Gå til innhold

Bytte yrke til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner meg 100 % igjen i innlegget til Lillemor & jeg "Føler jeg har tatt feil utdanning - hjelp!"

Jeg har vært hjemme et år med første barnet mitt og er nå tilbake i jobb. Min drøm som liten var alltid at jeg ville blir jordmor. Men da jeg ble eldre seiret "fornuften" og jeg valgte et annet yrke som ikke innebar turnus og med høyere lønn. Etter at jeg selv lå på fødestuen for et år siden har jeg ikke klart å slippe tanken på at det var jordmor jeg ville bli. Mannen min er ikke så glad i tanken på turnusarbeid og lavere lønn og mener jeg skal holde ut der jeg er. Men eg klarer ikke slå meg til ro med at jeg skal jobbe et helt liv på kontor når jeg så gjerne ville vært i omsorgsbransjen. Så klart, det er vel ikke noe dans på roser i helsevesenet, men det lokker veldig!!

I min tidsplan vil jeg evt kunne starte utdanningen høsten -09, og vil da være ferdig utdannet som jordmor inkl et års praksis i 2015 og være 35 år!! Så spørsmålet er om jeg orker så mange år med utdanning, et liv på studielån, lav inntekt, lesing, eksamener og ende opp med enda mer studielån, turnusvakter og lavere inntekt??

Hva skal jeg gjøre??

Hilsen fortvilet over jobbsituasjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre hva du føler for!!

Dersom du ikke liker deg på skolen så måå du ikke fullføre..

Jeg har også tenkt å bli jordmor, skal starte sykepleierskolen til høsten.

Nå er jeg "bare" 21 år, men du har jo i forskjell til meg allerede en utdanning å falle tilbake på dersom jordmor ikke er noe for deg alikevel.!!

Husk at du ska jobbe i mange mange år, så om du tar noen år tl med utdanning, så er det noe du faktisk kommer til å tjen på senere ( Trivselsmessig)

Skrevet

opps, det skulle ikke bli anonym på svaret..

Skrevet

Hei,

godt å se at jeg ikke er den eneste som tenker sånn :) Jeg har alltid vært skoleflink og fått høre at jeg måtte bruke evnene mine, så da tenkte jeg først og fremst på karriere innen oljebransjen/kontorjobber da jeg valgte utdannelse. Men som jeg skrev i mitt andre innlegg så klarer jeg ikke slå meg til ro med at det er det rette valget jeg har tatt. Skulle bare ønske jeg kunne være 100 % sikker på at det er jordmor jeg vil bli før jeg eventuelt går i gang, for jeg har jo ikke bare meg selv å tenke på lenger så det vil bli noen magre år mens jeg studerer. Og lurer også litt på hvor jeg skal finne motivasjonen til å sitte såpass mange år på skolebenken etter å ha studert en del år allerede. Tror jeg for min del skal tenke meg om en stund til, og så søke sykepleien nå til våren med eventuelt oppstart i agugust 08. Vet jeg kommer inn der i hvert fall.. skulle ønske at jordmor var en egen utdanning, nå er det så kronglete på en måte, med sykepleie først, så minst et års praksis før man tar jordmor..

Har vel egentlig ingen konkrete råd å gi annet enn jeg vet hvordan du har det. Håper vi finner ut av det begge to :o)

• 2 måneder senere...
Skrevet

hei!

jeg syns du skal følge dine lyster og ønsker. det er viktig at man trives med den jobben man har, man tilbringer tross alt mange mange timer i uka på jobb.

selv har jeg også alltid villet bli jordmor, og jeg valgte derfor den veien da jeg begynte på utdanningen min.

nå har jeg jobbet som jordmor i 2 år, og angrer ikke et sekund:D...

selv om det innebar mange år på skolebenken, studielån og praksik.

det er en veldig krevende, selvstendig og til tider veldig tøff jobb, og turnusarbeid er tungt når man har små barn. Men som sagt er det viktig at man trives med det man gjør.

jeg har ikke angret EN dag, og jobben gir meg utrolig mye!

go fore it, det finnes ikke noe bedre enn å være jordmor, ta imot små barn og hjelpe dem fram til livet. fantastisk!!!

lykke til med valget ditt!

klem

Skrevet

Hyggelig å få svar av en som er jordmor :-) Så heldig du er forresten som har en så flott jobb :o)

Vet du noe om hvordan arbeidsmarkedet for jordmødre er? Kan du si litt om jordmorstudiet, er ikke det ganske krevende? Studerte du mens du hadde barn eller? Litt nysgjerrig bare..

Jeg vurderer sterkt å ta sykepleien til høsten, man lever bare en gang og det å bli jordmor har alltid vært drømmen min. Så da tror jeg jeg må følge den. Blir spennende :-)

Skrevet

Hvis det er din drøm, og du har mulighet til det - gjør det! Bedre det enn å angre senere! Dessuten er ikke sykepleierutdanninga tung, det er mye praksis og teorien er ikke akkurat vanskelig hvis du er skoleflink og passelig oppegående (mye man kan tenke seg fram til v.h.a sunn fornuft).

Skrevet

Takk for hyggelig svar :-)

Jeg har alltid vært skoleflink og tatt ting lett, i tillegg til at jeg har noen års erfaring som student, det er jo en fordel. Ser for meg at det kan bli en liten utfordring å studere med barn, men det krever jo egentlig bare desto mer selvdisiplin og strukturert jobbing fra min side. Ser uansett frem til å komme i gang, er egentlig 99 % sikker nå og har støtte fra mannen og alt, helt supert :-) Tror jeg ville angre senere i livet hvis ikke jeg gjør dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...