

Verdens helseorganisasjon anbefaler amming i to år. I Norge ber vi nå mødrene om amme iallfall i et år. Lenge trodde vi at den lille koseskvetten mor ga på slutten ikke hadde noen betydning, men nå vet vi at ettersom volumet av morsmelken blir mindre, så øker konsentrasjonen av en del av de sykdomsbeskyttende antistoffene i melken igjen.

Ettåringen min har så godt som sluttet å die. Nå er han imidlertid blitt syk på en sydentur og vil bare ha morsmelk.

Ved å amme over ferien, ville du ha gitt barnet en viss beskyttelse mot sykdom. Du blir stort sett utsatt for samme smitte som barnet, men kroppen din er mye flinkere til å lage antistoffer, som du så gir barnet gjennom melken. Når barnet først er blitt syk, så vil det nesten alltid tåle morsmelk. Du kan opparbeide melkemengden igjen bare barnet er sugevillig.

Mitt barn på 8 måneder har fått voldsom eksem. Kan det ha noen sammenheng med at jeg sluttet å amme for en måneds tid siden? Er det isåfall noe jeg kan gjøre for å få igjen melken?

Amming utsetter og mildner symptomer på eksem. Så sant du kan få barnet ditt til å suge ved brystet igjen, vil du etterhvert få tilbake melk i brystene. Problemet er at et såpass stort barn ofte ikke er sugevillig nok. Da kan du få tak i en stor sprøyte og en tynn myk plastslange kalt en sonde og legge den langs brystet slik at barnet har får både brystvorten og slangen i munnen. Så kan barnet få litt melk fra slangen og slik bli oppmuntret til å suge på brystet slik at det igjen blir stimulert til produksjon.

Hvordan skal jeg best venne av barnet?

La avvenningen skje veldig gradvis. Økningen av antistoffer når melkevolumet er lite, kan også være med å beskytte deg selv mot brystbetennelse. De fleste barn vil gradvis miste interessen for brystet etterhvert som de øker sin aktivitet og aksjonsradius. Iblant kan det være vanskelig å venne av et stort barn. Det hender at mor må skjule brystene eller plastre over brystknoppene eller la en annen overta kveldsstellet en periode.

Sist oppdatert: lørdag 27. november 2004

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Hvis utgangspunktet er å minske mme-inntaket så har det ingenting å si om man minsker andelen pulver i vannet eller går til mindre porsjoner! Det er derimot farlig for barnet hvis det regelmessig får for lite mme-pulver i vannet hvis det ikke er behov for det.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det nytter da ikke å komme med uttaleler fra Gro Nylander her heller, for det er jo som sagt kun uttalelser. Hvis du derimot kommer med forskningsrapporter som bekrefter alt hun sier da er det aktuelt i debatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...