spireliten Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 hvordan synes dere dette fungerer? Hva med når ungen blir større, vil han da bare bli bært siden det er det han er vant til? Folk har så lett for å si at barna blir bortskjemte av slikt. Tror nå ikke helt det selv da, men vil gjerne høre hva dere som har erfaring med dette synes. Babyer liker jo best å kjenne kroppskontakt til mor eller far.
Forskeren Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har brukt bæresjal masse, i alle fall de første 3 mnd. Han er ikke bortskjemt, men jeg har en unge som kan sitte tålmodig i bæretøy. Nå er han straks 5 mnd og jeg bruker sjal el. Ergo bæresele for det meste utendørs. Synes det er veldig praktisk når det er tungvint å ha med vogn, f.eks på bussen, fulle kjøpesenter eller på fjelltur + flyplasser. Inne er han nå flink til å ligge å leke eller sitte i vippestolen sin. Men fra han var nyfødt og de ikke trives så godt alene fikk jeg gjort mye husarbeid og baking og lek med storesøster mens han satt i sjalet. Og sjal er veldig effektivt til å roe små barn, de minste sovner som regel Også er det veldig koselig å bære dem slik (og ikke tungt))
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Vi bruker KUN bæretøy, og har ikke brukt vogna på flere måneder. Både sambo og jeg. For oss er dette en fantastisk løsning, og hver gang jeg tar frem vogna blir jeg sur, ettersom det er så mye å drasse på. Vesla trives best hos mamma eller pappa uansett. Jeg har ryggproblemer, men likevel har ikke jeg noe problem med å bære Lusket på 8 mnd en hel dag. Vi har elastisk og vevd sjal, mei tai og ringslynge. Her bruker sambo mest mei tai, og jeg mest vevd sjal. Det elastiske begynner hun å bli tung i, men vevd sjal er perfekt! Det eneste er at det er litt lang læringskurve på vevd sjal. Mei tai er lettere å lære seg:) Ellers vil jeg anbefale å melde deg inn på forumet på www.tettinntil.no Der kan du få ytterligere hjelp:) Håper dette har vært litt oppklarende (jeg tar ofte litt av når jeg snakker om bæring. Dette har vært en redning for oss nemlig!)
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Vesla vår er forresten lett å legge og ellers veldig tilfreds, så at hun er bortskjemt er bare pisspreik. Det går ikke an å skjemme bort en baby. De har heller ikke en evne til å manipulere før de blir mye større.
Herkules Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har en p å15 mndr og kan fortsatt bære ham i sjal. I det elastiske sitter han nå kun forover. Vevd sjal kan brukes både med ham mot meg og på ryggen. Det er såååå mye bedre med sjal enn å bære ham på flypl og liknende. Gutten min har alltid vært flink til å være alene, men ved sykdom og sånn så har han også blitt bært hjemme. Jeg har en veldig tillitsfull og flink gutt. så har ikke blitt skjemt bort.
Yrha Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg bærer i lommeslynge hjemme, og bæresele ute på butikker. Skal få tak i mei tai snart. Baby koser seg masse, og sovner som regel etter en liten stund. Han er bare fire mnd., så jeg har ikke erfaring utover det. Men en ting er sikkert; han elsker å ligge på gulvet og leke, og jeg tror det er fordi han ikke er så lei av det, siden jeg har bært ham en del! Det går ikke an å skjemme bort en baby. Er så LEI av å høre kjerringer fortelle meg at jeg skjemmer han bort! *grrrr*
Gjest Ut på tur Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg bruker sjalet hjemme de dagene hun er veldig brelete og uansett ville sittet på armen. ute bruker jeg når jeg ikke gidder ha vogn med, eller skal steder det er upraktisk med vogn. Jeg har dårlig rygg, kan ikke bære på magen mange timer i strekk. hun begynner jo å bli tung, men jeg har det alltid med selv når jeg har vogn, blir hun grinete vil jeg heller bære i sjal enn på armen
spireliten Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2007 Å så bra dette hørtes ut. Tror absolutt at bæresjal kunne vært noe for meg og den lille på dagtid mens pappa er på jobb. Han vil da helst bli holdt, og er endel urolig. Takk for mange gode svar:)
Paddelora Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Har en sønn på snart 6 måneder. Helt fra han var nyfødt har han ikke likt vogn, så bæreskjalet måtte bestandig brukes etter ei lita økt i vogna. Nå i de siste dagen har han derimot klart å sovne av i vogna!!! Det har faktisk ikke skjedd før! Så at de blir "avhengig" av bæretøy stemmer ikke her. Bruker jo selvfølgelig bæreskjalet ennå, og han sover godt der og!
LRMG Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg begriper ikke hvordan folk klarer seg uten! Min lille hadde et umettelig nærhetsbehov da han var helt nyfødt, og jeg har ennå til gode å se at han ikke roer seg i sjalet. Har brukt vogna kanskje 4-5 ganger på 2,5 mnd. og hver gang har den irritert meg stort fordi den er så upraktisk, og fordi jeg savner lillegutt når han forsvinner nedi der. At de blir bortskjemte av det, er det dummeste jeg hører. Man kan aldri skjemme bort en unge med nærhet og kontakt - det er bare å fylle på, så blir de trygge og glade. Tror det er en grunn til at kolikk ikke eksisterer i tradisjonelle samfunn der barn bæres kontinuerlig. Opplever i allefall min lillegutt som veldig harmonisk og avslappet - myk og god i kroppen - kan fint ligge alene i senga og sovne inn. Er også mye mindre vár for lyder - i dag sovnet han lykkelig i sjalet midt i "åpen barnehage" mens 15 barn skrålte rundt ørene hans. En annen ting jeg liker godt med bæring, er at det tillater at ungen er med på dine aktiviteter som observatør - den kan være med og oppleve lyder, lukter og inntrykk, uten at den selv står i sentrum. I løpet av en dag i sjalet, får han sett ansikter, kjent lukten av mat, tannkrem, kjent vibrasjoner fra vaskemaskinen, hengt opp ned mens jeg henger opp tøy, kjent vind og regn i ansiktet, opplevd at lyden av bilen henger sammen med synet av bilen osv. I barnevogn/seng, ligger de så mye mer isolert og får mye mindre inntrykk. Oj, nå blir jeg revet med... Men altså: Løp og kjøp!
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg hørte fryktelig mye positivt om dette bæresjalet og jeg gikk til slutt til anskaffelse av dette (det kosta det hvite ut av øya.... det er nå så). Jeg forsøkte med lillemann på 2 mnd å få lagt han til, leste bruksanvisningen og gikk på med godt mot. Det var faktisk komplett umulig å finne en god stilling til lillemann, jeg synes han lå altfor tett med hodet/ haken ned på brystkassa si, og bena for bøyd rundt kroppen min, det gikk rett og slett ikke. Det skal sies at han er en stor gutt blitt på hele 65 cm nå.... mulig han rett og slett er blitt for stor for bæresjal da? ikke vet jeg..... Uansett, dårlig kjøp som jeg aldri får brukt.
LRMG Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 mamma22aug - sjekk tettinntil.no for å finne et bæretreff der du bor. Da kan du få hjelp til å knyte riktig og få riktig plassering. Kan være litt plundrete å få til alene i starten. Han er i allefall ikke for stor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå