Gå til innhold

Litt hjertesukk etter vektkommentar fra svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerforeldrene mine var på besøk i helgen, hadde ikke sett de på 3 måneder.

Jeg er nå høygradvid i uke 37 og har lagt på meg ca 14 kg og har 2 på ødem, dvs en del vann i kroppen. I utgangspunktet har jeg normalvekt.

Og hva sier så svigermor nesten med en gang hun har kommet innefor døren :

"Så mye du har lagt på deg"!

Jeg ble nesten målløs. Hun kunne jo heller for eksempel sagt at jeg hadde fått en fin mage.

Litt senere på dagen sa hun, "Jeg la på meg 8 kilo når jeg gikk gravid med "Per" (min sambo) og når jeg ble skrevet ut av sykhuset veide jeg 48 kilo igjen".

Var ikke det veldig unødvendig å si?

En annen gang sa hun (når jeg ikke var gravid):

"Jeg synes dere har gått ned litt begge to" til sambo og meg.

(Ment som et kompliment virket det som.)

Da ble jeg også helt paff, sambo har lagt på seg litt siden han var "ung", men selv har jeg alltid hatt en stabil vekt og aldri sett på meg selv som overvektig.

Svigermor er selv veldig tynn, men er i dårlig fysisk form og røyker mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, skjønner godt at du reagerte på det! Men det var nok helt sikkert ikke så vondt ment som det var sagt! =0)Noen (blant annet svigermødre og mødre) tenker ikke alltid like godt gjennom det de skal si, først.....tro meg, det vet jeg alt om!

Du får trøste deg med at vi er nok mange her inne som hadde reagert nøyaktig på samme måte som deg!

Skrevet

Jeg personlig har gitt opp når sånne kommentarer kommer. Noen har ikke helt utviklete antenner, sånn er det bare:-)

Rart egentlig, at enkelte alltid skal kommentere kroppen til andre mennesker..

Skrevet

Jepp sånn ahr jeg d å... bestemora til samboer og veninnene hennes... =( de sier å gud så troll tjukk du har blitt...de mener ik nå vondt men faen har lyst å smekke de gamle kjerringene litt ja..=)

Skrevet

der ikke alene der nei!

fått høre at"nå begynner du å bli stor altså!" osv.. men det er bare magen min som er stor! man ser det ikke på meg bakfra! har lagt på meg 10 kg, og alt er forran... (og litt på låra da...)

men er ikke gøy å høre nei....

Skrevet

hei,

har selv faatt lignende kommentarer fra min sviger"heks" :) men da var jeg bare i uke 15, og hadde lagt paa meg 5 kg, alt var forann, men hun sa ogsaa: my god you are HUGE!!! enten er det tvillinger eller saa er du lengre paa vei enn du tror du er. hun tok feil, hadde rett termin og bare 1 baby pa ul, og dette kommer fra svigers som er en jordmor som ikke har foedt barn selv.. huff, de kan vaere skikkelig slitsomme naar de kommer med slike saarende kommentarer! tror det er 'manualen' dems desverre, aa vaere drittkjerringer inniblandt!

du kan troeste deg med at du ikke er alene, for aa si det saann!!

opp med humoeret!! er sikker paa at du ser straalende vakker ut!! akkurat slik som en gravid jente skal se ut:)

Skrevet

Kjærring! Det er utrolig mange som er opptatt av vekt, både egen og andres, og må kommentere det når de har mulighet som f.eks når noen er gravide. Min samboers mormor har i årevis slengt rundt seg med sårende kommentarer til familiemedlemmer når de har avviket 1 gram fra vekta si. Hun virker nesten skuffa over at jeg ikke har blitt en stor gravid dame, men bare har lagt på meg på magen.

Skrevet

Sånne kommentarer som det der er bare så utrolig unødvendige - men dessverre så altfor vanlig når man er gravid.

Det virker som at bare fordi man er gravid, så gir det folk rett til å kommentere kropp og fasong (for ikke å snakke om å ta på oss - aldri stryker vel folk oss på kroppen når vi ikke er gravide, men når vi er det, så er det liksom helt greit).

Nei, privatsfæren blir virkelig invadert endel ganger i løpet av et svangerskap.

Skrevet

ja det var jo helt unødvendig å si. Noen tenker bare ikke. Jeg har en bestefar og bestemor som er helt ekstrem på å kommentere vekta/utseende på folk. Min bestefar greier å si til min 16-årige lillesøster at hun har lagt på seg mye (og det har hun ikke!). Er jo farlig å si slikt til en tenåring. Han har også kommentert min manns vekt. Er jo bare helt utrolig. (+ meg flere ganger)

Jeg selv opplever at folk kommenterer at de synes jeg har liten mage til å være i 7 måned. Blir jo nesten litt bekymret jeg når jeg får slike kommentarer. Ligger akkurat på gjennomsnittet og har lagt på meg 10kg, så jeg vet vel at jeg er helt normal, men de trenger vel ikke kommentere slikt. Kan de ikke bare si for en flott mage! eller no?

Det virker som om noen er ekstremt opptatt av vekt. Er vel mye bedre at en er frisk og sunn og føler seg vel med seg selv.

Skrevet

hvorfor skal så mange svigemødre kritisere svigerdattern dems spørr jeg...???

de kan jo ikke forvente at de har sønnen hos seg 24 timer i døgnet når han har fått familie...må jo ligge noe der tror jeg da..

hvorfor er det ikke sånn den andre veien tro? at min mamma skal liksom kritisere min samboer?? for den veien hører man skjelden om..

ikke det at jeg har en slik svigemor som HI har, men sist vi var på besøk i sept så spurte hun ingen ting hvordan jeg hadde det eller at jeg hadde fått en fin mage...(hadde ikke stor mage til å være i uke 28 den gang)

men hadde svigermor sagt at jeg hadde blitt tjukk da hadde jeg slått tilbake tror jeg...!!

Skrevet

tror jeg er veldig heldig med svigermor, jeg:) ser henne kanskje annen hver maaned, og hun kommenterer alltid hvor flott jeg ser ut gravid, saerlig siden hun vet jeg er utilpass med at kroppen har forandret seg saa mye! verdens hyggeligste dame:)

Skrevet

ikke ta det inn over deg.

8 kg er lite, det er anbefalt minst 10. 14 er ikke mye.

dessuten kommer det jo ann på kroppsbygning hvor mye man legger på seg, og så har vann mye å si (og det er jo ikke noe man kan noe for). Jeg er i uke 36 og har lagt på meg 25 kg! Jeg har masse vann i kroppen men også lagt på meg en del fett, synes jeg er feit selv. men det driter jeg nå i. jeg er gravid og det er derfor jeg har lagt på meg, til tross for at jeg har et sunt kosthold, ikke spiser mye og trener. så da blir det nå som det blir uten at jeg kan noe for det.

du får heller svare henne å si at du ikke har lagt på deg unormalt mye, og at 8 kg er heller unormalt lite.

Skrevet

Du er ei flott høygravid kvinne! Vær stolt av deg selv. Det er lett å være misunnelig på yngre, fruktsommelige kvinner. Ha overbærenhet. Det er ikke lett å være en røykende, gammel stælk!

Skrevet

Vet du ka? - Alle i hele verden er opphengt i vekt og utseende, vi som venter baby og! Herregud ingen vil se ut som feite ekle troll. Men hør her , vi e gravid og ernærer to kropper. Gi faen i å sleng med kjeften! Du må ikke være redd for å gi igjen m samme mynt til ho svogermora di og sett deg i respekt. INGEN kommer til meg og sier noe selv om jeg vet jeg er 20kg over det jeg vanligvis er men nå føder jeg snart 2 baby på under 2 år, jeg ser da vel selv hvordan jeg ser ut!! Blir sinna jeg av sånt som dette....Lykke til

Skrevet

sorry og si det.. men herregud for en svigermor du har... hehe.... eg hadde gitt henne beskjed... frekk er hun!

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme, min stesvigermor sa da jeg var halveis at; Å for en enormt diger mage du har, jeg har aldri sett en så stor mage. det må være unormalt.. Selv var jeg tynn som ei flis - ja folk kunne ikke se det på meg osv.

Hun kom på besøk på en uheldig dag. Dvs jeg klarte ikke å holde reaksjonen inne. så jeg utbrøt at jeg var DRITT LEI AV FOLK SOM SKULLE KOMMENTERE MAGEN MIN- HVORDAN TOR DU AT DET FØLES Å HØRE SÅNT!?

Uff...da svigermor ble helt knust.. Hun hadde ikke ment det vondt i det hele tatt, hun bare bablet som hun pleier.

Hun var faktisk lei seg i flere mi\nd etterpå . Fikk antagelig sjokk også - ettersom jeg vansligvis er en smiliende hyggelig person. Men det er disse hormonene.

Etterhvert tok hun det opp med familiemedlemmer - fordi hun var lei seg. da fikk hun passet enda mer påskrevet, fordi hun hele tiden har vært litt vel mye opptatt av vekt/slank kropp.

Hun er selv en flott dame, utenpå og inni. Hun tenkte bare ikke på hva hun sa.. Det er mange som går rundt å ikke tenker over at det de sier ikke nødvendigvis blir tatt godt imot. Spesielt hvir de er av den skravlete sorten. Filtret er da for lengst tetnet til liksom ;-)

Hovedinnlegger: Slapp av 14 kg er helt normalt og ingenting å bekymre seg over. Er du så heldig at du ammer - vil du antagelig gå ned mer enn de kg det første halvåret. Det er nemlig godt å ha noe å tære på når ammingen setter igang.

hev deg over svigermor - gled deg over den flotte gravide kroppen din. For den er FLOTT - den virker - du er fruktbar!

ha en god dag videre :-)

Skrevet

Hadde selv en venninne som var hysterisk redd for å bli stor under graviditeten. Hun trente 5-6 ganger i uken i tillegg til turer. Var liten og nett hele veien. Babyen som kom ut var også veldig liten og VELDIG aktiv fra starten. Virker faktisk stresset den dag i dag 5 år gammel.

Aner ikke om det er fordi moren var stresset og treningsnarkoman under svangerskapet, men har en misstanke om nettop det.

Da hun bar sitt førstebarn, var hun langt roligere, gikk opp mer og tok livet mer med ro. den datteren er mye mer harmonsik i dag.

Det er mange faktorer som spiller inn. Tror bare ikke det er sundt å slanke seg underveis - det er bedre å leve normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...