Katrine♥ ~Over terminen~ Skrevet 30. oktober 2007 #1 Skrevet 30. oktober 2007 Er det noen som har tradisjoner i svangerskap og fødsel?? Familien til samboeren ville ikke at vi skulle kjøpe noe til babyen før jeg var 6-7 mnd på vei (kunne kjøpe, men ikke ta det med hjem!).. Så jeg har litt her og litt der.. En annen tradisjon er at barnevogna ikke skal kjøpes før babyen er født.. Er det flere som har sånne (teite) tradisjoner?? Syns det ødelegger mye av ventetiden at man ikke kan gå rundt å kose seg og kjøpe ting... Er jo ikke så moro å kjøpe ting og levere det hos andre fordi du ikke kan ta det med hjem..! Når det gjelder barnevogna så har vi jo bestemt oss for hvilken vogn vi vil ha... Og den må bestilles... Veit jo ikke om vi får vogna tidsnok?! Blir bare litt oppgitt av detta her.. Nå er jeg 27 uker på vei, og syns det er dritkjipt å fly ute og titte og handle til babyen pga. stoooore bekkenplager!!! De teite tradisjonene har ikke akkurat hjulpet meg så veldig!!! Uff, detta er no slit!!
volvo-mamma Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 nei vi har ikke noe sånn regler, venter til de 12 første ukene er gått før man begynner å kjøpe noe men ellers er det fritt frem for det meste Men vi har det sånn at etter barnet er født selv om det er midt på natten er hvem som heldst velkommen på besøk. Sist var det bare svigermor som var våken , han ble født kl 3 om natten og hun var oppe å traff sønnesønnen kl 4.... hehe kjekt
Gjest Orkideen Skrevet 30. oktober 2007 #3 Skrevet 30. oktober 2007 Mamma og pappa mente at jeg skulle vente med å kjøpe utstyr til babyen er født. Jeg kunne bestille varene, men ikke hente de. Jeg gav klar beskjed om at det var noe av det dummeste jeg hadde hørt, og jeg aktet ikke å følge de reglene. Barnevogna står klar i gangen og jeg har begynt å kjøpe inn utstyr og klær. Når jenta mi blir født skal sengen stå ferdig oppredd, stellebordet stå klart på badet osv. Det er slitsomt å skulle løpe rundt i siste semester for å finne utstyr. Løp og kjøp!
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 30. oktober 2007 #4 Skrevet 30. oktober 2007 Det er jo så greit å ha alle de store tingene i hus før fødselen, så slipper man å tenke på det, i alle fall! Dessuten er det greit å kunne handle på salg, etc, så sparer man noen kroner også. Hadde nok gitt blaffen i de tradisjonene om min kjære hadde prøvd seg på det
sikat Skrevet 30. oktober 2007 #5 Skrevet 30. oktober 2007 Ingen spesielle her. Selv om svigermor tydeligvis venter med å kjøpe noe før ungen er født(men tror ikke hun blir å klare å holde seg tiden ut). Mamma har kjøpt litt klær(det gjorde hun når jeg var 3mnd på vei) og er godt i gang med strikkinga. Hun synes også det er fornuftig å kjøpe inn litt etterhvert, iom at det blir mye penger å legge ut på en gang om man skal vente med alt helt til man er sprekkferdig. Grunne til at svigermor er litt avventende tror jeg er fordi hun selv har mistet en unge under fødselen, og prøver å ikke glede seg så altfor mye før hun vet ting går bra(hun prøver, men jeg ser jo på henne at hun gleder seg MASSE). Dette irriterer meg litt av og til, for jeg føler at hun prøver å dempe min o gsmabos glede av og til, men jeg tror ikke det er noe hun gjør med vilje.
Niem og Patrick Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Ingen spesielle tradisjoner her tror jeg.. Det er jo greit å få de store tingene i hus. På søndag fikk jeg sengesett med hardangersøm-hjerter på hos den blivende oldemor, så da klarte jeg ikke vente lengre, så nå står vuggen ferdig oppredd i stua
trønderbærta :) Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 hei. her er det også slik at sambo mener vi ikke skal handle noen ting før babyen er født. er helt greit for meg, men jeg kommer til å bestemme meg for hvilken vogn jeg skal ha ol. før babyen kommer. men da må HAN handle utstyret mens jeg å den lille er på sykehuset,slik at alt er klart til vi kommer hjem. dette er noe sambo mener, fordi det betyr Ulykke å handle før barnet er født. er jo trist å se ALT utstyret man har handlet inn og ordnet. så blir aldri babyen med hjem.........
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Er ikke dette en finfin anledning for deg å "lage" egne tradisjoner for slikt? Gjør det du føler for:)
snart_nr2 Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg skjønner godt at du blir frustrert når slike tradisjoner faktisk bryter med det du selv ønsker å gjøre. Synes du skal kose deg med innkjøp av akkurat det du selv ønsker. Kan høres ut som tradisjonene her er byttet ut med litt overtro..(har selv bestemødre som frykter at noe skal skje dersom man gleder seg for tidlig..). Kos deg i ventetiden, særlig siden bekkenplager kan bli verre og hindre deg i komme deg rundt siste tiden. er selv sykemeldt, så oppfordrer deg til å gjøre akkurat som du selv har lyst til:)
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Vi har ingen sånne tradisjoner. Alle får gjøre som de vil selv. Med førstemann hadde vi alt på plass når han kom. Begynte ganske tidlig å kjøpe klær. Etter 3 mnd iallfall. Synes de var kos å bruke tiden fram til han kom å handle. Hadde nok etterpå. Hadde ikke orket å fly til byen for å handle da.
yvve73 Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Vi har ingen sånne tradisjoner. Jeg tenker også at det må være best å kjøpe ting og tang når formen er noenlunde på topp. En annen ting, denne tradisjonen( jeg vil kalle det overtro) må jo da kun gjelde barn nr 1. Når man skal ha barn nr 2, så er jo alt allerede i huset? I og med at dere kunne handle, men ikke ta med varene hjem før barnet er født mener jeg.
Pointy -gutt 6.mars08 Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Akkurat når det gjelder barnevogna, ha mamma følt ganske så sterkt på det.. Hun har vært veldig bestemt på at den ikke skal i hus før babyen er født. I og med at dette har vært så viktig for henne, har vi latt henne "bestemme" det. Men hun har gudskjelov bestemt seg for at den kan stå i boden der, så vi kommer nok til å kjøpe vogn i november. Da er det sannsynligvis salg i Sverige, så det blir nok endel å spare. Men når det har gjeldt klær, og annet utstyr handler hun, men det og beholder hun hos seg.
gullebaby2:) Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Disse tradisjonene synes jeg du fint kan gi blaffen i. Dersom det skulle gå så galt at barnet ikke lever etter fødsel, er det ikke alt utstyret du har kjøpt som du vil sørge over. Tror det blir stressende å måtte gå til innkjøp av vogn rett etter fødselen, da har dere andre ting å tenke på enn å fly rundt i butikker for å handle. Jeg bruker dagene nå før termin til å handle inn det vi trenger, synes det er koselig,samt at det får dagene til å bli litt mer innholdsrike. Kjedelig å ikke være på jobb. Kjøp med god samvittighet d:)
*Vetlis* Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Har vel mer med gammel overtro å gjøre enn tradisjoner. Før sa de at dersom man tok vogn, seng osv inn i huset før helt på slutten av svangerskapet, så kunne det gå "galt" med babyen.... Så om du ikke er overtroisk er det vel bare å kjøre på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå