Gå til innhold

har dere hørt om onanibarnehager??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

mener og huske at det var noen som snakka om det...husker ikke om det var det...eller om det var noe som ble foreslått av psykologer for det skulle vere bra!!

er ikke det helt sykt eller...blir kvalm jeg at noen kan mene dette seriøst!

hva er det de vill da..ha sexsuelt aktive barn ?sykt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,så uviten du er!!

har du selv barn?

alle hvet barn er seksuelt aktive fra de er spedbarn.

Grunnen til at de tar dette temaet opp er ikke fordi de skal ha barnehager der barna sitter og onaerer i alle hjørner,men det ønsker og sette lys over dette temaet.

Seksualitet er desverre et litt ``fyfy`` tema selv om vi er i 2007!!Kjempe synd synes jeg.mange barn har og vokser opp og tror dette er noe galt.

Hvet du hvorfor de gjør det??

Jo,det er fordi foreldre,barnehage ansatte og andre mennesker rundt gjør denne saken til noe man skal skamme seg over og sier for eks;ike ta deg der!

Æsj,så ekkel du er!!

Kutt ut..

Tenk og grusomt det er for et barn og vokse opp og tro det er noe galt!

Har man et barn i barnehage eller hjemme som tar på seg selv eler onanerer skal man fortelle barnaet at det er helt naturligt og greit,men det er noe man gjør på soverommet.Ikke i barnehagen eller i stua.

Det er ike noe annet enn det de vil ha inn i barnehage planer!!

Bevisgjøring heter det.

Skrevet

Bra svart 18:42!! Godt å endelig lese en innlegg som er reflektert!

Skrevet

Jobber i barnehage, og det er ALDRI noen der som sier æsj, fy etc når barna utforsker sin seksualitet, men vi ber de om å gjøre det hjemme, pga det er en privat ting mellom de og kroppene deres, og hører ikke hjemme i barnehagen.

Skrevet

Godt og høre dere ikke gjør det,men det er desverre barnehager som gjør det!!

Det er derfor de ønsker og belyse dette teamet.

Skrevet

"Huff,så uviten du er!!

har du selv barn?

alle hvet barn er seksuelt aktive fra de er spedbarn."

Nå får du gi deg! Ingen barn eller spedbarn er SEKSUELT AKTIVE! At små barn tar på kjønnsorganene sine har ingenting med den voksne formen for seksualitet å gjøre. Barn tar på steder på kroppen sin hvor det føles godt å bli berørt, men tenker da ikke på dette som noe seksuelt!

Tosk

Skrevet

Tosk sjøl. De tenker ikke på det som seksuelt, men det ER seksuelt.

Skrevet

Håper du skjønner selv hva du skriver.Velger og overse det,for jeg kan virkelig ikke tro at du mener det.

Hvem blander inn voksenes form for seksualitet!!Det er snakk om barns seksualitet.

Det er to forskjellige ting det.

Hvis du har barn ville jeg råde deg og ta en prat med helsesøster eller noe.For dette hvet du alt for lite om!

Skrevet

Hvis du leser oppslaget som var i aftenposten eller dagbladet for en uke eller to siden, så er det skuffende lite sjokkerende i det.

Det går ut på å sosialisere barnas forhold til sin egen kropp på en positiv måte sånn at de ikke føler skam når de lurer på sin egen og andres kropp, og slik at de lærer seg hvor grenser for nysgjerrighet og påtrengenhet går.

I praksis får barna lov å kle av seg hvis de vil, men ikke kommandere andre til å gjøre det, f.eks.

Skrevet

kanskje ikke seksuelt aktive i voksen forstand - to og to. Men unnskyld at jeg spør - hva er seksualiet hvis det ikke handler om å ta på og gjøre ting fordi det er godt å bli berørt? Det er i alle fall det jeg og gubben holder (ok akkurat nå er det vel riktigere å si "holdt") på med ;-)

Beklager å si det, men det er de samme kreftene som er i sving - bare på en annen og mer "uskyldig" måte. Ikke fordi det ikke er seksulet, men fordi det ikke er noen som har fortalt ungene at det er seksualiteten sin de utforsker...

Det er ingen som sier at man skal organisere sexleker i barnehagen, men det er faktisk viktig at unger har et natulig forhold til dette. Jeg kjenner voksne som har fått ødelagt og skambelagt sexlivet sitt ved at det å ta på seg selv har blitt æsjet vekk og tiet i hjel...

La ungene holde på - men si at de ikke trenger å ta på seg selv i all offentlighet. Og for all del - ser en at de holder på med det så sørg for at all rumpe og pulelek er frivillig...

Skrevet

Dette er et tema som det jobbe med i barnehager hele tiden,men fra gang til gang velger noe å gå ut og belyse temaet.

Noe som er kjempe bra!!

Det finnes altfor mange uvitene mennesker angående dette temaet som er så fryktelig viktig!

Og få et barn til og føle skam over sin seksualitet og kropp er er en grusom skam som mange sliter med hele livet.Noe som skal være fint og naturligt får noen barn ødelagt fra de er små.

Lillemartemamma-igjen jeg har desverre ikke lest dette innlegget i avisa,men tar utgangspunktet i det vi selv jobber med i mitt yrke.

Så vis det stod noe i det innlegget som var helt på ```vidda`` som jeg burde reagert på,så beklager jeg.

Det jeg reagerte på var formuleringa og kunnskapet rundt dette temaet i tråden HI la ut.

Skrevet

hmm...tja sjønner hva hun mener og da...alle vet jo ate barn utforsker seg selv...men onanibarnehage??hva er det?uansett så forstår jo ikke barn at det ikke er fint å onanere eller ta på seg selv i all offentlighet...

så hvorfor oppfordre til det ??

er jo farlig..pga masse perverse syke folk der ute....

Skrevet

"I praksis får barna lov å kle av seg hvis de vil, men ikke kommandere andre til å gjøre det, f.eks."

ikke gå rundt naken i barnehagen vell?

Skrevet

hehe oki...skjønner ikke helt poenget men men :)

Skrevet

noe i den duren jeg sier også

ikke noe galt i det, men hører ikke hjemme i barnehagen

Skrevet

Min sønn kom hjem fra barnehagen en dag og fortalte at ei jente hadde sleiket han og kompisen hans på tissen.

Jeg fikk litt bakoversveis(selv med kort,kort hår) for det er ikke noe min sønn har fått med seg her.

Tok kontakt med barnehagen og de lovte å holde øye med det.

Syns det er skrekkelig tidlig.

Har ingen sans for å praktisere onani i barnehagen men hva han gjør på sitt eget rom med sin egen kropp legger jeg meg ikke i.

Skrevet

Huff...

Jeg leste også hun som hadde blitt utsatt for incest, som mente at barna vil ha vanskelig for å se hvor grensene skal gå, hvis de starter med dette. Jeg må si meg enig.

Jenta mi hadde en meget kort periode hvor hun "oppdaget" sin egen tiss. Hun har også oppdaget at gutter har en annne type tiss enn henne selv. Berøringen av henne selv foregikk kun i en meget kort periode, og nå vil jeg si at hun har et normalt forhold til tissen sin(dvs ikke tar på den hele tiden). Jeg synes det er en stor forskjell i å bli kjent med egen kropp og det å onanere. Men nå er ikke jeg belest på dette området, så her kan nok mange være uenig. Men jeg kan få mene det jeg vil.

Jeg synes det er riktig at barna skal lære om kroppen i bhg sin + å bli kjent med egen kropp. Bli kjent med kroppen sin bør foregå hjemme.

Skrevet

Jeg kan huske fra den tiden hvor jeg gikk i barnehage. Vi hadde meget perverse legeleker. Men hva kunne man vel gjøre hvis man må til legen fordi det gjør vondt på tissen??da må man jo undersøke... hehe...

Husker spesielt en gang..Det var jeg og nabogutten som drev på å lekte.. (dette var da ikke i barnehagen,men hjemme)

Det hele endte opp med at han ville prøve noe rart noe han hadde sett...så tok han like godt tissen sin mot tissen sin..for det var slik de voksne gjorde kunne han fortelle meg...eneste som var litt kjedelig var at tissen hans ble hard hele tiden.. vi forstod ikke hva det var så vi var nødt til å vente en del ganger iløpet av lekene..det kunne jo være farlig??

det hele var kjempespennende...kanskje bare vi i nord som var nyskjerrige på hverandre..hehe..men det fortsatte jo bare videre..på barneskolen startet man med klespoker...så før man visste ordet av det kom man i puberteten og fikk panikk bare ved å holde rundt en av disse guttene som man hadde lekt med så mange ganger tidligere..var ikke lek lenger da..da begynte vi å forstå hva vi egentlig hadde drevet med..ingen ting ble nevnt noen gang..ikke før nå...hadde en lang mimresamtale med han gamle nabogutten for en stund siden..hehe...

poenget mitt er at unger leker..hvilken grad av seksualitet det er vet ikke jeg...vi gjorde det av spenning.. hvor rart var det vel ikke at jeg hadde innovertiss mens bestekompisen hadde utovertiss??

Skrevet

eksempelet fra enpåvei er vel et eksempel på en sak barnehage - og vi foreldre hvis vi oppdaget at det skjedde hjemme - burde ta opp og sette en grense i forhold til.

Unger onanerer fordi det er godt, og de utforsker hverandre fordi det er spennende. Problemet oppstår når noen barn har fått innblikk i ting de kanskje ikke burde vite for mye om... Da kan de faktisk begå overgrep ovenfor hverandre. Derfor må vi voksne på en trygg og god måte sette grenser og forklare at en ikke trenger å kose med tissen sin når en er i stua sammen med andre. At å slikke hverandres tisser er noe en ikke gjør når en er barn, at det er en voksen lek osv. Jeg og mannen snakket om vhordan vi burde håndtere det dersom vi ferska 4 åringen i seksuelle leker sammen med venner/venninner og ble vel enige om at vi skulle anerkjenne spenningen og ulikheten, men si at vi kan ha klærne på når vi leker sammen. Jeg har også sagt til 3åringen som syns det er fryktelig spennende at tissen blir stor når han tar på den at han ikke trenger å gjøre dette når han f.eks. er sammen med meg eller broren i dusjen og at han ikke får lov til å ta på tissene våre. Broren hadde en periode hvor han elsket å trykke dusjen mot tissen når vi dusja fordi det var godt, jeg sa at "det forstår jeg, men du får vente til jeg har gått ut for dette er sånt vi gjør når vi er alene". Så gjorde jeg meg ferdig, tok dusjen ned til ham, gikk ut og lot han få litt privatliv.

De sies, bla i siste utgave av foreldre og barn, at nå barn ikke respekterer de grensene som blir satt på disse områdene skal en være oppmerksom på at de kan ha blitt utsatt for overgrep. Dette tror jeg er viktig å huske på.

Små barn har ikke grenser på dette, det må vi voksne gi dem uten å påføre skam. (da kan vi nelig ødelegge så forferdelig mye... Dessuten tror jeg det er sunt at de kjenner kroppen sin, da kan de lettere sette grenser for hva de lar andre gjøre med deg) Men blir adferden grenseoverskridende er det viktig å ha øynene åpne... (f.eks. hvis denne slikke episoden blir påtalt og jenta fortsetter å utsette andre barn for dette)

Skrevet

slenger på denne så dere kan se hvordan dette vil fungere i praksis. det handler om voksnes bevisthet over egne holdninger til barns sexualitet.

Skrevet av: Ingrid Jørgensen

Det går for tiden en høylytt debatt om barns seksuelle lek i barnehagen. Pia Friis kan vel sies å ha initiert den, godt hjulpet av Dagbladet. Her er en historie fra en barnehage.

Det var tidlig morgen i barnehagen. Barna kom inn en etter en og fortalte ivrig hva de hadde gjort i løpet av helgen. Andre Muhammed og Espen kom løpende inn på avdelingen.

«Hei på dere!» sa jeg. «Hva har dere gjort i helgen?»

«Andre har pult!» ropte Muhammed. De tre guttene hylte av latter, mens de forsvant innpå det populære puterommet.

Igjen stod en del foreldre og visste ikke hva de skulle si, mens jeg kjente at svetteperlene rant nedover pannen.

«Ingrid, hva betyr pule?» spurte lille Kari, som stod der og så spørrende på meg. Det var da jeg ga et dumt svar; «Nei det er ingenting å snakke om!» Kari gikk spørrende inn til guttene, og jeg stod igjen og tenkte på at man skulle gi barna seksuell anerkjennelse helt fra fødselen av, slik at de ikke ble frustrerte. Den eneste som kanskje var frustrert, var meg.

Du kjenner deg sikkert igjen. Disse barna i 4-6 årsalderen, som har perioder der de aktivt bruker ord som er hentet fra den voksnes verden. Ord som «pule, kline og knulle» gjør noe med oss. De bruker ord som vi enten ikke vil eller kan forklare. For ordene hører til den voksnes verden. Jeg har opplevd tre forskjellige reaksjonsmønstre fra de voksne på «tabuordene»; «Nei, sånn sier vi ikke i barnehagen!» Den voksne blir sint og går sin vei. «Nei, sånn sier vi ikke i barnehagen!» Den voksne begynner å le og går sin vei.

«Vet du hva det betyr? Nei, jeg skjønte det!» Den voksne går sin vei. Igjen står barn, som garantert ikke vil ha en utdypende seksuell forklaring mer, nysgjerrig og med en enda større trang til å bruke ordene i dagliglivet.

Onani

I denne perioden er også onani en populær aktivitet, og da spesielt blant jentene. Vi har jenter som plutselig ønsker å leke på puterommet, og som kommer ut igjen rød blussende i kinnene. Vi har jenter som seg vil sitte på fanget, og som åler fram og tilbake. Vi har jenter som ikke kan sette ord på aktiviteten, men som vil leke se en lek der de må bruke kroppen aktivt mot pute, teppe eller et menneske. Når de leker denne leken, skjer det noe med kroppen og aktiviteten er så spennende, at de vil gjøre det igjen og igjen.

Også gutter setter seg på fanget og åler seg fram og tilbake på kneet. De holder hånden på tissen og svarer et bestemt «nei!» når de voksne spør om de vil på toalettet. Guttene ønsker å gå på toalettet sammen for å tisse, men kanskje like mye for å se hverandre tisse. Det fungerer som en lek, samtidig som de lærer noe om kroppen. De ser det konkrete, alle gutter står og tisser, mens alle jenter sitter og tisser.

De voksnes måte å reagere på

Tema om barn og seksualitet var aldri noe eget tema i utdannelsen min. Det var ingen som foreleste og lærte oss hva og hvordan man skulle forholde seg til utsagn og spørsmål som barn kom med. Den som har lært meg mest er Trond Viggo Torgersen, der han på en naturlig måte forklarte en del av

tabuordene. Jeg husker han dramatiserte befruktningsprosessen med å løpe rundt mede eggceller og sædceller.

Det hadde vært noe i samlingsstunden i barnehagen. I stedet ga jeg i mange år det fomlete svaret; «Nei, sånn sier vi ikke!» Hvilke holdninger var jeg, som pedagog, med på å formidle til barna? Jeg formidlet at kropp var noe vi ikke snakket om, og at jeg ikke visste hva ordene betydde.

Med denne erfaringen startet vi en diskusjon i personalgruppen, om hvordan vi skulle takle disse periodene til barna. Det første vi konkluderte med, var at ordene aldri ville forsvinne fra barnehagehverdagen. De ville alltid være her. Når en gruppe med barn var ferdig med sin periode, ville en ny gruppe starte. Dermed kunne vi velge om vi ville gi dumme voksne svar eller være tydelige voksne som ga svar på hva ordene betydde.

Vi valgte tre arbeidsmetoder som vi mente og mener fungerer godt (vi bruker disse når barna begynner å bruke ord som pule, kline, knulle osv);

Forklare ord i en naturlig sammenheng, avhengig av hvilket utviklingsstadium barnet befinner seg på. (Kline betyr at to mennesker står lenge og kysser hverandre, men det er hyggeligere å si at de kysser hverandre)

Overhøre ordene og ikke gi dem oppmerksomhet.

Snakke med foreldrene til enkeltbarna om hvilke ord barnet bruker, og hvordan vi jobber med dette. Vi spør foreldrene hva de ønsker at vi skal gjøre.

Når barnet var i onaneringsfasen, ble vi enige om følgende;

Når barnet begynte å onanere på fanget skulle vi, uten å si noe, ta barnet vekk fra fanget. Vi skulle enten løfte det ned eller avlede oppmerksomheten. Dermed satte vi tydelige grenser for oss og for barnet. Vi signaliserte at vi ikke vil at du skal gjøre det her, for dette er min kropp.

Hvis vi oppdaget et barn som lå på pute/madrass på puterommet, skulle vi la det ligge i fred for en stund. Hvis vi hele tiden avledet eller avbrøt, ville vi signalisere at det er galt å utforske sin egen kropp.

Hvis dette ble den eneste aktiviteten barnet gjorde (et mønster for barnet), skulle vi avlede aktiviteten og motivere for andre aktiviteter. Her var det viktig at man kjente barnet godt og kunne tilby aktiviteter som barnet likte godt slik som; pusle, spille, bygge hytte osv.

Også her var det viktig å snakke med foreldrene om perioden barnet var inne i, og hvilke tanker foreldrene og vi hadde om dette.

Når vi hadde jobbet oss gjennom dette, ble det lettere for oss å ta imot ordene og forholde oss til blant annet onaneringsfasen. Vi får aldri slutt på ordene, og jeg vil fortsatt ha mange mandagsmorgener lik den morgenen Andre gav meg. Selv om jeg ikke er Trond Viggo Torgersen, er jeg tryggere som voksen og mer bevisst på hvilke signaler jeg sender ut når jeg hører «tabuordene». Det er viktig og nødvendig å ha foreldrene med når vi diskuterer åpenhet i barnehagen. Vi skal også observere og ta på alvor barn som havner i et mønster der onani er den eneste aktiviteten de utfører i løpet av dagen. Eller der ord som «pule» er alt han kan svare. For å snu litt på det, så vil vel ingen ha barn som bare legger puslespill hele dagen eller som bare svarer «hei» på spørsmål? Da må vi som ansvarlige voksne gjøre noe!

Skrevet

Dette var virkelig et godt innlegg. Endelig et innlegg med info om hva man kan gjøre, i stedet for å si hva alle gjør feil hele tiden ;o)

Takk, for nyttig informasjon!

Skrevet

mye man kan finne og lese inne på www.barnehageforum.no det er kopiert derifra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...