Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt ang permisjonpenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet til Norge. Jeg er Norsk, men har bodd i gøteborg i nesten 10 år.

Begynte jobb den 1 september og jobber bare 50%.

Nå er jeg gravid og har termin den 14 mai-08.

Hva har jeg rett på av penger?

Hvor lenge må jeg jobbe for å få litt penger?

Om jeg skulle bli sykemeldt nå hva skjer med penger da?

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd for å ha rett på foreldrepenger. Spiller ingen rolle hvor mye du har jobbet.

Jeg jobbet bare 40%, men fikk foreldrepenger allikevel fordi jeg hadde jobbet 6 av de 10 siste mnd.

Du får bare foreldrepenger etter hva du har tjent og hvor mye permisjon du tar.

Tar du 100% permisjon får du 80% lønn, tar du 80% permisjon får du 100% lønn.

Håper det hjalp litt :)

Skrevet

takk det hjalp litt, men hva mener du med 100% permisjon kontra 80% permisjon. Må man jobbe litt sammtideg som man har permisjon når man tar ut 80 % perisjon da eller?

Skrevet

54 uker med 80% lønn av det du har tjent eller 44 uker med 100% lønn. Om du jobber under 50% faller fedrekvoten på 6 uker bort. Du må ha jobber minimum 4 uker før du kan sykemeldes og ha jobbet 6 av de 10 siste mnd for å få foreldrepenger. Sykepenger teller med. Mor må ta 3 uker før og 6 uker pemisjon etter fødsel etter dette kan resten av permisjonen deles slik man vil med barnefar.

Skrevet

Litt feil å si at fedrekvoten faller bort for det er slik at far får ikke betalt permisjon i 6 uker, men mor får disse 6 ukene i stedet.

Pappen her fikk 6 uker allikevel han selv om jeg hadde jobbet bare 40%.

Men du har helt rett, pappaer får ikke betalt 6 ukers pappaperm hvis ikke mammaen har jobbet 50% eller mer.

Helt høl i hue egentlig fordi om mammaen jobber lite så har vel pappaen behov for tid med barnet også!

De er jo så opptatt av at pappaen også skal få tid med barnet, så denne loven burde absolutt vært endret spør du meg.

Skrevet

Hei du.

100% permisjon er 53uker med 80%lønn, 80% permisjon er 43uker med 100% lønn.

Det står i ei bok jeg fikk a legen forige gang 2006, så ting kan være litt forandra: Foreldre har rett til 53, evt 43 ukers fødselspermisjon i forbindelse med fødsel og omsorg for barnet under ett år (tidskonto gjelder til barnet er 2år) Dersom du har tjent opp rett til fødselspenger, vil de bli utbetalt av folketrygden i dette tidsrommet. Du må selv søke ditt lokale trygdekontor om fødselspenger.

Skrevet

Det var nesten riktig da.. Ting forandres fort gitt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...