Gå til innhold

Dårlig av foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på to år, og i går var det utdeling av spisebrikke i kirka, som markering på at det er to år siden dåpen. Jeg trodde det var vanlig å være med barna sine slik at de fikk møte andre barn, og få denne spisebrikken fra presten. Slepte med meg en meget motvillig samboer, og la ut om at alle var der, og at det var en del av å følge opp barna. Så kom vi i kirka da, og det var nesten ingen toåringer der! Det var kanskje 10 av 50-70 stk. Er ikke det dårlig da? Jenta storkoste seg hun.

Er jeg helt på bærtur? Bør man ikke "ofre" seg for barna selv om man ikke syns kirka er så veldig interessant...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er til dels enig, men akuratt kirken er det jo bare et fåtall som bruker uten at det har skadet noen.... Værre er det med alle foreldrene som ikke møter på ting som skjer i bhg, på skole osv synes jeg!!!!!

Skrevet

Tja.. er jo valgfritt å følge opp dåpsløftene....

Vi valgte å møte opp når det var utdeling av 4 års-boka i kirken..

Spisebrikken ved 2 år har jeg ikke hørt om, kanskje noe nytt.

Skrevet

Kommer vel helt an på om man ønsker å gi barna sine et forhold til kirken eller ikke, det. Jeg hadde ikke gått (men så hadde jeg ikke døpt ungen i utgangspunktet heller, men det er det jo mange som gjør uten å bry seg mye om ungens videre religiøsitet).

Skrevet

For vår del så er det et ansvar som vil tilfalle de to fadderne som er medlem av statskirken.

Hverken jeg eller barnefar er det og valgte barnedåp av tradisjonsårsaker.

Vi valgte også faddere som er medlemmer av andre trossamfunn slik at hun får vite mest mulig om flest mulig religioner:)

Skrevet

Jeg synes absolutt man skal være med på sånne ting dersom man velger å døpe barna sine.

Skrevet

Velger man å døpe barna sine, så mener jeg at man bør oppdra dem i den kristne tro... Ser egentlig på det som litt hån når folk bare gjør det for tradisjonens tro, og ikke av religiøs tro..... Så ja, jeg synes man bør møte opp hvis man i utgangspunktet har valgt å døpe.

Skrevet

Ja, det er som en lenger oppe sier, det har ikke noe med kirke og religioen å gjøre, er det samme med skole o.l., men vi har ikke kommet så langt. :) Prinsippet blir det samme. Man bør vel være med barna på slikt, selv om det ikke nødvendigvis er veldig morsomt for oss som foreldre. Barna har jo glede av det!

Skrevet

har faktisk aldri hørt om utdeling av spisebrikke..

Skrevet

...spisebrikke? En sånn dings du legger under fatet liksom? (nei, ingen av mine unger er døpt, så derfor vet jeg ikke hva dette er :P)

Skrevet

Det er noe nytt, første gang i år. Lurer på om det er enspesiell tradisjon for vår kirke. Det var vel heller ikke poenget...

Skrevet

Ja, men ER det en spisebrikke liksom? Eller er "spisebrikke" et kirke-kodeord for...noe helt annet?

Skrevet

Jepp, en sånn. Er vel mer symbolsk akkurat det da... Man lærer forresten ikke hva det er når man døper barna sine... :) (Måtte bare...)

Skrevet

Forskjellige tradisjoner er det vanlig å finne fra kirke til kirke;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...