maibaby-Ingrid2008 Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 altså en fest der den gravide får gaver til babyen av venninner og kvinnelige familiemedlemmer. Er det vanlig i Norge/der du bor? Hvem ber man, familie og venner eller bare venner? Hvem skal arrangere for den gravide?
babyprincess Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 hei og hopp, jeg har nettopp vært i baby shower. Der var det surprise for den gravide. Det var søstrene og gubben som planlagte. De hadde det hos foreldrene. Familie og venner ble invitert der. Men hadde en annen venninne som var i en babyshower hvor bare venninnene var.
line_n & sara Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 neei...vi bor jo i norge! hvorfor adoptere alle tradisjoner fra usa? hva er neste? thanksgiving? 4.juli?
power puff Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Her hos oss er det vanlig. de jeg har blitt bedt i har det kun vært venninner. Fikk servert litt lett mat og alle hadde med en liten gave. Veldig koselig synes jeg :0)
aprilspøk Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Har aldri hørt om det her til lands... Men er akkurat invitert til noe lignende nå. Koselig da!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 veldig vanlig blandt de jeg kjenner. hadde en tidligere i år,overraskelse for den gravide,inviterte de nærmeste venninnene og damene i nærmeste familie. var kjempe hyggelig. er det så grusomt å ta etter usa?er vel littforskjell på å feire en vi kjenner og å feire frigjøringsdagen til et annet kontinent??...ikke helt med jeg nå. den gravide ble hvertfall veldig glad for oppmerksomheten etter et kjipt svangerskap.synes det er koselig å glede andre jeg da men.....
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Dette er ting som blir skapt for at butikkene skal tjene mer penger... Vi kjenner ingen som har baby shower. Vanlig å sende/gi en gave etter at babyen er født.
Frk. Arwen Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har ei venninne som er gravid i uke 18 nå, og har veldig lyst til å overraske henne med en babyshower :-) men hvor langt ut i svangerskapet er det vanlig å arrangere en slik fest?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 butikkene? vi kjøpte inn mat(alle må jo ha mat) og gave til babyen gir man vel uansett? hmmm...jaja.koselig var det hvertfall. håper noen holder shower for meg hvis jeg blir gravid;-)
yvve73 Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Dette er ikke vanlig der jeg kommer fra. Vet bare om en person som har "fått" dette, og det er søsteren min.( he he). Her er det mest vanlig å komme på visitt etter fødsel, og ha med seg noe til babyen. Regner ikke med at det er meningen at man skal gi noe til babyen både før og etter fødsel.
Linaria Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har aldri hørt om noen som har det i det hele tatt. Ser heller ikke helt poenget med det. I norge er det jo vanlig at man gir gaver til mor og barn før ungen kommer/rett etter den er født uansett. Man får jo av alt som kryper og går... arbeidsplassen samler inn penger til gave, naboer gir ofte en liten ting (hvertfall hvis man har vært naboer en stund), venner og familie gir "selvsagt". Hvis man skal arangere babyshower, blir det litt å tvinge folk til å gi, føler jeg. Babyshower er jo "gavedryss-fest". Kanskje amerikanere ikke liker å gi uten at de er garantert å få noe tilbake (en fest og god mat)? Jeg liker hvertfall at folk gir som vil gi, og når de selv ønsker å gi. Oppmerksomhet blir det også mer en nok av, hvertfall for mitt vedkommende. Jeg er bare i uke 14 og allerede er nesten alt utstyr i boks, dvs, det er ikke kjøpt, men besteforeldrene ønsker å betale for det, så vi kan stikke når som helst og handle (venter til ca uke 30 tror jeg), har dessuten fått ganske mye små klær (har byttet inn en del i størelse 50 allerede). Det eneste jeg har kjøpt selv er 3 hvite ullbodyer i størelse 56 (var på salg), og et elastisk bæresjal. Vet at jeg er ekstremt heldig, men de fleste får altså uansett ganske mye ting til babyen. Omgivelsene gir etter hvor nært de kommer til å stå babyen, og etter hvor god råd de har. Tanten min er uføretrygdet, og kunne ikke gi datteren sin noen store ting da hennes barnebarn ble født. Men hun strikket som en gal hele svangerskapet gjennom. Dattersønnen hennes (1 uke gammel nå), har hauger av kjempefine, gode, varme klær. Mer enn nok til å komme seg igjennom den første vinteren...
Linaria Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Selvsagt gir man bare en gave... med mindre man ønsker å gi to da Men ofte blir det vel mer, hvertfall fra nære omgivelser. I mitt tilfelle vil f.eks både jeg og faren har fødselsdag før ungen kommer. Og i tillegg er det jul først. Så det spørs om ikke det blir en del gaver da som egentlig er til babyen.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Synes egentlig mange av dere gravide virker ganske bortskjemte... får masse oppmerksomhet og alt dere trenger...jaja,da er det jo ikke noe stress... jeg for min del er vant til å ha kosekvelder med venninner hver uke,så blir vel litt sånn når den tid kommer,ikke noe stress,bare hygge. man MÅ ikke ha med gave,har heller aldri brukt navnet "gave-dryss". sikkert mange forskjellige måter å gjøre det på. svigerinnen min ble kjempe glad for sin fest,de bor litt ugunstig til så satt myyye alene de siste mnd. kanskje det er sånn at hvis man sliter med å bli gravid så vil man gjøre mest ut av svangerskapet?ikke vet jeg.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Det var da voldsomt til generalisering? "Dere gravide?" Jeg er(dessverre) ikke bortskjemt med haugevis av gaver/få ting til baby. Jeg skal få låne en vugge av en venninne og ellers må vi nok stå for alt selv. Hvis noen har lyst til å arrangere en "babydusj" for meg og magen så sier jeg JA TAKK!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 det står mange av dere gravide,ikke alle gravide.
Fru Lillamum Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 I uke 34 ble jeg overrasket med babyshower hjemme hos meg. Da var det min søster, en venninne og gubben som hadde planlagt dette. Søs lagde en gryterett og spurte noen venninner om de kunne bake litt. Vi ble 10 stk og alle hadde med seg en liten ting til babyen. Hun hadde spurt om de ikke kunne ha med seg en bok som vi hadde når vi var små etc. og mange kom med bøker. klær får man jo så mye av. De kom i fire tiden og de første reiste i 8 tiden. så de ble ikke så lenge, men hadde en kjempekoselig kveld. Butikkene tjener jo ikke noe på dette slik som halloween og Valentine, men syns det er kjempekoselig at noen bryr seg til og stelle i stand noe slikt for meg.
Mamsen til Pjokken Skrevet 30. oktober 2007 #18 Skrevet 30. oktober 2007 Her i landet er vi jo så overtroiske at vi ikke vi gi eller få gaver til babyen før fødselen er over og alt er i orden. Babyshower er jo istedet for gaver etter fødsel, så det blir jo ikke mer jippo fra handelsstanden. Syns det er koselig jeg, men er ikke heller sånn at jeg savner det her i Norge. Ellers så er det mest vanlig at det er venninner av den gravide som arrangerer den og er der.
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #19 Skrevet 30. oktober 2007 Hei:o) Ei venninne tok initsiativ til babyshower for meg, jeg hjalp og¨å til selv og var med å betalte for jeg insisterte:o) Det var kjempe koselig!! Jeg hadde 6 veninner og vi hadde god mat , dessert, leker med premier og gaver:o) Alle syntes det var kjempe gøy og jeg anbefaler det på det varmeste om man selv vil. Hva som er vanlig og ikke bryr jeg meg ikke om! Synes man skal feire enhvær anledning om man føler for det jeg:o)
Linaria Skrevet 30. oktober 2007 #20 Skrevet 30. oktober 2007 dollypopp: Fælt til generaliseringer her... Du skriver bl.a "kanskje det er sånn at hvis man sliter med å bli gravid så vil man gjøre mest ut av svangerskapet"... nesten som om du antar at vi som ble gravide med letthet, røyker og drikker oss gjennom hele svangerskapet og driter i å følge noen av legenes anbefalinger. Og- bare fordi du har vanskeligheter med å bli gravid, betyr ikke det at vi er bortskjemte. Det er vanlig over alt(i alle kulturer jeg kjenner til hvertfall) å ta ekstra vare på, og vise hensyn til gravide. Det er nemlig spennende for hele slekta at det skal komme et nytt familiemedlem- ungen min er f.eks ikke bare ungen min, den er noens tant-unge, onkel-unge, barnebarn, olderbarn, tremenning etc. Dessuten vet alle at mange gravide har mange plager- fysisk og/eller emosjonelt, og det er også en grunn til at de fleste viser ekstra hensyn og omsorg. Det har absolutt ikke noe med å være bortskjemt å gjøre! Kjekt at svigerinnen din likte sin "baby-shower". At hun satt mye alene de siste månedene gjorde helt sikkert at hun satte enda mer pris på det. Men- det hadde kanskje vært vel så hyggelig hvis folk gadd å stikke innom med jevne mellomrom til vanlig også? (Særlig når hun bor på et ugunstig sted- hvis man får besøk sånn "ut av det blå" når man bor slik, da vet man at folk kommer bare fordi de ønsker å treffe deg og fordi de bryr seg om deg...) For meg er det hvertfall den jevne omsorgen/oppmerksomheten jeg setter mest pris på- det er de menneskene jeg vet er mest glad i meg!
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #21 Skrevet 30. oktober 2007 Hei Linaria "Hvis man skal arangere babyshower, blir det litt å tvinge folk til å gi" "Jeg liker hvertfall at folk gir som vil gi, og når de selv ønsker å gi" Helt enig med deg.
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 31. oktober 2007 #22 Skrevet 31. oktober 2007 Hørt vuggi vuggi;) Det er en britisk tradisjon såvel som det er en amerikansk tradisjon. Morsom tråd denne. Mange forskjellige meninger om dette tema. Har en engelsk veninne som arransjerer babyshower for meg i november og har fått et par telefoner fra andre veninner hun har invitert som ikke helt forsto vitsen hehehe. Syns det er morsomt med en sånn event.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå