Gå til innhold

Slik feirer vi jul i Finnmark!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi starter dagen med god julefrokost, før vi har ett lite vorspiel til askepott hvor vi tar oss en støyt, dette reparerer også godt etter fyllekula til juletrepyntinga lillejulaften. Deretter drar vi iallefall ikke i kirken (vi er jo tross alt fra finnmark), men kan heller ta en liten lur for å lade opp til julemiddagen. Til julemiddagen så er det god mat med mye akevitt og øl og gjerne litt sprit. Så dere kan jo tenke dere selv, vi har det bra moro under gaveåpninga. Barna er vant til dette, og gleder seg til de blir 12 slik at de kan være med å drikke. Slik går nå dagen da, og vi ender ofte opp avstumpa under juletreet, allerede i 22 tiden. Da tar barna (de under 12 som er edru) og rydder opp og hjelper de som har sovnet av i seng. Resten av jula er også slik i finnmark...

Et ironisk innlegg, pga et innlegg litt lengre nede,tror overskriften var "Jula" eller no. Der var ett par kommentarer som provoserte meg litt. Men klart, slik må vi regne med vi fra Finnmark.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja men barna drikker da i 10 års alderen?? er fra den alderen jeg har glemt jula jo:p

Hilsen Alta

Skrevet

Finnmarking her og!

Må si jeg også ble litt provosert ja!

Skrevet

Jammen det er jo typisk at enkelte tror vi bor i lavo, eier 5 scootere hver og ALLE driver med rein og hjemmebrent!! Hallo vi bor jo nord for Saltfjellet og har Isbjørn i gata :P

Er forresten fra Nordland :)

Skrevet

Må si jeg takk på smilebådet nå ja;) he he. Herlig:)

Skrevet

Hehe bra skrevet "lillingen blir storebror"!

Men ærlig talt, jeg er født og oppvokst SØR for polarsirkelen, og har møtt flere "søringer" som tror vi har det sånn her på Helgeland også! Isbjørner i gata osv..

Har en eks som satt med kulerunde øyne første gang han kom på besøk hit. Han hadde ikke ikke trodd at vi hadde høyblokker her!! Og han var godt over 20 år dengang!

Jaja, vi får unnskylde dem med dårlige geografikunnskaper når det gjelder sitt eget land!

Skrevet

Jeg er ikke finnmarking men ble provosert over kor trangsynte nån e ja... korsn man feire jul ha no vel ik nokka me kor en bor men tradisjoner man er vant med! Og ang d andre innlegget er sikkert samb hennes vant med det å feste med kameratene når han er unkar og spellemann men nå når han skal bli familiefar må han nok nøye seg med akevitten i sofakroken og jappinga til svigermor hehehe.... når man starter sin egen familie er lager man jo egne tradisjoner=)

Skrevet

Er det sant, møter dere virkelig slike fordommer i 2007? Må si jeg blir sjokkert jeg, trodde seriøst folk var mer opplyste enn som så??

Hilsen meg fra sentrale østlandet som er flau på vegne av mine medborgere...

Skrevet

Hihi... du aner ikke hvor mange morsomme fordommer en finnmarking kan møte når man drister seg utafor landsdelen...:) Når jeg var yngre tok jeg det ille opp og følte meg dum som var fra Finnmark. Men når man blir eldre får man jo litt perspektiv på ting, og du kan tro vi har hatt mange goode latterkuler i sosialt lag, når vi deler disse fordomshistoriene med hverandre:) Det kan jo være vår lille hevn. Men skal jeg være ærlig sier ofte disse fordommene mer om de som har dem, enn oss finnmarkinger.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Haha!! Nice, HI!!

Skrevet

Morsomt innlegg! Har far fra Finnmark, så er jo halvt finnmarking selv :)

Har ikke lest innlegget du sikter til, men er alltid ille med fordommer. Mye uvitenhet der ute.

Men tradisjoner er ikke alltid de samme, selv innad i Norges land. Särlig gjelder dette mattradisjoner.

God Jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...