Gå til innhold

Permisjonen bør deles 50/50 mellom mor og far!

Anbefalte innlegg

Skrevet

prøver på nytt med ny overskrift ;-)

Jeg lurer på hvordan damer kan våge å si en ting som:

"Mannen min hadde lyst til å være hjemme mer en de 6 ukene, men da sa jeg NEI. Har jeg gått gravid skal jeg jammen ha hele permisjonen min"

MIN permisjon - hva slags pisspreik er det?

og en annen ting, det er jaggu ikke rart at gutta "ikke takler å ha ansvaret for ungene aleine" når de

1) ikke får lov å ha permisjon med dem

2) ikke får lov å gjøre tingene på sin måte

Jeg gidder ikke høre på damer som syter over hvor lite gubben gjør hjemme - jeg vedder bestemora mi på at han aldri har fått lov å prøve seg heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at du klarer å provosere på deg flere- med eller uten ny overskrift, med eller uten nick.

De fleste er vel enige om at begge foreldre bør få slippe til hvis de selv ønsker det OG at din fordeling ikke kan generaliseres.

SOrry mac- Boooring.

Skrevet

Permisjonen bør på ingen måte deles 50/50 - det er ingen ting som tilsier at det skulle være noen bedre løsning enn den vi har i dag, nemlig at brorparten kan deles slik folk selv vil. At enkelte nidkjære kvinnfolk ikke lar mannen en halvmeter nær ungen før den skal på leirskole og trenger lommepenger får være deres problem.

Skrevet

Fedrene burde få mere tid hjemme med barnet, men de burde få det ekstra, det burde ikke bare bli tatt fra den permisjonstiden vi allerede har.

Mannen min får være hjemme i 12 uker, jeg er faktisk så egoistisk, at noe mer tid enn det var uaktuelt.

Skrevet

At far er lenger ute i permisjon enn det de fleste er i dag ville bety mye på arbeidsmarkedet.

Det vil gjøre det vesentlig mindre "risikabelt" å ansette ei dame uten barn på 31 år for eksempel.

DET kan du ikke stikke under en stol.

Se til Island der dette allerede begynner å vise seg tydelig i det private næringsliv.

Der deles permisjonen i 3 like deler, en til mor, en til far og en del de kan gjøre hva de vil med.

Skrevet

50/50 er kjekt for dem som har muligheten til det,men hva skal skje med dem som ikke har råd,eller mulighet til å dele på den måten da,dersom dette ble lovbestemt? Valgfrihet er vel det mest rettferdige... For vår del er det helt ualtuelt at han skal ta så lang perm,siden jeg bare har jobbet deltid med relativt lav lønn,samt har studier jeg ikke er helt ferdig med. Vi er avhengig av hans lønn,og bonuser,pga høyt lån,og det kunne ikke funket med et halvårs perm for han. Greit for dem som har jobb i det offentlige med vanlig,fast lønn,men for dem som jobber i det private med andre lønnsordninger,evt. selvstendig næringsdrivende,så går dette kraftig ut over inntekten. Greit om mor også tjener godt,men det er ikke alltid en selvfølge....

Skrevet

Det er mulig jeg tar feil nå - men det er verd å sjekke opp. Jeg trodde far fikk permisjonspenger basert på egen lønn så lenge du har "tjent opp" rett itl permisjon. Da vi var hjemme med siste mann tro jeg vi "tapte" penger i forhold til hvordan det fungerte med nr. 1. Med nr. 1 fikk vi nemlig penger basert på min lønn - som er høyere en hans. Jeg mener dette blei endra for å få fedrene til å ta mer perm da de som regel høyere lønn og folk da tapte masse penger. Som dagt, kan hende jeg tar feil - men det kan også hende dere kunne tjene på det hvis jeg har rett (med mindre han tjener vesentlig over maksgrensa da... For all del, jeg har argumentert kraftig for folks rett til å velge selv på en annen tråd her inne - så jeg har INGEN problemer med å kjøpe argumentent om økonomi her :-) Det er derfor vi har ungene i barnehagen mer en enkelte her inne syns er forsvarlig;-))

forrøvrig mener jeg egentlig ikke at det skal deles 50/50 ;-) Det var bare for å se om jeg klarte å få folk til å se på tråden - jeg mener også det skal være valgfritt, men blir litt provosert når damer holder mannen unna med argumentet "det er min permisjon" eller "jammen amminga da?"

Skrevet

Er det egentlig et reelt problem, at arbeidsgivere flest ser det som ekstra risikabelt å ansette barnløse kvinner på rundt de tredve?

Skrevet

kanskje ikke generelt, men det er litt for mange som blir satt til side tror jeg. Og du allverden så mye "go' modig" fleiping det er om dette på arbeidsplasser rundt om.

