Gå til innhold

Hvor tungt er egentlig "for tungt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man skal være forsiktig med å bære/ løfte tungt når man er gravid, men jeg lurer egentlig på hva som menes med dette. Kan jeg fremdeles handle og bære bæreposer fulle av melk/ brus og andre ting som er tunge? Noen som har noen ide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm... det lurer jeg også på!

Skrevet

"For tungt" er individuelt. Det kommer an på hvor trent du er, hvor sterk du er i rygg og armer. Det må du føle på selv! Men kan ikke tenke meg til at det skal bli veldig problematisk å handle. Jeg er 29 uker på vei og har ei jente på 11kg som jeg bærer på stadig vekk!!

Mitt tips er at du får prøve deg fram litt!

Skrevet

Jeg gjorde det i forrige svangerskap helt til siste dag. Det gikk fint her. Merker man at det blir vondt, er det smart å finne en annen måte å gjøre det på, kanskje. Det er jo kjipt å få vondt i rygg og bekken fordi man har løftet for mye.

Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid fikk jeg beskjed av legen;Lev som normalt.

Jaha...heheh!Har gjort det også.Jobber i barnehage(Mye løft)

Storhandling på matbutikken(alene)

Har liksom bare levd som normalt hele tiden jeg.....Helt frisk:=)

Det de mener(tror jeg)Er at du skal se dine egne begrensinger og passe litt ekstra på slik at du ikke overbelaster bekkenet og ryggen.

Du kjenner når tungt er for tungt.

Skrevet

Man kan løfte det man klarte før man ble gravid.. Men man må selvsagt se det an på formen. Har man bekkenløsning løfter man ikke 10 kg.. Jeg har hatt en grense på 10 kg gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

Jeg har hørt at det er tull med max 10 kilo. Gravide kan leve som før, bare du kjenner etter at det ikke blir vondt når du løfter. Jobber selv i barnehage og der blir det mye løfting. Og rekner med det at hadde det vært "farlig" så hadde det vært mange sykemeldinger pga, tunge løft i hverdagen.

Skrevet

Hmmm...nå syns jeg ikke akkuratt at 10-12 kg er så veldig mye og hadde aldri katogorisert det som tunge løft, men når det overstiger 20 kg, da kjenner en plutselig begrensningen selv, det gjorde iallefall jeg da jeg skulle løfte en sekk på 40 kg... faktisk så vidt jeg klarte det så det blir nok ikke flere sånne de neste mnd :-)

Skrevet

Hvorfor sier noen at man ikke skal løfte tungt egentlig?

Har aldri skjønnt det.

Skrevet

Jeg er plaget med kraftige kynnere, og kroppen sier kraftig ifra hvis jeg bærer noe særlig mer enn 3-4 kg. Et pes å komme seg hjem fra butikken. Men som nevnt over her, ltt til kroppen, den sier ifra når det blir for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...