Gå til innhold

Nakkefold scanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er der noen som har været på det?

Er det vanlig UL bare mye tidligere? Innvendig Ul, utvendig? Når får en denne UL, uke 12?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du hadde fått flere svar inne på "gravid moden alder"? Der er det flere som har tatt testen vet jeg.

Men jeg kan forsøke å svare deg. Har selv tatt denne prøven.

Nakkefold- og nesebensmåling blir foretatt ved en såkalt duo-test av spesialutdannede gyn eller JM. Denne testen tilbys gravide kvinner over 38 år etter samtale med genetiker. Legen du går til i svangerskapet henviser deg til genetisk veiledning.

Man tar en blodprøve (som måler hormonverdier), måler nakkefold og neseben med ul (nakkefold skal være minst mulig, og neseben størst mulig), og regner ut en SANNSYNLIGHET for kromosonfeil ut fra din alder. Testen tas vanligvis mellom uke 8 og 13+6. Blodprøven kan tas fra uke 8, mens ul tas mellom uke 10 og 13+6. (Etter uke 13+6 er det vanskelig å måle nakkefold fordi den da nesten alltid er borte uansett om der er feil på fosteret eller ikke.)

Jeg tok testen i uke 12 ca, og det var utvendig ul. Tror de fleste gyn begynner med utvendig ul i uke 10-12, livmor må over symfysen før man kan ta den utvendig, og det skjer i denne tiden ca.

Håper jeg har svart deg på det du lurte på.

Lykke til.

Skrevet

Takk for bra svar. Vidste ikke der var noget gravid-i-moden-alder-forum. Ny her, men får komme meg inn der.

Må og få bestilt time hos legen og høre hva han har og si om denne duo-test. Har ikke været på første kontroll ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...