Gå til innhold

Hva er de første symptomene på brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene puppen min har vært kjempevond i hele dag, når jeg tar på den så kjennes det ut som om jeg har blåmerke der på en måte.. Gjør litt vondt når minsten spiser også.. kan dette være begynnelsen på brystbetennelse? Og hva gjør jeg evt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det du kan gjøre er å få babyen til å suge med underkjeven der det gjør vondt. Hvor har du denne blåmerkefølelsen?

Skrevet

Mest vondt på den siden som er mot den andre puppen..innsiden blir vel det da, sagt på en enklere måte.. og litt vondt under.

Skrevet

Oki...da er det nok best med vanlig ammestilling for å få underkjeven der det er vondt. Ellers så kan du jo se her på flere stillinger: http://www.ammehjelpen.no/asp/infofilmer.asp

For jeg måtte ta den mor-på-alle-fire da jeg skulle få underkjeven på rett plass, men jeg hadde vondt litt oppå puppen.

Så kan du massere også...en varm dusj kan hjelpe. Jeg satte varme omslag på puppen før amminga og masserte melkegangen fra ribbeina til brystvorta mens jeg amma. Jeg fikk også tips om å rett og slett dyppe puppen i en vask med varmt (ikke for varmt da!) vann mens jeg masserte, men jeg blei kvitt smerten før det var nødvendig. Veldig viktig å ikke fryse på puppene, og engangsinnlegg anbefales over ull akkurat da (pga evt. bakterier).

Jeg fikk frostanfall og feber, og blei anbefalt å dra til lege, men jeg greide heldigvis å bli kvitt dette selv i løpet av et døgn. Så om du ikke blir bedre fort ville jeg ha dratt til lege før det blir ille...greit å være føre var.

Skrevet

Først og fremst: Tøm brystet! Masser vekk klumpene hvis du har, stå i dusjen som noen over her også sier. Pass på at du er varm, ikke bare brystene, men også bena, hendene osv.

Har fått tips om å smøre på Kesam på brystet, det skal visst virke fantastisk bra, har ikke prøvd dette selv. Smør Kesam på hele brystet, ta på BH og la det tørke (ja, det høres klissete ut, men skal visstnok virke helt fantastisk bra)

Blir du skikkelig dårlig med feber og vondt i hele kroppen - ta kontakt med legen og få antibiotika.

Men superviktig: få tømt det vonde brystet slik at du blir kvitt klumpene, og hold deg varm!

God bedring - har vært gjennom flere betennelser og nesten betennelser og vet hvor vondt det er.

Skrevet

Takk for svar:)

Da skal jeg ta meg en dusj etterpå, massere puppen skikkelig og satse på at det hjelper. Håper ikke det utvikler seg til no mer for det er ikke godt vil jeg tro.. Må nok være litt mer bevisst på å ikke fryse ja, for det har jeg gjort et par dager. Blir svett når vi er ute og triller og knepper opp jakka, og da er jo puppene midt i trekken. Mye man må passe på, men det ordner seg det:)

Skrevet

Varm dusj - og maser med babyolje... Det hjalp meg med å få feberen ned fra 41 til 39... Hadde allerede betennelse, men ble kvitt det på denne måten uten medisin..

Skrevet

Hærregud...så bra du sa det om å tømme brystet, @nemone! Jeg glømte det jo helt å nevne det. Jeg amma skikkelig masse den dagen jeg hadde vondt i puppen, og da på den syke puppen for å få tømt den mest mulig. (Men selvsagt også på den andre for å opprettholde produksjonen der).

Håper det går bedre med deg i dag, Pill!

Skrevet

Jeg gjorde som dere sa, tok meg en varm dusj og tømte puppen og nå er den ikke vond i det hele tatt:) Så takk for gode råd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...