snene Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Var nettopp på andre legetime og det ble påvist urinveisinfeksjon.. men har ingen symptomer. Noen andre som har opplevd det? Tips til å bli kvitt det?
anne* Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Ja, jeg har det nå faktisk. Eneste symptomet var at jeg tissa bittelitt mer enn vanlig. Gravide skal behandles for det - fikk du ikke medisin?! Jeg fikk en 5dagerskur med noe penicilinaktige greier de bruker på gravide ved uvi.
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har urinveisinfeksjon uten symptomer. Var hos legen i går og da var urinprøven veldig stygg sa han. Jeg fikk penicillin, men velger å behandle det selv med å drikke mye vann og også drikke tranebærjuice, og ta tranebærkapsler. Det som er skummelt er dersom det flytter seg opp til nyrene og du får nyrebekkenbetennlse. Det er smertefullt og kan være farlig. Men det unngår du når du drikker mye, da blir bakteriene skylt ut. Liker ikke å ta penicillin. Ikke fordi jeg er gravid, men liker det ikke uansett. Så kan jeg unngå det, gjør jeg det. Jeg skal ta penicillinen dersom jeg får blødende uvi, sterke smerter eller at det går til nyrene.
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 heisann! først vil jeg bare si at UVI hos gravide er alltid symptomfritt. det er bla derfor man må ha med seg urin prøve til hver kontroll. har du høye verdier av nitritt og leucosytter i urinen MÅ den behandles med penicilin med en gang. det kan være kjempe farlig for fostertet hvis ikke. UVI kan blandt annet utvikle seg til nyrebekken betennelse som medfører sykehusopphold over lengre tid, fortidlig fødsel og ikke minst så kan det utvikkle seg til streptokokk B i kjeden og det kan faksisk barnet dø av da det blir født. mener ikke å skremme deg, men det er faktisk ganske alvorlig dette her. har man penicilin så er det faktisk en grunn til det. den medisinen man får når man er gravid er IKKE farlig for fosteret! tranebær hjelper KUN før det er påvist UVI. de 16 første ukene av svangerskapet var jeg plaget med UVI. hadde to store heste kurer med penicilin som ikke hjalp. derfor ble jeg nøye fulgt opp med ekstra kontroller hos lege og JM. etter 16 uker ble jeg kvitt det, men det har nå kommet tilbake ( er 26 uker) og blir fulgt nøye opp igjen. mitt råd til deg er at du burde gjøre som legen/JM sier. de er ikke ute etter å "skade" verken deg eller babyen din. lykke til! klem
gulda Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Dette var nytt for meg! Men da sjekker de det alltid når en har med urinprøve? Trodde alltid man fikk symptomer, men man lærer så lenge man lever.. ;o)
anne* Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Så kjedelig å høre at det ikke gir seg! Håper det kommer seg snart! Jeg fikk også beskjed om å drikke masse, og ikke ha sex i medisineringsperioden. Har også hørt om folk som ryker på en uvi rett etter intimbarbering.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 jeg fikk også nå ved siste time hos jordmor påvist 3+ på hvite blodlegmer i urinen. Hun mente at det enten kunne være uvi eller soppinfeksjon. Siden jeg ikke har noen uvi symptomer ellers men har hatt en del kløe, går jeg ut ifra at jeg har en soppinfeksjon og behandler med canesten. Trenger jeg da bekymre meg for at jeg kan ha uvi allikevel....?! Hm, får vel ringe legen min imorgen og høre om de kan sjekke urinen min da. Men er kanskje lurt at jeg venter med canestenkapselen i dag da, så ikke det kommer rester av den i urinprøven imorgen.... Hmm, visste heller ikke at man kan ha uvi uten symptomer gitt...
anne* Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Synes også det er litt skummelt at en ikke får symptomer. La oss si en får en uvi rett etter en kontroll, og så går en 4 uker før en testes igjen. Hvis en tisser litt mer enn ellers (uvi fører jo ofte til økt vannlating) så blir en jo fort dehydrert i tillegg til at en forverrer uvien fordi en ikke får i seg nok vann:-( Skal vel ikke stresse med dette, men blir jo fort til at en tenker på det når en har klart å pådra seg en uvi.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 til "aurora*prøver igjen*" Legen gir deg ikke medisiner på tull!!!!! Og du kan få nyrebekkenbetennelse selv om du drikker til du spyr!!!! Å prøve å medisinere seg sjøl for UVI når legen skriver ut medisin er kanskje ikke så farlig når du ikke er gravid - når du er gravid vil jeg si at du tar en unødvendig sjanse. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse en gang, det førte til 4 dager på sykehus med intravenøse medisiner. 2 ukers hestekur etterpå og 1 mnd etterbehandling med lavdose antibiotika. og ja - nå prøver jeg å skremme deg....
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg holder meg til vann og tranebær. Du er litt feilinformert Lullen... UVI hos gravide kan gi symptomer så det holder, men KAN også være symptomfritt. Det er ikke bare derfor man har med urinprøve, men det er én av tingene som blir sjekket. Det sjekkes også for eggehvite og sukker. Tranebær hjelper også etter påvist UVI. Det påvirker slimhinnen i blære og urinveier slik at bakteriene ikke klarer å sette seg fast og dermed blir skylt ut når man drikker. De bakteriene som gir uvi må nemlig sitte fast i blæreveggen for å kunne formere seg, når de ikke klarer det, blir det ikke grunnlag for videre oppblomstring. Og jeg har ALDRI hørt om noe foster/baby som har dødd av at moren har hatt uvi. Uvi er noe som de fleste gravide får en eller flere ganger i løpet av svangerskapet. Nå synes jeg du er ganske langt ut på "worst case scenario", en slik uttalelse som du skriver her er ikke egnet til annet enn å skremme livskiten av blivende mødre. I mitt første svangerskap hadde jeg uvi så mange ganger at jeg ikke har tall på det. Jeg fikk penicillin hver eneste gang og jeg fulgte opp kurene til punkt og prikke. Likevel fikk jeg det på ny og på ny. Jeg hadde nyrebekkenbetennelse seks ganger. Flere av gangene var jeg alvorlig syk, men ikke en eneste gang ble jeg innlagt på sykehus. Jeg fikk bare mer penicillin. Jeg tror jeg var innom alle de typene penicillin som det er mulig å gi for urinveisinfeksjoner. Virkningen var kortvarig. Og jeg hadde UVI da jeg fødte min datter, var ikke en eneste en av helsepersonellet som lettet på et øyebryn av den grunnen... Til Anonym 14:34 : Jeg er ikke lettskremt så det kan du bare glemme. Det eneste du oppnår er å skremme alle dem som ikke er så erfarne at de klarer å tenke helt rasjonelt og dermed lar seg skremme. Det er ikke noe godt når man blir engstelig for noe som er så vanlig som uvi. Jeg har en nyrefeil som jeg er operert for, har blitt fulgt opp i alle ender av urolog så jeg er rimelig trygg på at måten jeg handler på skader hverken meg eller barnet. Dette er mitt tredje barn og som du kan lese ovenfor her var jeg svært plaget i mitt første svangerskap, penicillinen til tross. Mitt andre svangerskap begynte som det første, jeg fikk uvi med en gang. Men nå hadde jeg kontakt med homeopat og behandlet meg selv slik jeg gjør nå. Måtte ikke ha penicillin en eneste gang, og fikk ikke nyrebekkenbetennelse en eneste gang heller. Så hva som er best for akkurat meg er jeg faktisk erfaren nok til å avgjøre selv. Men jeg synes det er leit at dere klarer å skremme så mange andre med hysteriske innlegg. Men jeg har aldri påstått at andre skal gjøre som meg. Det må hver enkelt finne ut av selv. Men akkurat jeg liker ikke å bruke penicillin når jeg kan løse det på en annen måte.