Men det er liksom ikke så morsom lenger når du er gravid og ikke har sagt noe og alle "tuller" med hvor håpløst idiotisk det ville være av deg å få en unge nå... Eller som hun Krf dama sa i KK rett før valget, at folk kommenterte at "ja du priorieter vel karrieren din nå, det ville jo være en ulempe for deg å få barn nå" så satt hun der da, men en usynlig "ulempe" i magen...

Skrevet

Men fleiping og kommentarer får man jo uansett alder, og dette er vel dessuten ting som neppe vil bedre seg om man tvinges til å dele hele permisjonen.

Skrevet

som sagt i innlegget under her - det der med 50/50 var et forsøk på provokasjon... Det fikk jo liv i tråden ;-)

Tror ikke tvang fører til noen bedring, men det er vel ikke tvil om at det at flere menn tar mer permisjon ville føre til at færre møter disse problemene - bare å kikke til Island det.

Jeg jobber selv på en mannsdominert arbeidsplass og ser forskjellen i holdninger der og i barnehagen der mannen min jobber...

Skrevet

Skjønner penget ditt mammamora.

Men når sant skal sies, så mister man melka om man ikke ammer ofte nok. Går jo an å pumpe seg, jeg vet. Men det er et evig styr synes jeg.

Med vårt første barn tok mannen min ut 3 uker permisjon. Han ville ikke ta ut mer, enda jeg oppfordret ham til det.

Noen vil være mer hjemme med barna sine enn andre, og andre igjen har ikke råd til at mannen tar ut så mye perm.

Men nå når vi får barn igjen, skal han være hjemme de to første ukene fra barnet er født.

Det er da man virkelig trenger hjelp, og etter de 6 ukene er gått skal han være hjemme ytterligere to uker. Så får vi ta det derfra. Her bestemmer ikke jeg, men vi begge ilag.

Det er derfor det er opp til hvert enkelt par å bestemme hvor mye perm både mor og far skal ta ut.

Skrevet

Du kan nå ta deg en liiten tur rundt på nettet før du sier at det ikke vil hjelpe?

Jeg refererte til Island over.

Det var også et lengre innslag på dagsrevyen om dette forleden. Det var veldig interessant å se hvor positivt menn hadde tatt i mot denne ordningen.

Nå ønsket de seg mer permisjon, etter den samme modellen.

Aner ikke hva du jobber med, men har du vært innom det private næringsliv så ville du innsett at dette er et stort problem for kvinner.

Men det er kanskje best at kvinnet holder seg hjemme eller har en deltidsjobb? Så kan mannfolka ta de mest spennende og aller best betalte jobbene?

Skrevet

Men, du må jo se at ammingen er ett problem???? Hvis du jobber og ammer samtidig har du rett til en time kortere arb.dag eller noe. Men, en unge på et halvt år får da fremdeles en del morsmelk( i hvert fall fikk min første det) så det lar seg jo ikke gjennomføre her i alle fall. Forutsatt at ammingen går greit selvfølgelig.

Når det gjelder fedre, så er det faktisk ganske mange som tjener over 6 G, og jo mer over man tjener, jo mer taper man jo....

Når det er sagt så er det klart at pappaen bør få mere tid enn 6 uker hjemme, og min samboer har sagt at han vil ha mer enn disse 6 ukene. Vi har derimot ikke satt oss ned og diskutert dette noe videre enda. Man må jo tenke litt økonomisk også.

Skrevet

Enig med du - en må bestemme sammen :-) Det er hele poenget mitt egentlig.

Det med amming kan vel variere fra person til person. Med nr to gikk jeg ut i jobb etter 4,5 mnd. Amma han like lenge som nr 1, dvs. 11 mnd. Pumpa meg så han fikk flaske midt på dagen og fikk komme 1 time seinere og gå en time før fra jobb - det har en nemlig rettigheter på.

Skrevet

som sagt - det viktigste er at pappaen faktisk får en reel sjangse til å mene noe som helst :-) Det er når han ikke får det jeg blir litt matt...

Skrevet

Det som trigget reaksjonen min i utgangspunktet var jo, som jeg skrev, påstanden din om at arbeidsgivere generelt ser det som problematisk å ansette barnløse kvinner rundt de tredve. Jeg kom da med en påstand om at i så fall må det være problematisk å ansette kvinner generelt - noe jeg tror vi alle vet ikke er tilfelle.

De kommentarene som mammamora snakker om vil neppe forsvinne som dugg for solen om vi får en ordning lik den på Island, med mindre den fører til en endring i befolkningen som gjør at humor i forbindelse med graviditet blir tabu. Gravide yrkesaktive er og blir en "ulempe" (sett med arbeidslivets øyne), og plumpe kommentarer om at det bør unngås tror jeg man vil møte på uansett. Forskjellen blir kanskje at både menn og kvinner vil kunne få høre dem.

