Gå til innhold

Nå sliter jeg litt med valget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal egentlig reise på lang tur når jeg er ca. 6 måneder på vei - flyturen tar 10 timer. Og jeg får blandede beskjeder vedrørende å reise på en slik tur. En jordmor jeg pratet med sa at jeg ikke bør reise grunnet miljøforandringer som kan stresse en og at man får andre impulser og følgelig kan få i seg nye bakterier kroppen ikke er vant til. Men anbefalte støttestrømper, vann og bevelgelse hvis jeg dro. En annen frarådet grunnet lang flytur og at det kan være påkjenning og grunnet blodpropp. Den tredje sa det bare er å reise så lenge man tar forhåndsregler både på flytur og hva man spiser der nede..

Noen med erfaringer? Hørt noe fra leger, jordmødre osv osv?

Turen var planlagt før jeg ble gravid og det er bryllup!! :)

Håper flere tilbakemeldinger:)

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har reist langt mens jeg var gravid å har ikke hatt noen problem....du kan jo reise deg litt å gå i flyet å sånn + huske mye veske og støttestrømper. Dra på tur å kos deg du!

Skrevet

Var du langt på vei da du reiste? :) takk for svaret. TRenger litt råd nå!!!

Skrevet

Jeg var 4-5 mnd på vei i forrige svangerskap da jeg reiste til San Fransico på jobb.

Jeg var i god form og alt gikk greit. Heldigvis hadde jeg gode connections så jeg slapp å traske rundt i evigheter på flyplasser i vente på neste fly.

Jeg brukte støtte strømper på flyet, men følte ikke at jeg egentlig trengte de. Passet på å røre på føttene mye på flyreisen, var ute å gikk i gangen osv, slik at blodsirkulasjonen ble holdt oppe.

På selve reisen passet jeg på at jeg ikke spiste salat og at kjøttet var gjennomstekt. Jeg unngikk mat som ikke så fersk ut. Drakk bare flaskevann.

Ingen flyselskap nekter deg å fly når du er 6 mnd på vei. Så det er mye opp til deg og din form.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Føler at formen er helt topp nå og vil gjerne reise, så greit å få litt feedback på det!!!

Skrevet

Har ei venninne som bodde i USA med førstemann. Hun fløy ganske mye faktisk - lange turer. Gikk helt greit med henne, og hun fikk ingen råd om å la være. Tror hun fløy siste turen rett før flyselskapene setter foten ned.

Kjøp deg noen gode støttestrømper!

De er gull verdt. Du kan jo spørre om det er lurt å kjøpe noen som er litt lenger enn de knestrømpene også.

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

Jeg reiste til USA ( 14 timer i fly) da jeg var 3 mnd på vei. Det gikk kjempefint. Gikk mye frem og tilbake på flyet i gangene der. Legen min mente at ja, gravide har litt økt fare for blodpropp enn andre, men det samme gjelder dem som bruker p-piller. Og han mente at så lenge jeg var så ung som jeg var (30 år) så var det så og si ingen fare.

Jeg er 6 mnd på vei nå, og tror nok at jeg ville dratt igjen hvis jeg hadde hatt muligheten til det :)

Skrevet

Heisann. Jeg kom hjem fra India i forgårs. Jeg er 19 uker på vei. Det gikk helt fint. Hvor er det du skal fly? Jeg ble svært nyskjerrig bare:)

Skrevet

Jeg skal fly hjem fra USA når jeg mellom 6-7 måneder på vei. Flyturen vil ta 8-9 timer. Legen sier at så lenge du drikker masse vann og går mye ombord i flyet,skal det gå bra!:-)

Skrevet

Jeg drar på cruise i karibien når jeg er i uke 28 og 29. Jordmor sa det ikke var noe problem i det hele tatt, verken flyturen til Miami eller turen i Karibien. Har ikke tenkt tanken å ikke reise engang.... På fly er det jo bare å traske rundt om man føler for det... Vår tur var og bestilt før jeg ble gravid. Vet ikke hvor du skal dra, men i noen land bør du være litt forsiktig med hva du spiser... Men det har du helt sikkert kontroll på.

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp reist til utlandet i uke 26. Det gikk fint med støttestrømper på. Men, det er visstnok et krav om helseattest dersom man er i 7 måned eller mer. Jeg fikk forespørsel om jeg hadde helseattest på innsjekkingen da hun i skranken syntes jeg hadde stor mage og følgelig ikke kunne vite om jeg snakket sant. Det kan derfor være lurt å ta med en helseattest for å unngå slike problemer, særlig siden du også reiser i 6 måned. Selv skjønner jeg ikke at vi som gravide utgjør så stor trussel for flyselskapene, i forhold til endel andre passasjerer som f.eks. er hjertesyke og kanskje sitter ombord som ei tikkende bombe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...