*Villekulla* Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Og hvorfor? Er grunnen til dåp stort sett bare tradisjon?
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har døpt, ja.... Jeg synes faktisk det er ganske tåpelig å døpe for ren tradisjon. Mer hån. Når man døper så går man inn for å oppdra barnet sitt i den kristne tro, gjør man ikke det, er det ingen vits å døpe... Jeg har døpt fordi jeg selv er religiøs og kommer til å oppdra og oppdrar min datter i den kristne tro.
☆Anonymia☆ Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 ja vi har døpt..syns det er en fin ting å gjøre,er ikke sånn hyper kristen men liker kirka,kristendommen og dåp,osv...syns det er en fin ting å gjøre..
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Vi skal døpe lille gutt i januar neste år. Det føles bare helt naturlig egentlig! Ingen av oss er super kristen... For å si det slik: for OSS så hadde det vært mer unaturlig å IKKE døpe han... :=)
☆Anonymia☆ Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 L-O-V-E&prinsen:): du sa det jeg mente..:)hehehe
hit og dit Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Både eg og pappaen er døypt på grunn av tradisjon. Det kjem ikkje me til å gjer med Tuva. Eg kan ikkje stå foran presten med rein samvittighet å love å oppdra Tuva i den kristne tro. Mange av verdiane til den kristne trua vil eg "lære" ho, men å lære ho om Jesus og Gud kan eg ikkje. Eg følte at det var det ærligste av meg var å la være, med respekt for kristendommen, dei kristne og ikkje minst presten. Dersom ho vil døype seg i framtida så vil eg sjølvsagt støtte ho.
Carnivale Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Nei, jeg syns det er latterlig å døpe ungene sine når man ikke tror på det man står foran presten og lover (å oppdra ungen i guds navn). Så her er ingen døpt.
hit og dit Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Slik skulle det være. Eg følte at det ærligste av meg var å la være.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Ja, det er jo ren og skjær løgn om man sier man skal oppdra i den kristne tro, men ikke kommer til å gjøre det.... På samme tid er man ikke kristen selv... Tåpelig
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Nei, ingen av dem er døpt, og jeg er utmeldt av kjerka.
Carnivale Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Tåpelig, og ikke minst frekt i forhold til de som faktisk tror. Samme med kirke-bryllup, jeg får helt krupp av alle som står og juger foran alteret der.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg mener for øvrig at konfirmasjon er helt samme greien... Enten tror du eller ikke... Man står ikke der å lyger:)
hit og dit Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Eg vart "tvangskonfirmert", og angrer den dag i dag på at eg ikkje stod hardere på mitt. Sidan eg alikevel måtte konfirmere meg så prøvde eg å gjere det beste ut av det. Eg var på bibeltimar, leir og satt barnevakt hos presten...hehe. Eg prøvde virkelig å tru, men det er vanskelig. Eg fornekter ikkje Gud, men eg har vanskelig for å tru.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Ja, men det er ikke så mange som blir "tvangskonfirmert..." Mange gjør det for penger av you name it... Men man kan ikke tvinge seg selv til å skulle tro... Man kan jo leve et fint liv uten troen på en eller annen religion i livet!
suseduse Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 vi er begge troende (min sambo mer enn meg) men vi valgte faktisk å ikke døpe! vi kommer heller til å spørre han når han er litt eldre og veit litt mere, nemlig slik jeg ble døpt og syns det var topp (7 år)! vil ikke kaste han inn i noe han kanskje ikke vil.. men jeg kjenner mange som døper bare pga tradisjon, og keg syns det blir litt feil..
3b@rnsmor-30* Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 begge mine er døpt. vi anser oss som kristene, men ikke såååå parktiserende da... men føler at det er lettere for barna å melde seg ut av statskirken om de ikke vil konfirmere seg i kirken, enn å måtte døpe seg i en alder av 15 år for å få lov å konfirmere seg i kirken.
Carnivale Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 Hvorfor er det lettere å melde seg ut enn å melde seg inn?
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #18 Skrevet 30. oktober 2007 lucas er døpt, mest pga at jeg synes det er en koselig tradisjon og det kan jo hende han blir kristen fordi om jeg ikke er det:)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 30. oktober 2007 #19 Skrevet 30. oktober 2007 Her er ikke snulla døpt, og vi skal heller ikke døpe vesla. Rett og slett fordi vi ikke er kristne. Skjønner ikke dem som døper selv om de begge ikke er kristne. Navnefest gadd vi ikke arrangere...familiene bor så langt vekk at det bare hadde blitt styr.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 30. oktober 2007 #20 Skrevet 30. oktober 2007 Nå vi hadde samtalen med presten så snakket han endel om det å oppdra barna i den kristne tro, og han sa det mest handlet om kjærlighet og lære barna om verdier, nestekjærlighet ol. Selv om man oppdrar barna i den kristne tro, vil ikke det si at vi må sitte og forkynne om bibelen for dem, eller sende dem på søndagsskole hver søndag.
Gjest mphs Skrevet 30. oktober 2007 #21 Skrevet 30. oktober 2007 Vi har ikke døpt første og skal heller ikke døpe neste. Men jeg har tenkt å gi de ett reelt valg slik at de vet om de har lyst til å bli døpt når de er litt eldere.
hit og dit Skrevet 30. oktober 2007 #22 Skrevet 30. oktober 2007 Om du skal oppdra barnet ditt i den kristne tro så må du inkludere bibelen jo, men å oppdra barnet etter kristne verdier trenger ikkje å inkludere den. (pirker kanskje litt for mykje i formuleringar no, men dette betyr ein del for meg). Eg skal lære barnet mitt mange verdier og vera med på å utvikle hennas evne til nestekjærlighet mykje likt det kristne idealet, men eg skal ikkje oppdra ho i den kristne tru.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #23 Skrevet 30. oktober 2007 Nei, han er ikke døpt. Vil ikke stå i kirka å love noe jeg ikke kan holde.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 30. oktober 2007 #24 Skrevet 30. oktober 2007 Inkludere bibelen ja, men du trenger ikke sitte ovenfor ditt eget barn og forkynne, det er en stor forskjell.
hit og dit Skrevet 30. oktober 2007 #25 Skrevet 30. oktober 2007 Klart det er ein stor forskjell i å inkludere å forkynne, men eg vil ikkje gjer nåken av delane og velger derfor å ikkje døype. Dersom ein døyper ungen så meiner eg at ein må enten inkludere eller forkynne fra bibelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå