Mam&Ama Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Altså.. er blitt bedt opp til svigers i finnmark i jula.. Snakka med sambo om hva de pleier å gjøre på julaften. Han sa da at han spiste med familien også drar han på fylla med kompiser etterpå.. Ærlig talt, er det bare i oslo at julaften er en ultra familie dag? ble helt sjokka jeg. Jeg har aldri dratt ut på fest på julaften, har virkelig ikke lyst å feire julaften på den måten.. Sitte å se på en haug mannfolk drikke seg dritings.. :/ "sånn feirer vi jul nordpå" seriøst? trodde først at han kødda med meg.. måtte spørre 5 ganger om det bare var tull, men han var alvorlig.. kultur kræsj deluxe:P merker at jeg faktisk blir irritert av å bare tenke på det..
Hvitkløver2020 Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Begynner å le jeg..er det mulig??? Du må ikke bli med på det!!! Du får ta deg en prat med han...du er jo gravid med barnet hans. Han forstår deg sikkert! (håper jeg).. Go Girl:) og god jul:)
Maria-B Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Hadde, for meg, ikke blitt jul i det hele tatt. Hadde ikke vært aktuelt! Skjønner meg ikke på folk som reiser ut å fester på julaften uansett hvor de bor (skjer ikke bare i nord det altså...sørlandet også).
Mammamia77 Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Ærlig talt..."er det slik de feirer jul nordpå?". Fra en ekte nordlending kan jeg avkrefte dette. De fleste jeg kjenner har tadisjonell familiefering på julaften, noe jeg tror de fleste i vårt langstrakte land har.
jiha Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 er selv ifra finnmark og kan låve deg at de er ikke slik "norlendinger feirer jul!" ærlig talt, det var nå å noe drit å si..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 For meg blir det også helt feil, julen er familietid- og da spesielt julaften. Jeg har altid vært vant med kirke, tenne lys på gravene, spise pinnekjøtt og åpne gaver med familien. Litt ulikt hvem og hvor hvilket år, spesielt etter at mine foreldre ble skilt for 10 år siden. Men når jeg kom inn i sambos familie var det det samme der, bare minus kirken som de ikke er vant med. Men jeg har aldri hørt om noen som går på fylla på julaften, aldri blant noen av mine venner. Selv de jeg kjenner som ikke er sann familie- folk har vært med familien på julaften.... Men er vel ingen bombe at det er i Finnmark, de gjør vel ting på en litt an måte der oppe.
Irmelinn m/spire Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg er skikkelig finnmarking og vi feirer overhode ikke jula på den måten. Kanskje hans familie men det er ikke vanlig her hvor jeg bor.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 29. oktober 2007 #8 Skrevet 29. oktober 2007 snakk om å provosere!!!!!!!!!! HILSEN ALTA!!!
mor.monsen Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg er også opprinnelig finnmarking og jeg har vært vant til familiejul uten annen alkohol enn akevitt til maten. Utenom jula da jeg var 18 og 19 år. Da var vi en gjeng som dro på byen etter klokken 23. og ingen av oss var drita. Da var det snakk om å møte venner og kjente ute. Dette er noe single unge mennesker gjør, og ikke bare i finnmark. Ikke etablerte voksne, og spesielt ikke når dama venter barn. Det har ingenting med finnmark å gjøre i hvertfall....
Yndig_stolt 2 barnsmor=) Skrevet 29. oktober 2007 #10 Skrevet 29. oktober 2007 Hadde blitt sikkelig irritert jeg også må jeg si!! Går det ikke ann å ha en dag der man bare koser seg med familien da? Drikke kan man jo gjøre alle andre dager..nei der hadde jeg nok satt foten ned!! fylla kan de ta en annen dag enn på julaften!
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #11 Skrevet 29. oktober 2007 Hva er vitsen med å invitere dere opp dit da? Nei, det tilbudet hadde jeg takket høflig nei til. Lite fristende...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Nei, her på vestlandet har vi nok samme tradisjoner ang jul, og familie som dere på østlandet Vet om noen som tar en fest med kamerater etter familieselskapet, men de er ALLE ungkarer :) Hadde ikke godtatt en slik feiring - at gubben skulle ut på fylla??! Nei, da tror jeg at jeg heller hadde blitt hjemme...hehe...
ღ jeanette og flokken ღ Skrevet 30. oktober 2007 #13 Skrevet 30. oktober 2007 Ikke helt uvanlig å dra ut på fylla med kamerater sent på julaften. Men er enig med deg,ikke sånn jeg vil feire jul. Ikke nå som jeg har barn hvertfall.
