Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Hei Har en gutt på 7 mnd som jeg fortsatt ammer men gir fast føde. Vi begynte når han var 5,5 mnd med maisgrøt. Viste ikke stor interesse den gangen og er vel ikke så veldig interessert i mat enda. (bortsett fra puppen) Jeg gir han fruktpure om morgenen kl 09, gir han pupp kl 11, så får han grøt kl 2 (spiser kun 3 toppede tsk med grøt som etterpå blir blandet med vann), og middag kl 17 (da spiser han kun et halvt glass med middag). Får pupp kl 18:30 når han legger seg. Deretter sover han til kl 23:30, får da pupp og så sovner han igjen etter 10 min. Våkner igjen kl 01, får pupp sovner igjen, og så kl 3- sovner igjen men våkner kl 06-06:30 og da vil han ikke sove lenger. Det er slitsomt å gi han fast føde fordi det er en "kamp" hver gang i og med at han lukker mer munn enn den er åpen.. så vi må lure han med musikk og underholdning fra far Jeg gir han gjerne pupp, men skulle helst ha kuttet ut om natten slik at han sover bedre og jeg får litt søvn. Tenker da at han blir mer sulten om dagen.. Jeg har prøvd nattavvenning et par dager med faren men det gikk heller dårlig. Så nå trenger jeg noen gode råd angående fast føde, soving og nattamming. Jeg blir jo litt fortvilet fordi jeg er redd han ikke får i seg nok mat og sover ikke nok. Glemte å si ved siste kontroll som var når han var 6,5 mnd veide han 9,2 og er 70 cm lang. Hilsen en bekymret førstegangsmor!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Først vil jeg si deg at din gutt får i seg nok mat. Han veier bra og er lang. Regner også med at du fikk høre dette på HS. Det som jeg kanskje ville ha gjort litt anderledes er maten du gir han. Han virker sulten på natta og du gir han mye mat på den tiden. Han er så stor at det kunne være greit med en til to ganger sider du ammer han enda. Ville ha gitt han grøt midt på dagen så middag og grøt til kvelden igjen. Det kan virke som han er sulten på kvelden og da ville jeg ha gitt han etter en time en flaske med mme. Kanskje han får litt lite da for mange ganger har vi litt lite melk i løpet av kveld-start på natt. Han vil kanskje sove lenger og du får litt mere mat på natta og kan gi han bare en gang. Bare noen tanker om ditt spørsmål. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Tusen takk for dine innspill! Jeg har aldri prøvd mme fordi jeg har hatt nok melk, men kanskje det er en ide å gi han en flaske med det før 24. Han våkner jo alltid 1 gang før vi legger oss og vi er stort sett aldri i seng før 23:30-24. Var det du tenkte på? Jeg ønsker veldig gjerne å sove mer om natten og kutte ut nattammingen , men når vi testet en helg med avvenning gikk det ikke så bra så vi ga opp. Kanskje mme gir han mer på magen slik at han sover lenger... Tusen takk igjen!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg tror ungen din har det helt supert, er han ikke stor og fin for alderen da? Ikke stress med at ungen ikke vil ha fast føde. Jeg begynte med fast føde på nr 2 da hun var 6 mnd. Jeg synes faktisk du har introdusert mye på kort tid. Min nr 2 ville bare ikke ha den grøten altså. Jeg har prøvd alt, forskjellige grøter, NEstle, hirse, og du verden så mye forskjellige moset/egenkokt fruktpure og egenplukkede blåbær. Og hun har gitt en lang beng i middagsglass. Ungen er liten enda. Pupp er mer en bra nok en stund til. Men fortsett å prøv. Brødskive med leverpostei, hva med litt velling på kopp (morsomt med kopp etterhvert), diverse frukt, mose litt kokte grønnsaker etc. Fortsett å prøv, fortrinnsvis med jernholdig mat og c-vitaminrik kost (for da tas jernet bedre opp). Jeg trodde jeg skulle krepere av pupping da lillemor nesten bare puppet 10-11 mnd gammel. Men nå, snart året har det gått bedre et par uker. Men jeg er rimelig rolig. Prøver bare å servere jernrik mat hver dag. Og så mat hun kan pille på, leke med selv. Og det blir mye gris. Og pupp. Og mht nattamming. Vi avvente første runde rundt 8 mnd. Og så var det full pupp igjen pga forkjølelse. Og nå strever vi igjen og ungen kommer i senga ca 4. Det stresser jeg ikke med heller. Legger meg tidlig selv. Og pappa sørger for at puppen er fredet mellom 8 og 04. Ikke vær redd og fortvilet. Du er kjempeflink. Begge nabobarna mine har også villet hatt mest pupp nesten hele det første året. Noen barn er da bare sånn. Og ikke vær så forundret over at puppen foretrekkes. Det er gode grunner for det. Og pupp blir ikke helsefarlig for ungen bare fordi den blir 6 mnd. Ikke la deg stresse av ufornuft fra evt helsesøster heller. Puppen kommer ikke i veien for vanlig mat. For ungen spiser etterhvert når den bare blir tilbudt annen mat. Og soving: Med nr. 1 førte vi skjema over når ungen sov. For han sov nesten ikke. Og med nr. 2 førte vi skjema over når ungen ikke sov. For hun sov nesten hele tiden. Barn er forskjellige. Det er helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Nå ble jeg så glad at jeg ble rørt! Ikke så mye som skal til når man er litt "sliten" og bekymret for alt om dagen. Men godt å høre hvordan andre har hatt det, det gir både vilje og iver til å ikke miste motet. Det går jo litt bedre for hver dag med maten, og jeg blir jo så glad når han gidder å åpne munnen I går la jeg en ammepute rundt hodet hans i sengen og dermed så sovnet han inn i sin egen seng, noe som han ikke har gjort på veldig veldig lenge. Så det er en start iallefall. Jeg skal ta med meg rådene dine! Mister ikke motet... Det skal jo være en utfordring å være mamma - ikke sant? Ha en fin kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå