Gå til innhold

Sykepleiestudenter og andre studenter, hvordan klarer dere det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inne i mitt første semester i første året på sykepleie, men herregud man så masse og gjøre. Masse oppgaver, innleveringer og nå ute i praksis. Når pokkern skal man ha tid til å lese til eksamen?? :( Er så deppa nå. Har skikkelig lyst til å bli sykepleier og stortrives i praksis, men det ser mørkt ut med eksamener til jul. Har to små barn som krever sitt. Huset har jeg latt forfalle, men jeg får ikke lest før kl 2100 på kveldene og da er jeg stort sett utslitt og har dårlig konsentrasjon. Jeg sliiiiiiter!!! Trenger tips!!

kanskje ikke sykepleier allikevel? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok sykepleiestudiet er ekstra hardt. Mye obligatorisk og mye vanskelig. Jeg studerer noe helt annet, jobber 60 % ved siden av og har i grunn ganske god tid og jeg vil... Men mine fag er nok mye enklere og mere lese seg til fag og dermed går det helt fint.

Lykke til! La hus og hjem forfalle, det er uasnett bare du som ser det :o)

Skrevet

Jeg går fulltid på Næringsakademiet og stortrives med det.

Han en tenåring og ei jente på 13 mnd, samt en eller annen i magen.

Hus får det bli som det blir med, driver egentlig å pusser opp men mannen jobber så innmari mye at jeg prioriterer tid med ham fremfor oppussing når han er hjemme.

Lekser er ikke noe problem her, men jeg er litt for glad i å utsette til siste liten.

Eksamen har vi 15 jan og vi har fri fra 20 des:)

Skrevet

Hmmm....når jeg tok sykepleien så tok mannen min revisjonsutdanning samtidig, vi hadde ett lite barn bare, men ingen familie i nærheten, og dermed ingen avlastning. Brukte tiden godt når hun var i barnehagen, men hun hadde ofte kortere dager. Leste ofte i helgene også. Syns ikke det var så tøft egentlig....

Du må lese innimellom, og gjør masse oppgaver. Finn deg noen seriøse som du trives sammen med og studer sammen i grupper, man lærer utrolig mye på den måten.

Lykke til, går så bra så. Er verst i starten, men det går seg til. :o)

P.S Nå går vi mot mørkere tider, er ingen som ser hybelkaninene i krokene uansett. Og en ting til; KAFFE, myyyye kaffe!! Hehe... ;o)

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent og gruer meg veldig til å begynne igjen! Jeg har gått 1 året og er nå i permisjon ett år (fikk en gutt i september). Kan trøste deg med at alle sier at første året er klart værst i forhold til pugging eksamener og innleveringer.

For min del gruer jeg meg til 2 året fordi det er så mye sykehuspraksis der jeg må ta bussen hjemmefra før 6 om morningen og ikke er hjemme før i fire-fem tiden:(

Et lite råd er å spørre om å få lese mens dere er i praksis. Vi fikk bruke mye av tiden i sykehjemspraksisen til å lese og skrive pleieplan. 3 året tror jeg skal gå veldig fint, da er det mye praksis og lite eksamener så vidt jeg har forstått. Venniner som har fullført sier dette er det letteste året.

Eventuelt kan du jo ta det over 4 år i stedet. (1 året over 2 år)

Jeg er helt sikker på at du klarer det. Tenk på at når du har fullført dette året så er det værste over!!

Lykke til:)

Skrevet

Takk for tips og oppmuntring!!

Har så lyst å klare det, og har lyst å ha gode karakterer også, men får vel være fornøyd hvis jeg står.

Anatomien tar bare knekken på meg altså! :(

Ja ja, ny dag i morgen. Har senvakt og skal stå opp tidlig og lese!

Skrevet

Tror det er en vanesak:)

Jeg er av den typen som kan sitte og google litt og bla litt i bøkene bare for å kunne det lille ekstra til dagen etter;)

Men man legger seg til en vane på hvordan man leser og når. Feks på bussen/toget etc dersom slikt er involvert?!

Skrevet

Anatomien er vanskelig i starten, men det vil komme seg, da blir det bare gøy og utrolig fasinerende. Kan du anatomien godt vil sykdomslæra bli myyye lettere for deg. :o)

Skrevet

Hei! Jeg er ikke sykepleier, men går på et lignende studie. Vil gjerne dele mine tanker om dette med deg, for jeg har slitt mye selv!

Det er viktig at du skjønner at du blir nødt til å prioritere de neste årene for at dette skal funke. Det betyr at alt annet enn skole og barn må vike. Tenk på at det er en begrenset periode, skinnende rent hus og masse tid til venner får du senere :) Du må være litt hard med deg selv. Du kan klare det!!

For det andre, prøv å lese litt hver dag, jevnt. Hvis du får lest fra 21 til 22 hver eneste kveld er jo det topp! Ikke sitt og ha dårlig samvittighet for det du ikke får gjort, men tenk på at alt du får gjort, selv om det kanskje blir mindre enn du kunne ønske, er bedre enn å ikke gjøre noe.

For det tredje, skaff deg oversikten over pensum. Kanskje du kan be noen eldre studenter om tips om hva som er viktig? Ikke grav deg ned i detaljer, men prøv å se på det store bildet. Du må på en måte bygge et skjelett som du kan gi kjøtt på beina etterhvert.

For det fjerde, spør og grav om alt mulig på praksisen din. Hvorfor gjør jeg det jeg gjør nå? Det vil hjelpe deg til å ha knagger å henge ting på når du leser om det senere. Vær aktiv, da får du mye mer igjen for den tiden du bruker på praksisen.

For det femte: husk på at det er kjempevanskelig å forandre på arbeidsvanene sine, så hvis du ikke innfrir alle forventningene du har til deg selv, ikke bli altfor skuffet. Se på all forbedring som en seier!

Jeg ønsker deg lykke til, jeg er helt sikker på at du kan klare det - hvis du vil det nok :)

Skrevet

Jeg ble sykepleier før jeg fikk barn, og det er jeg vel i grunn glad for :) For ja, det er slitsomt og mye å gjøre i perioder. Slik er det å ta en utdanning - men noen vil kanskje si at det er lettere med utdanninger der man ikke har praksis i en eller annen form.

Det finnes jo deltidsstudier i grunnutdanningen i sykepleie, kanskje det e rnoe for deg?

Skrevet

Og det er ikke sånn at sykepleier er et sånt drepende vanskelig studium - er vel omtrent på det jevne tror jeg ;)

Jeg syns også at 1 året var kjedeligst, men også lettest. 2. og 3. året syns jeg det gikk i ett med praksis, eksamener og innleveringer. Men gøy med sykdomslære og sykepleie utover grunnleggende behov.

Lykke til - dette klarer du!

Skrevet

Hør her jaja: Jeg går første året sykepleie, har to små barn og er også ute i praksis nå.. det er akkurat som jeg skulle ha skrevet innlegget ditt! Hvor går du?

Skrevet

Takk for flere koselige tilbakemeldinger dere :) Setter pris på det!

Tibbit: jeg går på høyskolen i Ålesund. Du da?

Skrevet

jeg går i oslo :) msn kanskje?=) Send meg pm med adr din så legger jeg deg til :P Vi har nok masse å snakke om ;)

Skrevet

Jeg er sykepleier...Er litt sånn person som jobber best under press, så ved de fleste eksamenene leste jeg intensivt siste uken...men jeg jobbet jo jevnt m stoffet hele semesteret da, ved å være tilstede på forelesninger og annen undervisning..

D er et intensivt studie, og jeg er glad jeg gjorde d før jeg fikk barn...

Men kjenner mange som studerte selv om de hadde barn, og d gikk fint m dem :) Lesing osv må nok planlegges litt bedre, enn for de som ikke har barn, men tror nok d går bra likevel :)

Du har ikke mulighet til å få en helg for deg selv (leie deg inn på hotell eller noe) rett før eksamen etc, så du kan lese i fred og ro?

Masse lykke til til deg, skal se du blir en bra sykepleier :)

Skrevet

så var jeg kanskje den eneste uten msn da..hehe. Har Mac-maskin og ingen msn på den...

Skrevet

Hvis du sliter m anatomien: Et lite tips:

Kjøp sånn plakat m navn på muskler, skjelettet osv og heng opp hjemme, f.eks på baderomsdøren osv...Hjelper veldig på puggingen :) D gjorde jeg :)

Skrevet

Jo, de to siste ukene før eksamene skal jeg bure meg inne, eller sende familien bort. I alle fall for noen dager, for jeg klarer jo ikke være borte så altfor lenge fra dem :-)

Jeg kan ikke gjøre slik som deg, lese intensivt de to siste ukene. Da kollapser hjernen min og jeg får panikk.hehe.

Nei, jeg SKAL klare det. Jeg vil jeg vil!!!

Men nå må jeg soooove....natti til dere som har tatt dere tid til å svare meg. :)

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent. Syns det går veldig fint! Men hadde ikke klart det dersom jeg var alenemor. Jeg leser jevnt og trutt jennom hele året, så da klarer jeg å få gode karakterer. Blir noe intensivt før eksamner, så da blir det litt midre tid sammen med familien. Jeg får også tid til å være sammen med venner en kveld i uka ca.

Dette klarer du...Det kan være slitsomt i perioder, men når man tenker tilbake er det verdt det.

Skrevet

jeg er også sykepleierstudent, er halvveis og har permisjon frem til nyttår, hadde nettopp en hjemmeeksamen som jeg ikke fikk tatt i fjor, sender pappaen og lillejenta til besten og besta når jeg må jobbe intensivt.. Samboeren min går også på sykepleien, halvår igjen, men han har for det meste praksis igjen.. Vi hjelper hverandre og det går kjempefint..

Tenker du klarer deg fint, kom deg gjennom første året så er det verste over=0) er vel da det er mest lesing...?

Skrevet

Har akkurat fullført studiet med ei lita snuppa som blir 2 år nå, og en mann som er mye borte. Men tok første året før vi fikk henne da.

Det har vært noen sene kvelder/netter og huset har sett bomba ut, men det har nå gått på et vis. Dette klarer du!!

Skrevet

Må bare nevne min favoritt-skribling på do på min skule: "Dette klarer du, ikke gi opp!" Har trøsta meg med den, ja.

Det aller viktigaste er omstilling, trur eg. No er det slik det er og i starten må ein vere litt tøff med seg sjølv.

Neste punkt: Husarbeid er ut ;-)

Og så setter du opp liste over kva som gir deg overskudd, t.d. trening, nok søvn, tid heile familien i lag, film, dansing osv. Så passar du på å få noko av det kvar veke.

Eg veit ikkje om du har mann, men i så fall involver han og sei at no er det tungt. Ikkje spel helt som skal klare alt aleine!

Og til slutt: IKKJE SAMMENLIGN DEG MED ALLE ANDRE! Du ser bare den vellykka sida av folk, og uansett er det du som skal leve ditt liv og som kjenner kva du klarar og ikkje klarar. Ingen krever at du skal vere superkvinne og dei aller fleste har sine ting dei slit med.

Lykke til!

Skrevet

Så skjønne dere er :-))))

Har fått en ny lyst til å lese og stå på jeg nå pga dere. Jepp, dette skal jeg klare!!!!!!!!! Har en mann som stiller opp heldigvis, ikke så mye i huset, men med barna. Sånn litt mer enn ellers i alle fall.

Idag har jeg jo senvakt, skulle lese som fy! idag, men minstejenta ble syk inatt og gubben også. Så her er jeg hjemme og passer begge to..hehe, sykepleier hjemme da i alle fall!

Ha en strålende dag damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...