Voyeur Skrevet 30. oktober 2007 #14 Skrevet 30. oktober 2007 Miss Fat.. For en utrolig teit kommentar. Uten at jeg skal si mere om den saken. Jeg har endel "voksne og enslige" kompiser som møtes på julaften etter at de har vært hjemme å spist, også tar de seg en fest sammens. Er kanskje ikke så mye jul for dem siden de ikke har noe familie eller unger, så da møtes de heller og tar seg en rolig fest, ser film etc. Når man har flytta hjemmefra, kan det også være artig å møte gamle kjente når foreldrene har køyet:P
babyprincess Skrevet 30. oktober 2007 #15 Skrevet 30. oktober 2007 tror han har misforstått jul og nyttår.....;-) Julen er en koselig familieting spør du meg... ikke noe fylla kule dag....
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 30. oktober 2007 #16 Skrevet 30. oktober 2007 Altså, nå er jeg født og oppvokst i Nord-Norge, og en del av min barnelærdom var/er at julaften og 1.juledag er familiedager. Vi fikk ikke lov å gå ut og leke med andre barn engang, disse to dagene. Eneste grunnen for å gå ut på julaften var for å levere de siste julegavene.. Nå var det ikke like strengt etterhvert som vi ble eldre da, men det sitter litt i enda! Så noe fyllekalas på julaften er uaktuelt her i slekta i allefall! Forøvrig er vi såpass mange til bords på julaften (som regel en 12-13 stykker), samt at vi pakker opp en og en julegave for at alle skal få se hva hver enkelt får (bortsett fra de minste ungene da), så kvelden er uansett ikke over før i 23 tida, kanskje seinere, og da er alle utslitte etter en laaang dag =0)
*Vetlis* Skrevet 30. oktober 2007 #17 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg vil tippe at dette har mer med alderen til samboeren din og vennene hans å gjøre, enn familietradisjoner i Finnmark? Finner vel det her på Østlandet også, men det er da først og fremst unge mennesker, som ikke har etablert seg med familie enda. Eller som noen over her sier, en gjeng ungkarer. Du må nok bare fortelle mannen din at det er andre tider nå :-) Å at han får ta fyllletur med kompiser en annen gang.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 30. oktober 2007 #18 Skrevet 30. oktober 2007 Sørlendinge stikker på fylla når jule maset er over de også!! Ikke jeg da,men hvet om mange som gjør det..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. oktober 2007 #19 Skrevet 30. oktober 2007 Huff da,dette hørtes ikke kjekt ut nei. Nå svarer jeg før jeg har lest alle de andre innleggene her,så kanskje det kommer en komentar eller to senere også. Jeg må bare si at jeg kjenner folk fra finnmark som feirer en helt tradisjonell julekveld,så jeg lurer litt på om ikke denne familien gjør det på en litt spesiell måte. Jeg hadde aldri reist å feiret jul på den måten. En annen ting,hva når barnet dere venter vosker opp,skal han da også ut å feste på juleaften,hva slags jul blir det for barnet,det må du prøve å få ham til å forstå. For det andre,så synes jeg det er litt rart at dere ikke allerde har snakket om hva slags tradisjoner dere har. Synes det er viktig å få vite hva slags tradisjoner den andre har for så å diskutere seg frem til felles tradisjoner,ta litt her og litt der. Det er meg,sier ikke at alle må være like,men en slipper da ofte mange overraskelser slik som her. Uansett så håper jeg at du får en fin julekveld,uansett hvor den blir feiret.
Mam&Ama Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter #20 Skrevet 31. oktober 2007 oi.. mange forskjellige reaksjoner her ja:p Først vil jeg si at det var ikke meningen å provosere noen, var frustrert da jeg skrev innlegget og vet jo at ikke alle finnmarkinger er sånn som min:p hehe.. han har nettopp blitt med meg nedover til Oslo så han skal gjøre mye ut av å være finnmarking her i den skumle tigerstaten:p Har sagt at han kan glemme å dra ut på julaften og etter en liten diskusjon skjønte han det..Det var noe han og hans kompiser har gjort de siste 4 årene.. Ellers så tror jeg vi skal få en fin jul sammen jeg:D Familien hans er veldig koselig så
tryde Skrevet 31. oktober 2007 #21 Skrevet 31. oktober 2007 hmm hvordan man feirer jul er jo forskjellig fra familie til familie. for meg er julen familetid. ta gjerne en akevitt og eller en øl til maten men man skal ikke drikke seg beruset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå