Gå til innhold

Gir opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg har prøvd å starte en tråd hvor de som har dårlig samvittighet for å begynne med mme kunne komme og se hvor mange som gjør det samme, og hvor de kunne være stolte over seg selv uansett! Men det gikk ikke ser jeg, finnes alltid idioter som bare må argumentere og diskutere for at de selv kan heve seg litt ekstra! Takk for at dere der ute som alltid må rakke ned, dere klarte å rakke ned på oss denne gangen også! Men jeg hever hodet mitt høyt, for jeg vet jeg er en bedre person en det den personen er, og jeg vil alltid mene at det å gi mme er LIKE VIKTIG som å amme når det kommer til det punktet at man må gi opp ammingen. Alle har sine grunner til å slutte å amme, men ingen fortjener å ha dårlig samvittighet eller bli rakket ned på for at de gir opp, UANSETT grunn. Jeg har alltid sagt, og vil alltid si til dere som ammer at dere er kjempeflinke, og fortjener en virkelig applaus at dere klarer det, for jeg taklet det overhodet ikke! Det eneste jeg ville med min forrige tråd var å heve hodet til dem som ikke ammer også! For vi som ikke klarte det kan ha tendens til å få veldig dårlig samvittighet og føle at vi ikke helt strekker til(gjelder ikke alle). Eneste jeg ville var å gi en oppmuntring og si at det har ikke noe å si hva du gjør, me eller mme. Mange opplever ammepress, selv om noen av dere aldri har vært borti det(det betyr ikke at det ikke finnes!!).

Så tusen takk for at dere klarte å ødelegge den tråden også, håper virkelig dere fikk hevet hodet litt til for det trenger dere virkelig sånn som dere holder på å rakke ned på andre.

Takk for meg, gir meg med denne diskusjonen nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold hodet ditt høyt du!!! Det er alltid noen som er bedre enn andre, men jeg synes du gjør det som er riktig for deg, og DET er det aller viktigste! Lykke til med snuppa!

Klem

Skrevet

tusen takk :) Jeg holder hodet høyt. håper bare de som ikke gjør det vil gjøre det til slutt, å slutte å ha dårlig samvittighet for å gi mme.

Regner med det kommer noen her og argumenterer også, bare vent å se :)

Skrevet

Synes heller ikke dere skal ha dårlig samvittighet over å gi mme, dersom dere har prøvd å gi mm og det av forskjellige grunner ikke funket.

MEN, jeg synes dere er veldig nærtakende.. dere er jo ute etter sympati hele tiden.

Skrevet

Kanskje ikke akkurat sympati, men bekreftelser på at man ikke gjør som alle andre hele tiden er veldig viktig og GODT :-)

Skrevet

Men vi som gir bare mm får heller ingen bekreftelse på at vi er noe bedre. Det er ingen som har kommet til meg og sakt jeg er flink som bare gir mm.

Skrevet

Ok! Klarte ikke helt å holde munn lenger;)

Vil bare si til alle dere som gir mm og får det til og koser dere med det eller ikke: Dere er både flinke og heldige. Men for oss som ikke fikk til ammingen og måtte gå over til mme er det INNMARI vanskelig å ikke få dårlig samvittighet og føle seg som en dårlig mor når man lever i et samfunn som til stadighet forteller oss at vårt eneste egentlige alternativ til å gi babyen vår mat er å fullamme til iallfall 6 mnd og helst lenger enn et år. Det er mange som får kjeft for at de ikke får til ammingen, men jeg har vel tilgode å høre om noen som har fått kjeft for at de ammer og får det til... Det at flaskemødre kanskje trenger litt mer bekreftelse på at det man gjør er det rette har nok ganske mye med at når man er i en særdeles sårbar situasjon hvor man akkurat har fått barn (kanskje det første!!) og hormonene raser rundt i kroppen og man er sliten og man jobber som en helt med å få til amminga og kanskje ikke får det til, så er man ganske nærtagende på alt som blir sagt negativt ang at man ikke får til amming og vurderer flaske og mme... Man presser seg lenger enn langt for å få det til og blir utslitt og sitter med en skrikende baby og ingen har det noe bra. Man får jo ikke akkurat støtte for å gi flaske som man gjør for å amme... Er dere klar over hvor vondt det gjør når man ser mødre som bare koser seg med matestunden med babyen, når man selv bare gruer seg og ikke klarer å kjenne glede over babyen man akkurat har fått?? Tror kanskje det er vanskelig å sette seg inn i om man ikke har opplevd det... Eller?? Det er jo ammehjelpere overalt, og mange nok som promoterer amming som ENESTE alternativ. Vi som ikke får det til trenger faktisk også hjelp! Vi trenger hjelp og støtte til å gi flaske og mme! Jeg visste ingen ting om dette, og det var her inne på flaskemelk-debatten at jeg har funnet hjelp, og det vil jeg si er ganske sprøtt! Blir litt oppgitt...

Skrevet

Litt paa siden kanskje, men har dere flaskebarndamene sett paa http://flaskeposten.org/ ? Det synes jeg er en bra side om flaskemating, og for dere som etterlyser "flaskehjelpere" saa er det kanskje en tanke aa bidra der. Husk at ammehjelpen er frivillig drevet, og det er nok slik at dersom man oensker noe tilsvarende for flasking, saa maa flaskemammaer bidra selv (for dere har erfaringen andre kan nytte seg av).

Skrevet

Jeg synes faktisk at helsevesenet bør gi info ang flasking på så godt som lik linje med amming! Jepp, er kanskje litt "gæren" akkurat der;) Men jeg mener og tror at svært få mødre frivillig ville valgt bort amming til fordel for flaske for det om man fikk info om flasking av helsevesenet... Sikkert ikke mange som er enige med meg der;) Hehe... Men nå ødelegger jeg kanskje diskusjonen her... Ikke meninga det, men jeg blir litt såret i grunnen. Kanskje vi som flasker skal starte flaskehjelperne? Tror dere vi hadde fått lov til å dele ut "reklame" til nybakte mødre på lik linje med ammehjelperne?

Skrevet

Jeg synes selv at det burde vaere tilgjengelig informasjon om emnet. Det er jo sykt at helsestasjonen, for eksempel, ikke har kunnskap om feltet, for det er jo noe saant som 5-10 prosent av moedre i dag som enten ikke kan, faar til eller vil amme. Skal liksom barn ikke ha samme retten til oppfoelging bare fordi moren ikke ammer? Det er jo faktisk mer krevende aa flaske enn aa amme spoer du meg. Hva skal jeg gi? Hvor mye? Jeg maa passe paa at det ikke blir for mye i loepet av et doegn? Hvor mye malt? osv osv osv. Jeg er kjempeglad for at jeg kan amme, og skjoenner ikke dem som paastaar at flaskemammaer er late...for det er jo sinnsykt mye jobb!

Skrevet

Jeg leste et sted hvor det var to jordmødre som uttalte seg ang amming, en norsk og en svensk, hun svenske mente vi norske var overhysteriske når det kom til amming, og hun mente det ikke forelå noen eksakte beviser på at de som har fått mme var mer syk enn de som har vokst opp på mm. Irriterer meg at jeg ikke husker hvor jeg leste det hen, er faktisk ikke så lenge siden heller.

Men at det derimot var svært viktig i u-land at de kom i gang med amming pga de har begrensede muligheter(dårlig hygiene, vann kvalitet etc) og enkelte steder ingen muligheter til å gi mme.

Var i praksis i Kenya, og der var det et barn som døde, fordi moren ikke fikk gitt barnet nok melk... Relativt trist å se...

Vi må stort sett alltid forsvare oss når vi sier vi gir mme, mens hvis man ammer så er det gjerne " åh så bra..."

Så helt ærlig så syns jeg vi har lov til å bli litt nærtakne innimellom! Jeg ble spurt om jeg hadde vært utsatt for "noe" siden jeg ikke ammet lengre.... av hs..... veldig koselig spørsmål å få!

Ellers håper jeg jeg finner den diskusjonen om amming, av de 2 jordmødrene, og servere til de som rakker ned på oss! ( for JA det er enkelte som gjør det, men takk til dere som ikke gjør det, selv om det BARE skulle mangle)

Lurer på hvilken studie som er gjennomført jeg hvor det er bevist at det ene er bedre enn den andre... Har de tatt med barn fra de er nyfødt og sjekket de igjen når de er 30? Mulig jeg gjør meg litt dum nå, men jeg lurer...

Ellers støtter jeg deg HI - skjønte godt poenget ditt,men den tåpelige kommentaren om "jeg vil kun det beste for barnet mitt" eller hva søren det var, blir bare så usmakelig at det er nesten ikke verdt å diskutere det... For det har ikke sjans til å bli saklig lenger! Men du har min fulle støtte, og forståelse for innlegget ditt!

Hilsen x-ammer, som nå gir mme!

P.S Jeg slenger meg også på den at all respekt til de som ammer, syns dere er flinke som står på, det er søren ikke bare bare til tider, og når vorta holder på å ramle av, så koster det noen tårer og kvalme å fortsette.... Been there, og kom meg gjennom det, men desverre ble jeg aldri fortrolig med det... Så dere er heldige dere som er det! Ikke like kult å koke flasker til den store gullmedaljen!

Skrevet

Rart hun som skrev det, "jeg vil kun det beste for barnet mitt" , er anonym! Regner med det er samme person som alltid rakker ned på de som ikke ammer. Synd at noen gjør slikt synes jeg, for det å bestemme seg for å slutte å amme eller ikke å amme i det hele tatt er ett vanskelig valg å ta der å da, men blir mye lettere etterpå når man ser hvor godt bebisen får det.

Og det du sier jentejente80, om at det ikke står bevist noen steder at mm er bedre enn mme har jeg alltid hatt lyst å skrive! Men har ikke orket diskusjonen som følger på etterpå, men er helt enig. Mange jeg kjenner som ammer babyen sin har hatt forkjølelse og influensa(babyene altså), men litja mi som bare har fått mme og biovit, har ikke antydninger til forkjølelse, enda pappan har ligget med influensa i over en uke(og kost med henne uansett), og mormora har passet henne mens hun hadde influensa! Men ikke en gang en snørrete nese fra pia mi! Dårlig immunforsvar? I think not :) Og da har babyer som ammer vært mer syk enn henne

Skrevet

Alle som fullammer til babyen er 6 mnd. er flinke, men de har da også som regel nok melk, ungen legger på seg godt, og har sjelden store problemer med ammingen.

Alle som bare ammer får da masse skryt, jeg fullammet til jenta mi var 3 1/2 mnd, og fikk inntrykk av at jeg da gjorde det riktige.. Men, så stoppet vektoppgangen, og jenta var urolig og sutrete, jeg forsøkte å amme henne oftere, men produksjonen gikk ikke opp, derfor MÅTTE jeg ty til mme og alt ble straks bedre. Ingen som får skryt for at de må gå over til mme akkurat.. Det er liksom siste utvei, etter man har tyna både seg selv og ungen til det ytterste..

Poenget er at de fleste mødre gjør så godt de kan, og ingen burde tro at de er bedre enn andre fordi de ammer, eller synes de er flinkere med sin unge enn hva andre er med sine unger. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er best, alle barn og deres mødre er forskjellige!

Skrevet

Jeg har en datter på 7måneder å ammer fortsatt for det har gått greit hele veien, men det verste jeg hører er mødre som ammer som sitter å kritiserer di som av ulike grunner ikke kan amme. Jeg kjenne for irritert jeg blir og jeg syns skikkelig synd på dem som må sitte der å motta kritikken. Di får høre at di ikke har prøvd hardt nok osv. Dette er skikkelige sårende kommentarer å få. Fordi om du ikke ammer er du slettes ingen dårlig mor. DU KAN GÅ MED LIKE HEVET HODE SOM DI SOM AMMER!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...