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Og en ting til til dere som stoler blindt på at legen vet best. Da jeg hadde nyrebekkenbetennelse i 8.mnd og ble kjørt til legevakten med høy feber, sterke smerter og pusteproblemer, fikk jeg utskrevet medisiner i så høye doser at jeg ikke turte ta det før jeg hadde sjekket med fastlegen min mandagen etter (dette var fredag kveld). Da fastlegen min hørte hvilken medisin jeg hadde fått, og hvilke doser som var foreskrevet var hans reaksjon: Herregud det var bra du ikke tok det, det er nok til å ta livet av både deg og babyen. Så... ikke stol blindt på leger og at de alltid vet hva som er best. Jeg velger alltid å tenke selv, i tillegg til at jeg hører hva lege mener.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Sist jeg var hos jordmor fikk jeg masse utslag på stix:nitritt, leuk og prot, ho sendte meg til legen hvor de bare fikk litt utslag på leuk, men fikk en pencilinkur på 5 dager, selexid tbl.eneste symptom var at jeg måtte ofte på do men lite urin kom ut...dette har blitt bedre etter kuren. Lurt når har uvi og drikke masse appelsinjuce, da dette surner miljøt for bakteriene der nede...noe i den duren har jeg lært.. Jeg er jo lit skremt av det dere forteller da, har hørt om de streptokokk b, .jeg spurte jordmor om uvi er farlig for babyen fordi jeg visste jo ikke hvor lenge jeg har gått med det, men ho sa det ikke er farlig for babyen og da stoler jeg på det, gårjo ut i fra at jordmødre vet hva de prater om? og legen sendte urinprøven til dyrkning, og da jeg ikke har hørt noe så går jeg jo utifra ingenting farlig er funnet der ellers hadde de jo ringt og sagt i fra evt forandret antibiotika.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg kan ikke si noe annet en HERREGUD når jeg leser innlegget ditt. jeg har hatt kronisk uvi i 3 år å vet hva jeg snakker om å viss du påstår at tranebær kurerer en skikkelig uvi så er du på blåbærtur. vil da også påstå at en kraftig uvi har du aldri hatt for det er fysisk umulig å bli kvitt det på den måten! nå skal du faktisk tenke på babyens beste å ikke ditt eget "medisinhyster"!!! Homeopater er foresten også bare humbugg så viss det du fikk av han funket vil jeg påstå at du er et prakteksempel på "plaseboeffekten". Jeg blir seriøst rasende når jeg leser det du skriver! En SKAL høre på legen og ta medisinene en får. med mindre du er lege er det siste du bør gjøre å drive med "selvhelbreding". Du sier at noen av di andre innleggene bare er skremsel, men en SKAL bli skremt nettopp fordi en uvi MÅ behandles straks! dette er ikke bakterier en leker doktor med. det kan faktisk forårsåke nyresvikt å det er ikke skremsel men 100% fakta at skjer dersom en ikke behandler umiddelbart!!!!!!! Så jør hva du vil men vil kalle deg ganske dum. sorry.
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg tror du skal lære deg å lese skikkelig før du angriper noen... Jeg skrev i mitt første innlegg: penicillin tar jeg dersom jeg får smerter, blødende uvi, eller nyrebekkenbetennelse.' Dersom du har problemer med å forstå hva jeg mener med det kan jeg gi deg en teskjeversjon av den setningen: Dersom jeg kjenner at jeg har noe kraftigere enn en lett uvi, tar jeg penicillin. MEN IKKE FØR!!! Jeg har desverre mye erfaring med uvi, både som gravid og som ikke gravid. Det er leit å høre at din uvi har blitt kronisk, men da har det kanskje noe med at den måten du har blitt behandlet på ikke har fungert riktig? For å være ærlig så virker du ganske hysterisk på meg. Så før du anklager meg for å være hysterisk må du nok roe deg ned noen hakk selv. Når det gjelder homeopati og den diskusjonen, er jeg av den oppfatning at jeg driter i hvorfor det virker, bare det virker. Placebo eller ikke placebo... Min sønn fikk forurenset fostervann i lungene under fødselen og fikk dermed en lei bronkitt som ikke ville gi seg. Til tross for gjentatte penicillinkurer... Det gikk så langt at han ble utredet på sykehus pga pusteproblemene, da var han ti mnd. Han ble da satt på astmamedisin, sånn i tilfelle var legens argument. Jeg ønsket ikke å gi han mer medisiner så jeg tok han til homeopaten min, som forøvrig også er utdannet lege. Og gjett hva, han ble frisk. Kanskje det var meg som trodde han frisk.... Men det bryr ikke jeg meg om, for han ble frisk. Hvorfor mener du at leger kan drive med selvhelbreding, men ikke jeg...? Jeg gjør vel akkurat som jeg vil med min egen kropp. Og ikke svarten om noen lege skal få putte kroppen min full av medisiner jeg ikke trenger. Og en liten opplysning til deg, det er egentlig hemmelig men jeg skal fortelle deg det likevel: Jeg har hatt nyresvikt. Høyre nyre fungerte bare 30%, og venstre nyre fungerte halvveis. Og kan du gjette når dette skjedde. Jo, riktig, på den tia jeg var flink pike og spiste alle pillene som legen min ga meg. Så ikke kom her og snakk til meg om å bli rasende, da avslører du bare din egen uvitenhet/umodenhet. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har levd hele mitt liv med nyresykdom og piller. Ordentlig skikk på helsa mi fikk jeg ikke før jeg slutta med de evindelige penicillinkurene og begynte å ta vare på meg selv på en naturlig måte. Nei, jeg velger å tenke selv. Og jeg mener fortsatt at dersom man har en liten uvi, som er de uten symptomer, så kan man klare seg uten penicillin!! Men det er nå min mening.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har hatt UVI før jeg ble gravid, da var det ganske vondt. Etter at jeg ble gravid har jeg vært veldig plaget av UVI, har vell så og si hatt det siden jeg var to mnd på vei. Det jeg kan si er at jeg har dobbelt så vondt nå enn før jeg ble gravid, så å si at gravide bare har symptomfri UVI er bare tull!! Penicillin som er "beregnet" for gravide er ikke farlig å ta, men dersom man går med ubehandlet UVI kan det faktisk være farlig for barnet- det sier egentlig seg selv siden det ikke er bra å ha UVI i utgangspunktet.. Men selvfølgelig, alle har sin egen mening
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har aldri ment at man ikke skal behandle UVI. Men jeg behandler uvi med å drikke mye og ta tranebær. Det er min behandling... Anonym 17:15 skriver: "det kan faktisk forårsåke nyresvikt å det er ikke skremsel men 100% fakta at skjer dersom en ikke behandler umiddelbart!!!!!!! " Jeg skulle likt å visst hvor du har hentet den statistikken fra. 100% fakta, det var da en veldig stor risiko. Og hva mener du med umiddelbar behandling? Når det går mellom 4 og 6 uker mellom hver kontroll for en gravid kvinne, hva hvis hun får uvi rett etter at hun har vært på kontroll, og blir gående med den i 6 uker før hun får påvist den hos legen? Vil hun helt sikkert få nyresvikt da?? Hadde det vært så farlig som du sier, ville alle gravide kvinner bli utstyrt med et hjemmetestsett for å sjekke urinen sin hver dag. For nyresvikt er ikke noe særlig for babyen altså. Og da ville nok jeg ikke hatt nyrer igjen, for jeg behandler alltid min uvi slik, gravid eller ikke gravid. Dessuten ville det vært langt flere gravide som får nyresvikt da. Og så trenger du ikke si sorry for at du synes jeg er dum for jeg tar meg ikke så veldig nær av det. Når man diskuterer noe, er det egentlig ikke så veldig intelligent å kalle sin meningsmotstander for dum. Det blir litt sånn at "min pappa er sterkere enn din pappa"...
sydilla Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 jeg forstår at du har gode grunner for å behandle deg sjøl på den måten du gjør - og det er ditt valg. Men jeg syns du skal være forsiktig med å bruke din måte å gjøre det på som et eksempel som burde gjelde andre. Det er en grunn til at de tester oss for UVI hver gang, og belive me - leger skriver ikke ut medisin til gravide hvis det ikke er påkrevet. Jeg hadde symptomer på UVI og utslag på test og fikk ikke medisin men beskjed om å prøve å drikke mye og og suredrikker (tranebær og appelsin) og ta ny test om en uke. Andre ganger har jeg fått medisin med en gang fordi infeksjonen hadde kommet langt. Nå sist hadde jeg litt utslag på testen uten at det ble nevnt en gang - så jeg stoler på legen og får jeg jeg medisin så tar jeg den...
Jordbæret <3 Skrevet 30. oktober 2007 #18 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg svarte HI med å si at jeg hadde opplevd det samme som henne, altså uvi uten symptomer. Og så sa jeg at JEG velger å ikke ta penicillin. Jeg har aldri sagt at andre skal gjøre det samme. Men jeg synes det er idioti når noen påstår at man kan få nyresvikt av en uvi som ikke blir behandlet umiddelbart. Det er ikke saklig informasjon, men synsing som ikke er godt for noe. Jeg har hele tiden sagt at JEG velger å ikke ta penicillin så lenge det er en lett uvi. Og da kan jeg jo understreke at jeg snakker om en LETT uvi. Leger er bare mennesker de også og de kan godt finne på å skrive ut medisiner til gravide så vel som andre, også når det ikke egentlig er påkrevet. Også blant leger hersker det forskjellige meninger om når noe må behandles med medisin, og når man skal la kroppen ordne opp selv. Jeg velger å ikke stole blindt på legen, men tenke selv også. Det har jeg berget et barn på. Et barn som legen ville ha tatt livet av dersom jeg hadde tatt medisinen som han skrev ut til meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå