Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 hvordan er det med hvis jeg blir sykemeldt nå og ikke har fast jobb. jeg har bare fast kontrakt på noen mnd av gangen. men om 4 uker må noen gå, og hvis j blir sykemeldt nå må jo sikkert jeg gå? er det noen som vet regler på sånne ting? og hva om jeg må gå da, da blir det jo ikke 10 mnd som jeg har jobbet med hensyn på pengene i permisjonen!??
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Hei. Jeg har heller ikke fast jobb. Men hvis jeg blir sykemeldt tar NAV utgangspunkt i de tre siste mnd i forhold til sykepenger. Får å få penger etter fødsel trenger du bare å ha jobbet seks av ti mnd før fødsel. Hvis du har behov for sykemelding, og legen mener det samme, så er det beste å prøve å få sykepenger for resten av svangerskapet. Hvis du ikke får det kan du melde deg arbeidsledig (det regnes også som opptjening til fødselspenger), men da får du kun 60 prosent av lønnen for fjoråret, dvs 2006 hvis du blir arbeidsledig dette kalenderåret, eller for 2007 hvis du blir arbeidsledig i 2008. Du skriver at "om fire uker må noen gå". Betyr det at firmaet må kvitte seg med noen? Hvis du har synlig mage, så er det beste kanskje å sykemelde seg. Arbeidsgivere kvitter seg gjerne med gravide dessverre... Du må sykemelde deg 16 dager før kontrakten går ut, og husk at NAV betaler sykepengene dine uansett. Også etter kontrakten går ut. Håper du finner ut av det:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå