Gå til innhold

Fikk ventoline til M i dag, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå hoster hun som besatt igjen 5 timer etterpå. Vet den varer ca 5 timer men det er jo så dumt da for nå er det ikke lett å få gitt henne mer.

Finnes det ikke en som virker lenger? Virker som den gav effekt hos henne for jeg har ikke hørt henne hoste før nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor er det ikke så lett å gi henne mer? hvis du har ventoline er det vel bare å gi, kan jo gis mange ganger i døgnet, og ved behov. trenger ikke å følge klokka. hvis det er fordi hun sover og du gir på babyinhalator går det an gi når de sover, bare å legge maska over nese og munn

Skrevet

Hun våknet i det jeg la masken på og brølte neeeeei. så da var det ikke så lett...

Skrevet

jeg fikk beskjed at ventolin skal man helst ha 3 timers opphold mellom hver dose.

fikk hun flutide?

Skrevet

åja, da var det litt værre. eldstemann her fikk det og noen ganger måtee vi rett og slett holde han fast. ikke så gøy, men når man vet det blir bedre ertterpå så får det heller bli litt hyl og skrik, de får det godt i seg når de skriker får da drar de masse luft ned i lungene. lykkr til, kanskje du klarer det litt senere

Skrevet

Du tar feil. Det nytter ikke å gi medisin til inhalasjon når de hylskriker. De drar det ikke nedi lungene da. Det sa legen min til meg.

Skrevet

I starten hylskreik guttungen da jeg ga han ventoline, og han ble bedre.

Så noe må da komme dit det skal.

Skrevet

småen her tok flutide..

tok lang tid før han vennet seg til det..

Ikke gi opp, la henne leke litt med den og bli kjent med den, men gi henne medisinen..

om hun sitter på fanget ditt med ryggen mot deg og du holder henne f.eks.

evt. kan det jo hende hun vil prøve om du later som du prøver først.

tell høyt.

Skrevet

Når voksne er i anfall kan forstøvere brukes hvert 20min (mellom), til det hjelper. Vi kan ta opp til 12 vanlige inhalatordoser i døgnet. Så se på pakka, hør med legen, om hvor ofte deres doser kan gis, og gi den før hun hoster som en gal. Lær bort til barnet å roe seg ned, puste rolig "for da kan mamma hjelpe deg", ha barnet på fanget, og i kaldere fuktig luft.

Den astmaåpneren varer relativt kort, det er en syntetisk form for adrenalin! Vil du ha lenger effekt er det vel på tide med kortisoninnhalator, lokalbehandlingen virker svært lite på kroppen ellers og gjør at de ikke kommer til hostinga fra begynnelsen av. Det er en daglig behandling som man lever med. Og som er verdt det om det er et astmabarn du har!

Skrevet

Vi må holde fast etåringen mens hun hylskriker når hun skal få ventolin. Hun er kjemperedd for den! Er ikke noe koselig i det hele tatt, men må man så må man! En lege vi var hos sa at det bare var positivt at de gråt når de fikk ventolin, for da trakk de det ordentlig langt ned i lungene. Nå etter 1/2 år med astmamedisiner mange ganger i døgnet, går det litt bedre, ikke hver gang hun hylskriker når hun får den, noen ganger sitter hun til og med stille... Tips: Sett henne i barnestolen, legg den ene armen over begge armene hennes og hold babyhaleren nedenfra med denne. Med andre hånden presser du mot pannen hennes slik at hodet sitter fast mot magen din. Du må være veldig rask til å trykke ned før du skifter grep og holder på pannen hennes, ellers vil hun skjønne hva som skjer og vri seg unna. Dette "jerngrepet" er det som fungerer best her... Hører ut som barnemishandling... Alternativ to er å ha henne på fanget i venstre armkrok og legge hennes høyre arm bak overkroppen din og presse henne mot deg slik at den armen blir "låst fast". Du bruker da din venstre arm til å holde fast hennes venstre arm (+ at denne må trykke ned medisinen) og hodet hennes hviler mot din venstre arm. Høyre arm bruker du til å holde babyhaleren og innsiden av albuen presser du mot kroppen hennes slik at hun ikke får sparket seg løs. Det ser brutalt ut og føles ikke spesielt hyggelig... Men, har "forsket" lenge på hvordan jeg kan gi medisinen alene, og innsett at jeg bare må holde fast. Treåringen tar sin medisin helt fint, så du kan jo trøste deg med at du slipper å holde fast for all fremtid...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...