Gå til innhold

har far samværsrett??

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi var ikke sammen da barnet ble født. vi har aldri vært gift, eller samboere. vi var kun sammen noen mnd..

det var også en annen mann som kunne være far, så vi måtte ta dnaprøve. jeg har hørt at han ikke har krav på å se Amalie, ettersom vi ikke har hatt noe seriøst forhold. stemmer dette? helsesøster har sagt at han ikke har noen rettigheter,.men han påstår at han har det..

hva er loven her?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm..bestefaren min jobba i barnevernet for noen år siden,og han sa at faren til barnet mitt ikke hadde noe han skulle ha sagt. var ikke sammen vi heller. men vi slipper heldigvis noe bråk, vi klarer å sammarbeide=)

Skrevet

Tror nok han har samværsrett uansett om dere har hatt noe seriøst forhold eller ikke.

Og kanskje det beste for barnet også, nurkene våre har vel alle behov for fedrene sine?

(hvis ikke faren er slem da)

Ta kontakt med Nav, de burde vite dette.

Skrevet

hvis det er noen år siden kan jo det ha forandret seg. noen flere?????????????

Skrevet

han lyver til meg HELE tiden. om hver minste ting!

orker ikke tanken på at en jeg ikke stoler på skal ha jenta mi:(

Skrevet

Jeg må dessverre si at så lenge han er oppført som far til barnet, kan han kreve å få se jenta og få samværsrett. Men han kan ikke kreve i første omgang å ha henne i en helg. Ønsker han sitt barn det beste, er det vel viktig å bli kjent med henne først.

Hvis det byr på problemer eller at dette er vanskelig, anbefaler jeg at du tar kontakt med et lokalt familevernkontor som kan veilede deg ang, dette, det er gratis.

lykke til :-) Ingen lett situasjon dette...

Skrevet

jeg har sagt at han kan ha henne noen timer hver onsdag, men det godtok han ikke. han vil ha henne annenhver helg også.

jeg har også bedt han om å være ærlig mot meg, sånn at jeg kan stole på han, for da får han se henne mer. men har fortsetter bare å lyve...er ikke noe gøy å gå å være redd når han har henne fordi jeg veit han lyver om alt...HUFF!

Skrevet

Det er jo viktig at du kan stole på han når han skal ha jenta. Nei, ta kontakt med familievernkontoret, for da kan de kalle han også inn for mekling om samvær, få igang en skriftlig avtale som han MÅ holde

Skrevet

ja, han hadde nok holdt avtalen.han har hatt henne på overnatting ett par ganger, men det gikk ikke så bra. han gadd ikke høre på meg, eller følge de rutinene ho har hjemme. så da fikk jeg tilbake en sur og grinete unge som nekta å sove.

går jo ikke an at han har ho når han ikke respekterer våre rutiner, og i tillegg lyver om det.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Kanskje lurt å informere helsesøstera di om at hun tar feil slik at andre slipper å høre det samme.

Ville anbefalt å få det sort på hvitt at hvis han ikke holder avtalen om samværet dere blir enige om (altså hvis han har samvær på en onsdag og plutselig ikke dukker opp, eller dukker for seint opp osv) så mister han samværsretten.

Stoler du ikke på ham kan du snakke med familievernet om å samvær under tilsyn...jeg vet ikke helt åssen det fungerer, men det er et alternativ som finnes, og hvis barnefar er ille nok må han altså ha noen andre til stede når han har samvær med barnet.

Skrevet

Aner ikke noe om det, men jeg ville snudd spørsmålet på hodet - har barnet rett til å kjenne pappa'n sin? Med mindre han er farlig for barnet så ville jeg som utenforstående ha tenkt at du bør strekke deg langt for at barnet ditt også skal ha en far hun kjenner.

Skrevet

Hei.

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Vi var bare sammen noen måneder å var ikke sammen da barnet var fødd. Men han som far har rett til å se barnet sitt ja. Du som mor kan IKKE nekte han d nei. Skjønner ikke hvordan helsesøster kan si at han ikke har rett til å være sammen med barnet sitt. Ta å ring familievernkontoret i ditt fylke. Jeg har selv snakket med dem om dette

Skrevet

Begrepet du leter etter er "foreldreansvar". Siden dder eikke var gift, har du foreldreansvaret alene. Det betyr at du kan ta en del avgjørelser på vegne av barnet uten å spørre faren, f.eks. melde barnet inn eller ut av foreninger og trossamfunn, navn, adopsjon, om barnet skal kunne gifte seg før fylte 18 år, eller om barn under 15 år skal få lov til å arbeide. Dessuten må begge da være enige dersom barnet skal flytte utenlands.

Om far tar saken til retten skal det mye til for at han ikke også skal få foreldreansvar.

Det er barnet som har rett til samvær med begge sine foreldre, men foreldrene har plikt til samvær og omsorg - så sant de ikke er fradømt dette.

Se aleneforeldreforeningen.no og f2f.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...