For øvrig jobber jeg faktisk i det private næringsliv, men ser ikke det som et påskudd til å generalisere. Mulig de ikke ansetter barnløse kvinner på ca tredve i din bransje, men da vil jeg påstå at det er ganske særegent.

"Men det er kanskje best at kvinnet holder seg hjemme eller har en deltidsjobb? Så kan mannfolka ta de mest spennende og aller best betalte jobbene?"

Usaklig. Det finnes ingen ting i innleggene mine som tyder på at jeg er av en slik oppfatning.

Skrevet

"Tror ikke tvang fører til noen bedring, men det er vel ikke tvil om at det at flere menn tar mer permisjon ville føre til at færre møter disse problemene - bare å kikke til Island det."

Det er jeg enig i. Jeg mener at menn bør bli flinkere til å kreve sin rett i så måte, og damene som vil være dronning i heimen bør innse at de må trå tilbake for at likestillingen skal bestå. Jeg tror imidlertid at tvang bør være aller siste utvei. Overformynderi kan fort bli en trussel mot friheten og muligheten til selv å ta ansvar, dersom det blir brukt i for stor utstrekning. Foreldrepermisjon er et såpass privat anliggende, med så mange personlige faktorer som kan påvirke, at jeg tror det er best å la folk få avgjøre fordelingen i størst mulig grad selv.

Skrevet

Så lenge du ikke tror at hvis en mann og kvinne alltid vil være ca like lenge ute i permisjon vil spille noen rolle i ansettelsesprosesser - vil jeg påstå at du er litt ute og sykler.

Mulig at du jobber i det private, men er du med i ansettelsesrunder?

Det er jeg (flere steder), og en setter ALLTID litt spørsmål med de rundt 30, og spesielt hvis de ikke har barn. Også i de stor selskapene, og enda mer i de små.

Det som var poenget mitt er at det faktisk har blitt en stor endring på Island!

De ser det spesielt i bransjer som IT og ingeniør der det generelt er større skepsis til å ansette kvinner.

Det popper t.o.m opp "glossy" blader om det å være pappa. Kule blader.

Om humor og plumpe kommentarer fortsetter kan en aldri vite, men de vil jo da i alle fall blir mer likelig fordelt.

Jeg skal dele mest mulig av min permisjon med far.

Dette gjør vi etter råd fra andre som har gjort det, og som ser på det som den lureste investeringen de har gjort i forholdet sitt.

Vi er heldige som har mulighet økonomisk for å gjøre dette (far får betalt mellomlegg av arb.giver), og skulle ønske at det var flere som fikk denne muligheten.

Skrevet

Finnes det en statistikk som representerer den delen av befolkningen som er aktive i arbeidslivet? Er kvinner mindre aktive enn menn, også hvis man ikke tar deltidsstillinger i betraktning? Hvis spørsmålet om foreldrepermisjon tas i betraktning i ansettelsesprosesser i så stor grad som du fremstiller det, så vil det jo måtte vises på en eller annen måte.

Det kan være at du har opplevd at folk vegrer seg mot å ansette barnløse kvinner på ca tredve år, men personlig har jeg til gode å se eller høre om at kvinner i sin beste alder uten de store forpliktelsene på privaten ikke er ønsket på en arbeidsplass fordi de kan komme til å dukke opp med stor mage "når som helst".

Jeg har ikke påvirkning på ansettelser, men jeg har noe innsikt i prosessene på stedet jeg jobber. Det er et lite firma, så det kan selvsagt forklare at jeg ikke har opplevd dette, - samtidig er det jo som du antyder, at små firmaer vil være enda mer opptatt av å ansette 'stayer'e. Jeg har heller som sagt aldri hørt at arbeidsgivere vektlegger slikt før - faktisk har jeg inntrykk av at gruppen vi snakker om her er temmelig attraktive på arbeidsmarkedet, nettopp av årsakene beskrevet ovenfor.

Når alt dette er sagt, så var det egentlig det om kommentarene og fleipene jeg argumenterte mot i begynnelsen, men omstendighetene er uansett interessante å prate om.

At kommentarene vil bli likelig fordelt kan ikke brukes som noe argument i denne sammenhengen - i så fall må man jo gjøre om på alt som kan forårsake slengbemerkninger på grunn av kjønn eller andre naturgitte forutsetninger.

"Jeg skal dele mest mulig av min permisjon med far.

Dette gjør vi etter råd fra andre som har gjort det, og som ser på det som den lureste investeringen de har gjort i forholdet sitt."

Flott at dere har funnet en ordning som passer dere, men det må være rom for at andre løsninger funker bedre for andre. Det du nevner om økonomien vil alltid være en viktig faktor, spesielt hvis den ikke tillater de helt store krumspringene. Det kan godt være at grensen på 6 G burde settes noe høyere, uten at jeg har innsikt nok i konsekvensene til at jeg skal påstå det for sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...